Vuoden 2013 patenttiluvut kertovat Xeroxin jatkuvasta innovatiivisuudesta

Lehdistötiedote 3.2.2014

Xerox sai vuonna 2013 kaikkiaan 1 168 eri patenttia, jotka vahvistavat sen asemaa yhtenä maailman innovatiivisimpana yrityksenä, jolla on kaikkiaan yli 12 000 aktiivista Yhdysvaltoihin rekisteröityä patenttia. Näiden keksintöjen avulla yritykset ja organisaatiot voivat yksinkertaistaa ja tehostaa työntekoaan.

Xerox löytyy 32. sijalta tutkimusyritys IFI Claimsin ylläpitämästä vuoden 2013 patenttilistauksesta. Sija määräytyy Xeroxin 1 013 patentin mukaan, joihin ei kuulu Xeroxin kokonaan omistamien tytäryhtiöiden, kuten Palo Alto Research Centerin (PARC), yli 150 patenttia. Kun tytäryhtiöiden omistamat patentit lisätään 800 Yhdysvaltain patenttiviraston Xeroxille sen Japanilaisen yhteisyrityksen (Fuji Xerox Co. Ltd.) kautta myöntämään patenttiin, sijoittuu Xerox 1 968 patentillaan sijalle kymmenen maailmanlaajuisessa IFI Patent Intelligence -listauksessa.

Xerox juhlii parhaillaan 75-vuotista innovaatioiden juhlavuottaan, jonka katsotaan alkaneeksi, kun yrityksen perustajakeksijä Chester Carlson loi ensimmäisen xerograafisen kopion laboratoriossaan Astoriassa, New Yorkin Queensissä. Kyseiselle kopiolle myönnettiin Yhdysvaltojen patentti 2 297 691 xerografian perusprosessista.

“Chester Carlsonin perintö elää yhä Xeroxin tiedemiehien ja insinöörien kautta ympäri maailman. He jatkavat työtä, jotta voimme luoda asiakkaillemme ketteriä ja personoituja liiketoimintaratkaisuja”, kertoo Sophie Vandebroek, Xeroxin teknologiajohtaja ja Xerox Innovation Groupin puheenjohtaja. “Työskennellessämme läheisesti asiakkaidemme kanssa luomme erottautuvaa dokumenttiteknologiaa ja helpotamme työnkulkua esimerkiksi terveydenhoidossa, rahoituksessa, koulutuksessa, asiakaspalvelussa ja kuljetuksissa.”

Xeroxin tiedemiesten ja tutkijoiden osaamista hyödynnetään muun muassa kuvantamisessa, datan analysoinnissa, automaatiossa, personoinnissa ja kestävän kehityksen ratkaisuissa, joissa kaikissa tähdätään työnkulun yksinkertaistamiseen – huomattavasti suuremmassa mittakaavassa kuin mitä Carlson olisi koskaan voinut kuvitellakaan.

Esimerkiksi:

• Yhdysvaltojen patentti 8 617 081 julkaistiin menetelmälle ja järjestelmälle, jolla ihmisen syke pystytään jäljittämään videokuvan sekvensseistä, mahdollistaen näin matalakustanteisen ja kontaktivapaan lääketieteellisen monitoroinnin. Tällä hetkellä Xerox tuottaa palveluita terveydenhuollon ammattilaisille yli 1 700 sairaalassa Yhdysvalloissa. Tämän tapaisella tutkimusprojektilla voidaan edistää parempaa ja häiriöttömämpää hoitoa.
  • Yhdysvaltojen patentti  8 520 074 käsittelee menetelmää ja järjestelmää, jossa infrapunakuvantamisen kautta voidaan jäljittää kuvassa näkyvien henkilöiden määrä, kuten esimerkiksi autossa olevat matkustajat. Tutkimuksen kautta mahdollistetaan vilkasliikenteisten kulkuväylien käyttöasteen optimointi ja helpotetaan ruuhkia sekä luodaan uudenlaisia liikennöinnistä saatavia tulonlähteitä.

• Yhdysvaltojen patentti 8 537 398 kuvaa pilvipohjaista menetelmää ja järjestelmää, jolla hallitaan etätulostimille tarvittavien osien varastomääriä. Tämän tapaiset toiminnot edistävät osaltaan Xeroxin menestystä tulostuksenhallintapalveluissa (MPS).

Xerox ja sen tytäryhtiöt ovat saaneet maailmanlaajuisesti yli 62 000 patenttia sen jälkeen, kun yrityksen ensimmäinen patentti julkaistiin vuonna 1933. Yritys on toiminut kotipaikkana  eräille maailman tuottoisimmista keksijöistä. Vuonna 2013 lähes 90 tiedemiestä ja teknikkoa ovat yltäneet patenttilukemiin, jotka vaihtelevat aina 75 patentista peräti 300 myönnettyyn patenttiin.

Xerox on saanut National Medal of Technology -palkinnon, korkeimman Yhdysvaltojen presidentin myöntämä tunnustuksen. Lisäksi yritys on saanut lukuisia innovaatiopalkintoja, mukaan lukien Thomson Reutersin World's 100 Most Innovative Companies -listauksen kolminkertainen voitto sekä nimeäminen MIT Technology Review’n 50 Most Disruptive Companies -listalle vuonna 2013.

Xerox Europe

Jo 75 vuoden ajan, xerografian keksimisestä lähtien, Xerox on auttanut yrityksiä yksinkertaistamaan työnkulkua. Olemme liiketoimintaprosessien ja dokumentinhallinnan johtava osaaja maailmassa ja autamme työnkulun  tehostamisessa niin, että yritykset voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa. Xeroxin pääkonttori sijaitsee Yhdysvaltojen Norwalkissa, Connecticutissa. Xeroxin 140 000 työntekijää palvelevat asiakkaita yli 160 maassa tarjoten palveluita, tulostusratkaisuja ja ohjelmistoja yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaille. Lisää osoitteessa www.xerox.com.

Xerox Europella on tuotanto- ja logistiikkatoimintoja Irlannissa, Isossa-Britanniassa ja Alankomaissa. Xeroxin Euroopan tutkimus- ja tuotekehityskeskus sijaitsee Ranskan Grenoblessa.

Pete Brusi, toimitusjohtaja, Xerox Oy, 040 586 9320, pete.brusi@xerox.com

RSS-syötteen vastaanottamiseksi siirry osoitteeseen: http://news.xerox.com/rss

Seuraa keskustelua, toimialakuulumisia ja -näkemyksiä:

XEROX®, XEROX, DocuShare® and ConnectKeyTM are trademarks of Xerox in the United States and/or other countries.

Prices, features, specifications, capabilities, appearance and availability of Xerox products and services are subject to change without notice.

Avainsanat: