Xerox julkisti vuoden 2010 Globaalin kansalaisuusraportin

Lehdistötiedote 12.1.2011 – Raportti tarjoaa laajan näkymän yrityksen toimenpiteistä ja kehityksestä sosiaalisen vastuun eri alueilla.  Näihin luetaan ympäristön kestävä kehitys, johtaminen ja etiikka, asiakkaiden tietosuoja ja tyytyväisyys, työntekijöiden moniarvoisuus ja kehittäminen sekä osallistuminen hyväntekeväisyyteen ja vapaaehtoistyöhön.

Raportin osakkeenomistajille suunnatussa kirjeosiossa Xeroxin puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Ursula Burns kertoi: ” Olemme tänä päivänä entistä suurempi yhtiö ja tarjoamme aiempaa laajemman portfolion sekä palveluissa että teknologioissa.  Olemme oleellisesti laajentaneet globaalia tavoittavuuttamme. Siitä huolimatta jotkut asiat pysyvät edelleen samoina. Me uskomme olevamme osa käynnissä olevaa kehitystä siinä, että hyvä kansalaisuus ja hyvät tulokset eivät ole vain yhteensopivia, vaan myös synergisiä arvoja niin hyvinä kuin haastavinakin aikoina.”

Vuoden 2010 Globaalin kansalaisuuden raportti on laadittu viiden teeman ympärille, jotka kiteyttävät ja tuovat esiin Xeroxin tavoitteiden olemuksen:

- Liiketoiminnan johtaminen rehellisesti ja läpinäkyvästi luo uskottavuutta ja houkuttelee sijoittajia.

- Resurssien linjaaminen asiakkaiden tarpeiden ympärille tuo liikevaihtoon virtaa, joka mahdollistaa investoinnit uusiin innovaatioihin ja tulevaisuuden kasvuun.

- Vihreämmän maailman vaaliminen kestävän kehityksen ja innovoinnin kautta säästää rahaa,  tuo lisäarvoa ja helpottaa uusien markkinoiden kehittämistä.

- Hyvän työpaikan luominen Xeroxin työntekijöille vahvistaa yrityksen kilpailukykyä.

- Resurssien käyttö paremman maailman puolesta parantaa Xeroxin työntekijöiden elämänlaatua ja Xeroxin asiakkaiden taloudellista tilannetta.

Xerox korosti raportissaan kehitystään ympäristöystävällisyyden ja ilmastonsuojelun tavoitteiden osalta.

- Tavoitteessaan tulla hiilineutraaliksi, Xeroxin kasvihuonekaasupäästöt ovat pudonneet 31 prosenttia vuodesta 2002 vuoteen 2009. Tämä on seurausta parantuneesta energiatehokkuudesta, uusista teknologioista sekä kehittyneistä energianhallintakäytännöistä.

- Xerox ylitti tavoitteensa nostaa ENERGY STAR® merkittyjen laitteiden osuus  92 prosenttiin kaikista uusista tuotelanseerauksista.  Korotusta vuoteen 2008 oli 12 prosenttia.

- EA värijauhetehdas Websterissä New Yorkissa saavutti jätevapaan tunnuksen (ei lainkaan kaatopaikalle vietäviä jätteitä).  Yritys perusti kaikkia toimintojaan koskevan tavoitteen tuottaa jätevapaita palveluita lisäämällä kierrättämisen ja uudelleenkäytön tavoitteita 97 prosenttiin vuoteen 2012 mennessä.

- Tehostaakseen jätevapaita tavoitteitaan, Xerox solmi yhteistyösopimuksen globaalin kierrätysyrityksen Close  the Loopin kanssa.  Se lisää asiakkaiden mahdollisuuksia palauttaa käytettyjä tarvikkeita, kuten värikasetteja.

Helmikuussa Xerox osti itselleen Affliated Computer Servicen, (ACS) joka on suuri liiketoimintaprosesseja ja IT-ulkoistuksia tarjoava yritys. Yhdessä ACS:n kanssa Xerox kehittää nyt yhteisiä liiketoimintaprosesseja ja käytäntöjä toimittaakseen yhden raportointitavan sekä avainmittarit koko yrityksen globaaleihin kansalaisuusaktiviteetteihin, jotka ovat saatavilla päivitettyinä  http:// www.xerox.com/citizenship.

Ilpo Ahokas, johtaja, Xerox Oy, puh. 040 586 9272, ilpo.ahokas@xerox.com

Xerox on maailman kuudenneksi suurin tietotekniikkayritys. Xerox Oy markkinoi Xeroxin tuotteita, ratkaisuja ja palveluita Suomessa. Yrityksellä on laaja valikoima tuotteita toimistoille ja graafiseen teollisuuteen. Xeroxin palvelut kattavat konsultoinnin, dokumenttien hallintaratkaisut ja ulkoistuksen. Xeroxin Euroopan tutkimus- ja tuotekehityskeskus sijaitsee Ranskan Grenoblessa. Lisätietoja Xeroxista saat verkko-osoitteesta www.xerox.fi

Xerox®, the Xerox wordmark and the spherical connection symbol are trademarks of Xerox Corporation in the United States and/or other countries. Prices, features, specifications, capabilities, appearance and availability of Xerox products and services are subject to change without notice.