Xerox tutki: Kustannustehokkuus noussut it-hankintojen tärkeimmäksi kriteeriksi

Xerox kartoitti neljännen kerran suomalaisten tietohallintojohtajien näkemyksiä vallitsevan taloustilanteen vaikutuksista organisaatioiden it-investointien ja tulostusympäristöjen ulkoistuksien määrään. Selvityksen mukaan kustannustehokkuus on ohittanut toimintavarmuuden it-hankintapäätösten tärkeimpänä kriteerinä. Tulostusympäristöjen ulkoistamisen suosio jatkoi kasvuaan ja osaulkoistusta suunnittelevien yritysten määrä on myös kasvussa. Yritykset pystyvät tulostusympäristön ulkoistamisella ja optimoinnilla merkittäviin säästöihin. Parhaimmillaan kustannusvaikutus on jopa 40 prosenttia.

Kyselyn mukaan vuodelle 2012 suunnitellut it-investoinnit toteutuivat melko hyvin 54 prosentissa yrityksissä. Edellisenä vuotena vastaava luku oli 60 % ja vuonna 2010 44 %. Hankintojen tärkeimmät painopistealueet pysyivät lähes ennallaan. Viime ja kahtena edellisenä vuonna (2012/2011/2010) suurin osa kyselyyn vastanneista kertoi hankintojen kohdistuvan it-infrastruktuuriin (53/54/58 %) sekä sovelluskehitykseen (44/50/ 38%). Tulostimiin kohdistetut hankinnat nousivat edellisvuodesta yli kuudella prosentilla 22 prosenttiin.

”Lähes kaksi kolmasosaa vastaajista kertoo vallitsevan taloustilanteen vaikuttaneen päätöksiin it-hankinnoista. Viime vuodelle kaavaillut investoinnit on kuitenkin suurimmaksi osaksi toteutettu suunnitellusti. Optimismiakin on ilmassa, sillä 33 prosenttia vastaajista kertoo yrityksensä kasvattavansa it-investointeja viime vuoteen nähden”, kertoo Xeroxin toimitusjohtaja Pete Brusi.

Kustannustehokkuus nousi ykköskriteeriksi

Tuoreessa kyselyssä it-hankintoja tehdessä tärkeimmäksi kriteeriksi nousi kustannustehokkuus (44 %) ja toisena oli toimintavarmuus (42 %). Kärjen järjestys vaihtui edellisvuodesta, jolloin ykkösenä oli toimintavarmuus (48%) ennen kustannustehokkuutta (37 %).

Vastaajien selvä enemmistö (65 prosenttia) kertoi it-ulkoistusten pysyneet lähes ennallaan taloustilanteesta huolimatta. Suhdanteet lisäsivät it-ulkoistuksia 20 prosentissa yrityksistä ja vähensivät niitä 14 prosentissa.

It-hankintojen painotukset ovat suhdanteiden vuoksi muuttuneet merkittävästi. Peräti 76 prosenttia kertoi painottavansa kustannustehokkuutta entistä enemmän ja 65 prosenttia kiinnittää aiempaa tarkempaa huomiota toimintavarmuuteen.

Ympäristöarvojen painoarvo kasvaa

Yrityksistä 16 prosenttia aikoo tänä vuonna investoida toimistotulostusympäristöön viime vuotta enemmän ja 26 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Vastaajista 48 prosenttia arvioi ympäristökriteerien painoarvon nousseen toimistotulostushankintoihin liittyvässä päätöksenteossa. Ympäristöystävällinen toiminta tulostuksessa on valtaosan mielestä helppoa. Vastaajista 65 prosenttia hankkisi todennäköisesti ympäristöä merkittävästi vähemmän kuormittavia laitteita ja palveluita, mikäli sellaisia olisi markkinoilla. Ympäristöystävällisten tuotteiden ja palveluiden hankinnassa tärkeimmäksi kriteeriksi nousi kustannustehokkuus (39 %).

Eniten ongelmia ympäristöystävälliselle toiminnalle aiheuttavat laitteiden ja tarvikkeiden pakkaukset (39 %) sekä vanhojen laitteiden kierrätys tai hävitys (36 %).

Ulkoistusten suosio kasvaa – kulujen seuranta puutteellista

Jopa 44 prosenttia yrityksistä on kokonaan tai osittain ulkoistanut tulostusympäristönsä. Viime vuonna vastaava luku oli 42 ja vuonna 2010 vain 23 prosenttia. Tuoreimman kyselyn aikaan jo 32 prosenttia vastaajista myös suunnitteli tulostusympäristönsä ulkoistamista. Luku on edellisvuoteen nähden peräti kolminkertainen.

”Tulostusasioiden ulkoistukset kiinnostavat entistä enemmän, koska niiden tuomat hyödyt alkavat olla yhä useampien tiedossa. Huolella toteutetut ulkoistukset säästävät selvää rahaa ja vapauttavat henkilöstön työaikaa ydinliiketoimintaan”, kertoo Brusi.

”Vaikka kustannustehokkuus on noussut it-hankintojen tärkeimmäksi kriteeriksi, tulostuskulujen seurannassa ei päästä lähellekään toivottua tulosta. Samoin kuin viime vuonna, peräti 21 % ei seuraa tulostuskuluja lainkaan. Vain kerran vuodessa näitä seuraa 25 prosenttia, mikä on suurempi osuus kuin viime vuonna”, kummastelee Brusi.

Pete Brusi, toimitusjohtaja, Xerox Oy, pete.brusi@xerox.com, puh. 040 586 9320, pete.brusi@xerox.com

Avainsanat: