Xerox laajentaa terveydenhuollon tutkimusta sairaaloissa Intiassa ja New Yorkissa

Lehdistötiedote 20.2.2014

Videokameroita käytetään useiden lääketieteellisten tilojen diagnosointiin

Krooniset sairaudet, kuten sydän- ja verisuonisairaudet sekä hengitystiesairaudet vaativat jatkuvaa seurantaa, mikä voi koitua erittäin kalliiksi ja hankalaksi toteuttaa erityisesti kaukaisilla alueilla ja kodeissa. Xerox Innovation Group on julkaissut sarjan terveydenhuollon tutkimusprojekteja, joita toteutetaan Intiassa Xerox Research Centre India (XRCI) -tutkimuskeskuksessa ja New Yorkissa Xerox Research Center Websterin (XRCW) toimesta. Tutkimuksissa potilaan tilaa seurataan hyödyntämällä videokameroita ja data-analytiikkaa ilman johtoja, epämukavuudentunnetta tai riskiä infektiosta.

Tiedemiehet uskovat, että lääkäreiden toteuttama kontaktivapaa tutkimustapa tekee toimenpiteistä potilaille vähemmän häiritseviä sekä Intiassa että ympäri maailman.

Intiassa Xeroxin tutkijat ovat työskennelleet tiivisti Manipalin yliopistollisen sairaalan kanssa ja testanneet videokameroiden soveltuvuutta uusissa teknologioissa, joilla seurataan jatkuvasti potilaiden tilaa. Patentoituja ohjelmistoalgoritmejä käyttämällä Xeroxin tiedemiehet ovat pystyneet konvertoimaan kameroiden keräämää dataa elintoimintojen kuvaajiksi. Esimerkiksi sydämen lyödessä hapekas veri tekee ihosta punaisemman. Videokamera dokumentoi nämä hienoiset, ihmissilmälle huomaamattomat muutokset ja tietokone laskee sydämen sykkeen. Koska kameroilla on mahdollista kuvata ihoa etäisyyden päästä, voivat potilaat – teoriassa – olla vapaina johdoista, sensoreista ja muista laitteista, joita nykypäivänä tyypillisesti käytetään.

“Alkujaan työmme Manipalissa keskittyi vastasyntyneiden osastolle, algoritmien arvioimisen kautta tapahtuvaan vauvojen elintoimintojen monitorointiin kameroiden avulla, mutta laajensimme tutkimustamme pian myös muille alueille”, kertoo Lalit Mestha, Xeroxin New Yorkissa sijaitsevan tutkimuskeskuksen tutkimusryhmän jäsen ja projektijohtaja.

Kameroiden käyttö potilaan tilan seurannassa voi parantaa viihtyvyyttä ja laskea infektioiden riskiä. Kamerat voivat avata mahdollisuuden potilaiden diagnosointiin heidän kotonaan, klinikoilla ja missä tahansa paikassa, joka on pitkän matkan päässä asiantuntijasta.

Mesthan tiimi työskentelee myös yhteistyössä New Yorkissa sijaitsevan Rochesterin yliopistollisen lääketieteen laitoksen kanssa projektissa, jossa kameroita käytetään kartoittamaan potilaalla ilmenevää eteisvärinää, tilaa, joka voi viisinkertaistaa henkilön riskin saada sydänkohtaus.

Sairaalahuoneissa toteutettu tutkimus yhteistyössä lääketieteen ammattilaisten ja potilaiden kanssa tarjoaa Xeroxin tutkijoille ensikäden näkemystä lääketieteen kentästä.

“Yhteistyömme Manipalin yliopistollisen sairaalan kanssa auttaa meitä viemään teknologiaa lähemmäksi todellisuutta”, kertoo Manish Gupta, Xeroxin varapääjohtaja ja XRCI:n johtaja. “Tutkimuksellamme voi olla merkittävät vaikutukset terveydenhuollolle ja sen teknologiselle kehitykselle Intiassa ja ympäri maailman.”

Xerox Europe
Jo 75 vuoden ajan, xerografian keksimisestä lähtien, Xerox on auttanut yrityksiä yksinkertaistamaan työnkulkua. Olemme liiketoimintaprosessien ja dokumentinhallinnan johtava osaaja maailmassa ja autamme työnkulun  tehostamisessa niin, että yritykset voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa. Xeroxin pääkonttori sijaitsee Yhdysvaltojen Norwalkissa, Connecticutissa. Xeroxin 140 000 työntekijää palvelevat asiakkaita yli 160 maassa tarjoten palveluita, tulostusratkaisuja ja ohjelmistoja yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaille. Lisää osoitteessa www.xerox.com.

Xerox Europella on tuotanto- ja logistiikkatoimintoja Irlannissa, Isossa-Britanniassa ja Alankomaissa. Xeroxin Euroopan tutkimus- ja tuotekehityskeskus sijaitsee Ranskan Grenoblessa.

Sonia Panchal, Xerox Europe, +44 (0) 1895 842 877, sonia.panchal@xerox.com

RSS-syötteen vastaanottamiseksi siirry osoitteeseen: http://news.xerox.com/rss

Seuraa keskustelua, toimialakuulumisia ja -näkemyksiä:

XEROX®, XEROX, DocuShare®and ConnectKeyTMare trademarks of Xerox in the United States and/or other countries.

Prices, features, specifications, capabilities, appearance and availability of Xerox products and services are subject to change without notice.

Avainsanat: