Xerox innovaatio: Kuvien ja dokumenttien tunnistaminen entistä helpompaa ja nopeampaa uuden Xerox-teknologian ansiosta

30.11.2011 – Xeroxin uusi teknologinen innovaatio helpottaa massiivistenkin kuva-arkistojen läpikäymistä ja tarvittavien kuvien helppoa ja nopeaa löytymistä. Kuvia voidaan hakea esimerkiksi samankaltaisen tyylin ja värimaailman tai kategorioiden perusteella. Sama keksintö kertoo myös, mitä Facebook-kuvat kertovat profiilin haltijasta.

Xeroxin tutkijat ovat keksineet teknologian, jonka avulla on helppoa ja yksinkertaista löytää juuri tietynlaisia ja tarpeeseen sopivia kuvia oman viestin välittämiseen. Uudet kuvatyökalut ovat nyt saatavilla yhtiön Open Xerox -online-portaalista. Verkkosivun kautta kuka tahansa voi kokeilla uusia keksintöjä ja antaa niistä palautetta.

Uudet työkalut helpottavat merkittävästi erilaisten asiakirjojen ja kuvien informaatiotulvaa.

Open Xeroxin tarjoamat käytännön työkalut osoittavat, että kuvantamisteknologiaamme voidaan hyödyntää todellisten liiketoimintaongelmien ratkaisemiseksi”, kertoo Craig Saunders, manager of Xerox European computer vision research group. ”Työkalut sopivat erilaisiin tarpeisiin ja annammekin ne kaikkien tarvitsevien käyttöön. Erityisen hyvin ne tukevat markkinointitehtävissä työskenteleviä sekä laajoja kuvakokoelmia omaavia kuluttajia. Innovaatio tuo esiin Xeroxin kattavan tietämyksen kuva-analytiikasta sekä sisällönerittelykyvystä”.

Tutkimuskeskuksen kehittämät neljä uutta työkalua analysoivat, luokittelevat ja hakevat kuvia ja kokoelmia uusilla, luovilla menetelmillä. Esimerkiksi yksi uusista työkaluista pystyy seulomaan kuvakokoelmat esteettisen tyylin perusteella tavallisen kategorisoinnin sijaan.

Uudet kuvatyökalut ovat:

- Samankaltaisuuksien etsintä (Similar Image Search): Työkalu kykenee käymään läpi viisi miljoonaa kuvaa alle sekunnissa tavallisen tietokoneen avulla. Teknologian avulla kuka tahansa voi etsiä ja paikantaa laajoista kuvapankeista tarvitsemansa kappaleen – olipa kyseessä korkealaatuinen kuva, digitaalinen aineisto tai graafiset elementit.

Pilvipalveluun perustuvalla työkalulla pystyy tekemään reaaliaikaisia hakuja sadoista miljoonista kuvista, ja sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi erilaisten kuvapankkien järjestämiseen ja hakutoimintoihin. Se sopii niin suurten yritysten digitaalisten varastojen läpikäymiseen kuin yksityisen ihmisen tietokoneella olevien kuvakansioiden seulontaan.

- Kuvaluokittelu (Image Categoriser): Työkalu voitti hiljattain kansainvälisen Imagenet benchmarking -haasteen, jossa arvioitiin kuvien luokittelua. Teknologia luokittelee kuvat automaattisesti niiden sisällön mukaan. Se on suunnattu mainostajille, markkinoijille tai valokuvaajille, jotka hallinnoivat suuria kuvakokoelmia. Työkalu käyttää kuvien analysoimiseen ja kuvakategorioiden luokitteluun koneellista oppimistekniikkaa ja kuvaprosessoinnin algoritmeja. Esimerkiksi kuvien teksti- ja avainsanahaku onnistuu ilman, että kuvia on nimetty tai merkitty.

- Estettinen kuvahaku (Aesthetic Image Search): Monet nykyiset kuvien luokittelutavat perustuvat osien tunnistamiseen. Jos löydät kuvasta renkaat ja tien, kuvassa todennäköisemmin esiintyy auto kuin vaikkapa kirahvi. Uudenlaista lähestymistapaa tarvitaan, mikäli kuvasta halutaankin tunnistaa esteettisiä ominaisuuksia tai tyylillisiä elementtejä.

Xeroxin uusi teknologia käyttää kuvanluokittelua, jonka avulla kuvasta tunnistetaan sen erikoisuudet ja ominaisuudet. Esimerkiksi hyville rantakuville tunnusomaista ovat loivat aallot, jotka on saavutettu pitkällä valotusajalla. Työkalun algoritmi tunnistaa tällaiset vastaavuudet ja sovellus mahdollistaakin suurten kuvatietokantojen läpikäymisen. Se auttaa valikoimaan tulostamiseen parhaiten sopivat kuvat tai löytämään juuri tietynlaisen tyylin laajasta kokoelmasta.

- Catepix: Hienostunut kuva-analyysiteknologia analysoi Facebookissa olevat kuvat ja paljastaa, mitä ne kertovat profiilin haltijan persoonallisuudesta. Sovelluksen voi lisätä omaan profiiliin ja kokeilla, mitä omat kuvat kertovat.

Xerox tarjoaa demon kokeiltavaksi asiakkailleen, kumppaneilleen, teknologisille asiantuntijoille sekä muille edelläkävijöille Open Xeroxin kautta.

”Haluamme tietää käyttäjien mielipiteet, jotta voimme uudistaa ja testata teknologiaamme ja tehdä siitä entistä käytettävämmän ja työntekoa helpottavamman”, sanoo Saunders.

Jennifer Wasmer, Xerox Europe, +44 (0) 1895 845 815, jennifer.wasmer@xerox.com