Yritykset haaskaavat tuhlaavilla tulostustottumuksilla rahaa ja ympäristöä

Lehdistötiedote 7.9.2011 – Ympäristökuormituksen vähentäminen koetaan tärkeäksi menestystekijäksi yrityksen kilpailukykyä parannettaessa. Siitä huolimatta moni yritys maksaa kalliin hinnan puutteellisesta tai kokonaan puuttuvasta tulostuspolitiikastaan. Vanhat, energiaa tuhlaavat laitteet kuluttavat runsaasti sähköä ja tuottavat kierrätykseen kelpaamatonta ongelmajätettä. Koko yritystä koskevat tulostuslinjaukset tehostavat tulostustoimintoja ja tuovat säästöjä sekä materiaalien että rahan käyttöön.

Moni yritys tuhlaa kalliita resursseja päivittämättömillä ja tehottomilla tulostusympäristöillään, vaikka UN Global Compactin ja Accenturen viimevuotinen tutkimus1kertoo, että 93 prosenttia tutkimukseen osallistuneista yritysjohtajista koki ympäristöystävällisyyden yhdeksi tärkeimmistä asioista yrityksen menestykselle tulevaisuudessa.

”Tulostamisen merkitystä hiilijalanjäljen merkittävään pienentämiseen ei ole vielä täysin sisäistetty yritysmaailmassa. Paras keino oman yrityksen tulostustehokkuuden tarkistamiseen on käydä läpi sekä laitteet että tavat, joilla niitä käytetään. Tarpeettoman suuri laitemäärä on yksi energiankulutuksen sudenkuoppa. Moni yllättyy siitä, että oma vanha tulostin saattaakin olla koko toimiston pahin energiarosvo. Vanhat laitteet ovat harvoin yhtä tehokkaita ja säästeliäitä kuin nykypäiväiset monitoimilaitteet, jotka paitsi tulostavat, myös skannaavat ja kopioivat”, kertoo Xeroxin johtaja Ilpo Ahokas..

Toimiston ympäristökuormitusta voi oleellisesti pienentää muutamalla helpolla tarkistuksella. Harvoin käytössä olevat laitteet, kuten vieraille tarkoitetut tulostimet tai tietokoneet kannattaa kytkeä irti pistorasioista, sillä monet laitteet syövät verkkovirtaa myös ollessaan lepotilassa. Uusien laitteiden hankinnassa kannattaa huomioida laitteiden energiankäyttö ja suosia ENERGY STAR -merkittyjä laitteita. Kun laitteet on hankittu, kannattaa niitä myös hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti.

”Monista laitteista löytyvät sisäänrakennetut energiansäästötoiminnot, kuten tulostimen ja tietokoneiden lepotilat, jotka kannattaa aktivoida käyttöön. Muuten hyödyt jäävät saavuttamatta”, ohjeistaa Ahokas.

Vanhentuneet käytännöt käyvät kalliiksi

Yllättävän moni yritys ei ole lainkaan selvillä siitä, mitä, mistä ja kuinka paljon henkilökunta tulostaa. Jos laitteet on väärin sijoitettu, ne voivat helposti olla joko yli- tai alikäytettyjä. Verkkoon kytkemättömät laitteet eivät aina ole seurannan piirissä, mikä johtaa usein turhaan tarvikevarastointiin ja lukuisiin asiakastukipuheluihin ja huoltokäynteihin.

”Koko organisaation kattava tulostuspolitiikka on kokonaisuuden kannalta äärimmäisen hyödyllinen. Siinä voidaan tarkasti määritellä yrityksen linjaukset, kuten esimerkiksi pakollinen, paperia säästävä kaksipuoleinen tulostaminen. Lisäksi voidaan rajoittaa tulostustöiden kokoa ja määrää sekä ohjata tietynlaiset tulostyöt parhaiten siihen sopivaan laitteeseen”, kertoo Ahokas.

Uusien laitteiden valmistuksessa on jo hyödynnetty kierrätettäviä materiaaleja ja ne myös voidaan edelleen kierrättää niiden elinkaaren loppupäässä. Lisäksi saatavilla on ympäristölle ystävällisiä, myrkyttömiä ja vähemmän jätettä tuottavia, käytössä edullisia värivahoja.

Hallinta tuo säästöjä

Tulostusympäristön ja kokonaisvaltaisen tulostuksenhallinnan ulkoistaminen yleistyy jatkuvasti.

”Asiakkaamme ovat saavuttaneet jopa 30 prosentin kustannussäästöjä, samalla kun paperimäärän ja kiinteän jätteen vähentyminen sekä laitteiden tehokkaampi käyttö koko elinkaaren ajan on pienentänyt yrityksen hiilijalanjälkeä 20 prosentilla tai jopa enemmän”, kertoo Ahokas.

Oleellisinta säästöjen syntymiseksi on tiedostaa tulostusympäristön nykytila, haasteet ja tarpeet sekä mahdollisuudet. Oikeanlaiset laitteet vähentävät usein laitteiden määrää sekä kustannuksia ja energiaa. Tulostamisesta johtuvien kulujen tulee olla tiedostettuja, läpinäkyviä ja seurattavissa. Yhteisesti asetetut tavoitteet asiakkaan ja toimittajan välillä auttavat haluttujen tulosten saavuttamisessa.

Ilpo Ahokas, johtaja, Xerox Oy, puh. 040 586 9272, ilpo.ahokas@xerox.com

1http://www.unglobalcompact.org/news/42-06-22-2010

Xerox

Xerox tarjoaa tuotteita toimistoille ja graafiseen teollisuuteen sekä konsultointia ja ratkaisuja dokumenttien hallintaan ja ulkoistukseen. Xeroxin helmikuussa 2010 ostama ACS-yhtiö laajensi yrityksen tarjontaa lisäksi liiketoimintaprosessien ja IT-ratkaisujen ulkoistamispalveluihin, joita tarjotaan yrityksille ja julkishallinnon organisaatioille ympäri maailman. Xeroxin 136 000 työntekijää palvelevat asiakkaita yli 160 maassa. Xerox Europella on tuotanto- ja logistiikkatoimintoja Irlannissa, Isossa-Britanniassa ja Alankomaissa. Xeroxin Euroopan tutkimus- ja tuotekehityskeskus sijaitsee Ranskan Grenoblessa. Xerox Oy markkinoi Suomessa Xeroxin tuotteita, ratkaisuja ja palveluita sekä niihin liittyviä tarvikkeita ja ohjelmistoja.

Lisätietoja Xeroxista saat osoitteesta www.xerox.fi

XEROX®, XEROX and Design® are trademarks of Xerox Corporation in the United States and/or other countries.

Prices, features, specifications, capabilities, appearance and availability of Xerox products and services are subject to change without notice.