YK palkitsi Lasisen lapsuus -toiminnan Hirviöt-kampanjan

Lehdistötiedote 7.5.2013

Lasinen lapsuus -toiminnan Hirviöt-kampanja sai YK:n tiedotusosaston (UNDPI) arvostetun palkinnon New York Festivals -mainoskilpailussa.

YK:n tiedotusosasto (UNDPI) palkitsee vuosittain New Yorkin kansainväliseen mainoskilpailuun osallistuneista yhteiskunnallisista kampanjoista Yhdistyneiden Kansakuntien tehtävää ja tavoitteita parhaiten edustavat kampanjat. Valinnan tekee YK:n edustajista valittu tuomaristo.

A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -toiminta haluaa saada aikaan keskustelua kodeissa tapahtuvasta alkoholinkäytöstä tarkastelemalla aikuisten käyttäytymistä lapsen näkökulmasta. Hirviöt-kampanjalla halutaan herättää myös niiden vanhempien huomio, jotka eivät koe alkoholia ongelmaksi omassa perheessään. Lasinen lapsuus -toiminnan suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

”Kampanjamme saama kansainvälinen huomio kertoo siitä, että ongelma koskettaa lapsia ja perheitä alkoholikulttuuriltaan erilaisissa maissa”, sanoo Lasinen lapsuus -toiminnan projektikoordinaattori Janne Takala. "Tarkoitus olikin, että kampanja saisi kaikki aikuiset ajattelemaan aihetta omista lähtökohdistaan."

Tutkimuksen mukaan joka neljännelle suomalaislapselle aiheutuu haittoja kodin alkoholinkäytöstä ainakin joskus. Liian usein ajatellaan, että vain aikuiselle päivittäiseksi ongelmaksi muodostunut humalajuominen on lapselle haitaksi. Kodin arkea hallitessaan alkoholinkäyttö heijastuu lasten tunne-elämään ja siihen, miten luottavaisesti lapsi suhtautuu tulevaisuuteen.

"Alkoholin väärinkäyttö aiheuttaa kärsimystä perheissä ja myös merkittäviä kustannuksia koko kansantaloudelle. Kaikki mitä voidaan tehdä lasten hyvinvoinnin edistämiseksi on koko kansakuntamme etu. On hyvä asia, että aikuiset ovat heränneet  keskustelemaan tärkeästä aiheesta", arvioi sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko Lasinen lapsuuden kampanjaa.

Pysäyttävä kampanjafilmi herättää keskustelua kaikkialla maailmassa

Havas Worldwide Helsingin suunnittelema Monsters-filmi julkaistiin YouTubessa syyskuussa 2012, ja sitä on tähän mennessä katsottu ja jaettu miljoonia kertoja sosiaalisen median eri kanavissa. Filmiä on näytetty myös Yle 1 -kanavalla ja se näkyy parhaillaan Euronews –kanavalla. Euronews näkyy 154 maassa 350 miljoonassa taloudessa ympäri maailmaa.

Hirviöt-kampanja on nostettu myös Euroopan parlamentissa palkittavan yhteiskunnallisen vaikuttamisen EACA Care Awards -kilpailun finalistien joukkoon. Euroopan parlamentin jäsenten sekä viestinnän, median ja mainonnan ammattilaisten valitsema palkinnonsaaja julkistetaan 5.6. Brysselissä.

Lasinen lapsuus haluaa kannustaa kaikkia osallistumaan ajankohtaiseen keskusteluun ja kertomaan ajatuksensa vanhempien vastuullisesta alkoholinkäytöstä Lasisen lapsuuden Facebook-sivulla. Oman mielipiteen voi jättää sivulle nimettömänä. Myös muiden jättämät mielipiteet ovat luettavissa sivulla.

Katso Lasisen lapsuuden Monsters-filmi YouTubessa. Filmin on suunnitellut ja toteuttanut Havas Worldwide Helsinki (ent. Euro RSCG Helsinki) yhdessä Grillifilmsin kanssa. Kampanjan filmi on toteutettu osana Lasten seurassa -vastuullisuusohjelmaa.

A-klinikkasäätiö, Lasinen lapsuus -toiminta, projektikoordinaattori, Janne Takala
puh. 050 3629 014, janne.takala(at)a-klinikka.fi

A-klinikkasäätiö on 1955 perustettu järjestö ja palveluntuottaja. A-klinikkasäätiön hoito- ja kuntoutuspalvelut, ehkäisevä päihdetyö ja asiantuntijapalvelut vähentävät päihdehaittoja ja muita psykososiaalisia ongelmia. Samalla A-klinikkasäätiö parantaa päihdeongelmaisten ja heidän läheistensä asemaa. http://www.a-klinikka.fi/

Havas Worldwide Helsinki on markkinointiviestinnän toimisto, joka tarjoaa kotimaisille ja kansainvälisille asiakkailleen tehokkaita integroituja markkinointiviestinnän strategioita ja ratkaisuja. Toimiston asiakkaisiin kuuluvat mm. IBM, Outokumpu, Mondelez, Are, Sanofi-Aventis, Bayer, Ilmarinen, A-klinikkasäätiö, Suomen Syöpäyhdistys ja Cederroth. Havas Worldwide Helsinki on osa kansainvälistä Havas Worldwide -ketjua, joka työllistää 11 000 henkeä 316 toimistossa 120 kaupungissa 75 maassa. www.havasww.fi