• Heart2Save/

Visiona pelastaa henkiä ja lisätä terveitä elinvuosia – Heart2Saven ja Suunnon yhteistyöllä tuote eteisvärinän tunnistukseen kotioloissa

Report this content

Heart2Saven ja Suunnon yhteistyöllä on syntynyt tuote, jonka avulla käyttäjä voi itse tunnistaa eteisvärinän varhaisessa vaiheessa. Kunnianhimoisena visiona on vähentää eteisvärinän aiheuttamia aivoinfarkteja ja näin pelastaa henkiä ja turvata terveempiä elinvuosia.

Kuopiolaisen Heart2Save-startupin AiVoni-analyysipalvelu yhdistettiin Suunnon Movesense-anturiin. Näin saatiin aikaan tuote, jolla käyttäjä voi tunnistaa rytmihäiriön missä vain ja milloin vain. Kun käyttäjä tekee mittauksen, Heart2Saven AiVoni-analyysipalvelu analysoi EKG-mittaukset kertoo, onko kyse mahdollisesti vaarallisesta eteisvärinästä vai esimerkiksi harmittomista lisälyönneistä. Mittauksesta syntyy myös normaali EKG-käyrä, jonka avulla hoitopolun käynnistyminen helpottuu.

Eteisvärinä on sydämen rytmihäiriö, joka aiheuttaa osalle ihmisistä oireita mutta on osalla oireeton, jolloin ihminen ei osaa epäillä kärsivänsä eteisvärinästä. Ikävin eteisvärinän seuraamus on aivoinfarkti – eteisvärinä jopa viisinkertaistaa aivoinfarktin riskin ja aiheuttaa jopa 40% aivoinfarkteista.

”Aivoinfarkti on yleinen ja kurja sairaus. Joka viides meistä saa aivohalvauksen ennen vanhuusikää (75 v). Kolmannes aivoinfarktin saaneista kuolee, kolmanneksen toimintakyky jää entistä heikommaksi, ja kolmannes tervehtyy. Siksi aivoinfarktien ehkäisyyn kannattaa panostaa. Aivoinfarkti ei ole myöskään pelkästään ’mummojen’ tauti, vaan joka neljäs sen saaneista on työikäinen”, Heart2Saven toimitusjohtaja Helena Jäntti sanoo.

Heart2Saven ratkaisulla on menossa viimeinen vaihe lääkinnällisen laitteen hyväksynnässä. Se on siis käynyt läpi saman prosessin kuin sairaaloissa käytettävät laitteet ja se varmistaa tuotteen laadun ja potilasturvallisuuden.

”Avoin Movesense-anturimme soveltuu loistavasti monenlaiseen käyttöön niin liikunnassa kuin terveyden ja hyvinvoinnin puolella. On todella kiinnostavaa saada markkinoille Movesense-sykemittauksen ensimmäinen lääketieteellinen käyttöaihe. Teimme projektissa Heart2Saven tiimin kanssa yhteistyötä kliinisen validaation eli tiedenäytön saamiseksi regulaatioprosessia varten. Odotamme innolla sekä uusia käyttökohteita sensorille että Heart2Saven tuotteen menestystä”, toteaa Suunnon uusista liiketoiminnoista vastaava johtaja Jussi Kaasinen.

Heart2Save koko ideologia on rakennettu näyttöön perustuvalle lääketieteelle. Suurin sydänsairausriski on yli 65-vuotiailla, ylipainoisilla ihmisillä, joilla on kohonnut verenpaine ja diabetes ja jotka tupakoivat tai liikkuvat vähän. Tälle ryhmälle suositellaan kansainvälisissä hoitosuosituksissa rytmihäiriön seulontaa. AiVoni palvelu on kehitetty yhteistyössä Suunnon, riskiryhmän kuluttajien, vanhuspalvelutalojen, sydänliiton sekä kardiologien ja neurologien kanssa. Käyttäjälähtöinen suunnittelu yhdistettynä eri tahojen asiantuntijuuteen on muovannut AiVoni palvelusta täysin ainutlaatuisen ja helppokäyttöisen, tavalliselle kuluttajalle sopivan kokonaisuuden.

Seuraavassa vaiheessa Heart2Save kehittää ratkaisun, joka tarkkailee sydämen rytmiä jatkuvasti ja hälyttää epäillessään eteisvärinää, jotta käyttäjä voi ottaa EKG:n ja hakea apua diagnoosin varmistamiseksi.

Uuden tuotteen voi hankkia Heart2Saven verkkokaupasta alkusyksystä, kun lupaprosessi on valmis ja myyntiluvat kunnossa.

LISÄTIEDOT:

Helena Jäntti, toimitusjohtaja, Heart2Save, +358 40 5538438 helena.jantti@heart2save.com

Jussi Kaasinen, johtaja, Emerging Businesses, Suunto, +358 50 5234497 jussi.kaasinen@amersports.com