Sailas: Kuntien talousarviot perustuvat epärealistisiin odotuksiin

Helsingin metropolin alueella voidaan tehdä paljon, jotta laskusuhdanteesta selvitään pienin vaurioin. Erityisesti kunnat voivat omalla päätöksenteollaan vaikuttaa moniin asioihin, joilla on suuri vaikutus alueen talouteen. Uusilta valtuutetuilta odotetaan nyt kylmää harkintaa ja suurta vastuullisuutta, sanoi Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja Harri Sailas kauppakamarin syyskokouksessa.

Sailaksen mukaan kuntien on muodostettava itselleen selkeä kuva siitä, missä niiden taloudessa ollaan menossa.

"Useimpien kuntien talousarviot perustuvat tällä hetkellä vanhentuneisiin ja epärealistisiin odotuksiin. Esimerkiksi Helsingin kaupungin ensi vuoden budjetti on rakennettu 2,8 prosentin talouskasvun odotuksen varaan, vaikkei kukaan enää usko niin suureen talouskasvuun ensi vuonna. Uskottavampaa olisi rakentaa kaupungin talous vaikka joulupukin tuomien lahjojen varaan", totesi Sailas.

"Kuntien tulee myös pitää huolta siitä, etteivät ne omalla toiminnallaan entisestään heikennä talouden tilannetta. Erityisesti tarvitaan pidättyvyyttä verojen ja julkisten tariffien korotuksista. Edessä olevia julkisia investointeja on sen sijaan syytä toteuttaa erityisesti laskusuhdanteissa, jolloin ne tulevat myös veronmaksajille huippusuhdanteita edullisemmiksi."

Kuntarakennetta on tarkasteltava ennakkoluulottomasti

"Kuntarakenteen kehittämisessä on muualla maassa päästy hyvään alkuun. Helsingin metropolialueella kuntarakenteen kehittämisessä ei kuitenkaan ole päästy alkua pidemmälle Loviisaa lukuun ottamatta. Ehkäpä heikkenevien verotulokertymien aiheuttama taloudellinen pakko osoittautuu voimakkaammaksi motiiviksi kuntien yhdistämisen selvittämiseen kuin poliittinen johtajuus", sanoi Sailas.

"Kuntarakennetta on tarkasteltava ennakkoluulottomasti niin pääkaupunkiseudulla, Keski-Uudellamaalla, Luoteis-Uudellamaalla, Porkkalan niemen liepeillä kuin Porvoon ympäristössäkin. Erityisen tärkeää on, että pääkaupunkiseudulla päästään vihdoin edes selvittämään joko neljän kunnan tai ainakin Helsingin ja Vantaan yhteenliittymisen mahdollisuudet", Sailas päätti.