Neurogaming rikkoo rajoja viihteen ja terveydenhuollon väliltä

Alan pioneeri tulee Suomeen huhtikuussa

Peliteollisuus ei tulevaisuudessa keskity enää puhtaasti viihdeteollisuuteen vaan luo pelillisiä ratkaisuja sairauksien hoitoon ja oppimiskyvyn edistämiseen. Neurogaming hyödyntää tunteisiin, kognitiivisiin taitoihin ja käyttäytymiseen vaikuttavia teknologioita uudenlaisten pelaamiskokemusten luomiseen. Neurogaming tarjoaa ratkaisuja esimerkiksi muistisairauksiin, mutta auttaa myös keskittymisongelmissa, stressihäiriöiden kuntouttamisessa ja tupakanpolton lopettamisessa. Neurotieteen asiantuntija ja neurogaming-alan pioneeri, yhdysvaltalainen Zack Lynch tulee Suomeen huhtikuussa puhumaan neurogamingin yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Viihdyttävät tasohyppelyt ja räiskintäpelit jäävät sivurooliin, kun peliteollisuus suuntaa katseensa suuremmille markkinoille ja luo pelillisiä ratkaisuja terveydenhuollon käyttöön ja oppimiskyvyn edistämiseen. Tulevaisuudessa tämä voi tarkoittaa sitä, että lääkärit määräävät potilaille lääkkeiden lisäksi peliterapiaa tai opiskelijat harjoittavat keskittymiskykyään peliohjelman kautta.

Suomella hyvät mahdollisuudet neurogamingin kärkimaaksi

Kansainvälisessä vertailussa Suomi on osaamiseltaan kärkisijoilla neurotieteen ja pelitieteen aloilla. Yhteistyötä tehdään tiiviisti yliopistojen neurotieteen tutkimusryhmien ja peliosaajien välillä. Ansioituneet tieteentekijät ja nopeasti kansainvälistyvä peliala ovat hyviä lähtökohtia neurogamingin alan kehittymiselle.

Eero Castrén, neurotieteen tutkimuskeskuksen professori ja yksi Hermo Pharma neurotieteen yrityksen perustajista, patistaa suomalaisia yrityksiä ottamaan alan haltuunsa: ”Neurogamingin ala on vielä aluillaan Suomessa. Pelialan toimijat ovat nyt pääsemässä yhteyteen neurotieteen tutkimusta tekevien tahojen kanssa. Pari yritystä on toiminut erityisesti juuri tällä alalla, ja on odotettavissa, että ala kasvaa merkittävästi lähivuosina. Esimerkiksi suomalaisella Hermo Pharmalla on parhaillaan menossa kliininen koe, jossa ’laiska silmä’ -indikaatiossa testataan aivojen muovautuvuutta lisäävää lääkehoitoa yhdessä kuntouttavan pelin kanssa. Tämä koe on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Vanhuspalveluissa löytyy lisää esimerkkejä,” kertoo Castrén.

Kansainvälistä kysyntää löytyy aivosairauksien markkinoilta

Aivosairauksien yleistymistä kuvaavat ennusteet ovat synkät. Yhdysvaltalaisen Frost & Sullivan konsulttiyrityksen mukaan dementiaan sairastuneita henkilöitä on maailmanlaajuisesti 31 miljoonaa (vuonna 2012), ja luku kasvaa 6,6 miljoonalla vuoteen 2018 menneessä. Suurin osa heistä kärsii Alzheimerin taudista. Pelkästään Euroopassa käytettiin 160 miljardia euroa vuosittain dementian hoitoon vuonna 2011. On arvioitu, että Alzheimerin lääkityksen Euroopan markkinat tulevat kasvamaan nykyisestä 1,45 miljardista eurosta 3,85 miljardiin euroon vuoteen 2019 menneessä.

Neurogamingin edelläkävijämaassa Yhdysvalloissa on aivosairauksien hoitoihin tarjolla muistikapasiteettia ja keskittymiskykyä parantavia peliohjelmia. Muun tuotekehityksen kirjo on laaja; kehitteillä on ratkaisuja traumaperäisten stressihäiriöiden kuntoutukseen, tupakanpolton lopettamiseen, unenlaadun parantamiseen ja halvauksen jälkeiseen fysioterapiaan. ”Kansainvälisesti ala on jo kovassa nousussa. Vaarana ovat tyhjät lupaukset ja niiden karsimiseksi yhteistyö pelialan ja neurotieteen asiantuntijoiden välillä on tärkeää,” täsmentää Eero Castrén.

Alan pioneeri Zack Lynch tulee Suomeen 8.4.2013

Tervetuloa kuulemaan lisää aiheesta ”Neurogaming – breaking boundaries between entertainment and healthcare”-tilaisuuteen, joka pidetään Helsinki Think Company:ssä, Helsingin yliopiston ja Yritys Helsingin uudessa kasvuyrittäjyyskeskuksessa maanantaina 8.4.2013 klo 17-19. Kaikille avoimessa tilaisuudessa neurogaming-alan asiantuntija Zack Lynch kertoo neuroalan tuomista murroksista viihdeteollisuuteen sekä terveydenhuollon ja koulutuksen aloille. Samassa yhteydessä tieteentekijät, pelisuunnittelijat ja terveysalan ammattilaiset haastavat Zack Lynchia kertomaan pelialan seuraavasta murroksesta. Haastattelijana on hyvinvointipeleihin keskittyvän Gajatri Studios -yhtiön perustaja Tiina Zilliacus. Tilaisuuden järjestää Helsinki Business Hub.

Tilaisuus tarjoaa myös mahdollisuuden tutustua ennakkoon Helsinki Think Companyyn, joka avataan virallisesti 9.4.2013.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

YC Felin, business development manager, yc.felin@helsinkibusinesshub.fi, 045 134 1336

Lisätietoja tilaisuudesta: www.helsinkibusinesshub.fi

--

Greater Helsinki Promotion on pääkaupunkiseudun invest in -työhön eli ulkomaisten investointien hakemiseen erikoistunut asiantuntijaorganisaatio, jonka omistavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit ja Uudenmaan liitto. Yhtiön brändi on Helsinki Business Hub. www.helsinkibusinesshub.fi

Avainsanat: