Uusi pääomasijoitusyhtiö Courage Ventures investoi suomalaisiin kasvuyrityksiin

Courage Ventures ostaa ensimmäisenä sijoituksenaan osuudet The Mighty United Oy:sta ja Wellness Foundry Oy:sta.

LEHDISTÖTIEDOTE, 29.11.2016.

Pääomasijoitusyhtiö Courage Ventures julkistaa uuden rahastonsa ensimmäisen sulkemisen. Rahasto tekee sijoituksia suomalaisiin siemenvaiheen ja varhaisen vaiheen kasvuyrityksiin, joiden tavoitteena on parantaa ihmisten hyvinvointia digitaalisin keinoin terveys ja hyvinvointi-, koulutus- ja ympäristösektoreilla. Rahasto etsii sijoituskohteikseen yrityksiä, joilla on pyrkimys laajentaa nopeasti kansainvälisille markkinoille, erityisesti Yhdysvaltoihin, ja on tehnyt ensimmäiset sijoituksensa ostamalla osuudet The Mighty United Oy:sta ja Wellness Foundry Oy:sta.

The Mighty United Oy on suomalainen EdTech-startup, joka pyrkii parantamaan koululaisten emotionaalisia ja sosiaalisia taitoja. Yrityksen Mightifier®-metodi ja -sovellus ovat kehitetty yhteistyössä suomalaisten opettajien ja oppilaiden kanssa maailman parhaimpiin kuuluvan opetusjärjestelmän vaikutuspiirissä. Suomessa toteutetun pilottihankkeen tulokset osoittavat, että Mightifier® parantaa huomattavasti lasten sosiaalisia taitoja ja itsetuntoa, sekä parantaa luokkien työrauhaa ja vähentää kiusaamista.

“Olemme innoissamme saadessamme olla mukana Mightifierin matkalla tekemässä positiivista muutosta lasten sosiaalisiin ja emotionaalisiin taitoihin ympäri maailmaa”, sanoo Courage Venturesin partneri Fabian Sepulveda.

Wellness Foundry on suomalais-amerikkalainen yritys, jolla on toimistot Helsingissä ja New Jerseyssä. Yrityksen lippulaivatuote, MealLogger (www.meallogger.com) on digitaalinen ravitsemusvalmennusalusta terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaisten käyttöön. Se toimii mm. ravitsemusterapeuttien sekä personal trainerien ja urheiluvalmentajien apuna niin painonpudotus-, diabetes- ja syömishäiriöasiakkaiden kanssa kuin urheilijan ravitsemuksen optimoinnissakin.

”Krooniset sairaudet ja terveysongelmat, kuten ylipaino, kakkostyypin diabetes ja sydänsairaudet, aiheuttavat 86 % Yhdysvaltain kaikista terveydenhuoltokustannuksista (lähde: www.cdc.gov/chronicdisease). Ravitsemusneuvonnalla on ratkaiseva rooli kroonisten sairauksien ehkäisyssä sekä optimaalisen terveydentilan ja suorituskyvyn saavuttamisessa, ja MealLogger kuuluu niihin harvoihin tuotteisiin, joilla on digitaalinen ja aidosti skaalautuva lähestymistapa ravitsemuskäyttäytymisen muuttamiseen. Olemme erittäin innoissamme saadessamme Courage Venturesin mukaan auttamaan meitä jatkamaan laajentumistamme, erityisesti USA:n markkinoilla”, toteaa yrityksen perustajajäsen Michael Quarshie.

Nämä sijoituksen heijastelevat Courage Venturesin filosofiaa digitalisaation mahdollisuuksista parantaa ihmisten keskinäistä kanssakäymistä sekä lisätä yleistä hyvinvointia. Sekä Mightifier että MealLogger ovat lisäksi nostattaneet suurta kiinnostusta asiakkaiden keskuudessa USA:ssa, missä Courage Venturesin täysamerikkalainen johto voi tuottaa huomattavaa lisäarvoa sijoituskohteilleen.

Courage Ventures Seed Fund 1

Courage Ventures Seed Fund 1 on elinkaareltaan 10-vuotinen suomalainen avoin yhtiö. Rahasto sijoittaa startup-yrityksiin, jotka tarjoavat innovatiivisia, digitaalisia ratkaisuja terveys ja hyvinvointi-, koulutus- ja ympäristötoimialoilla, ja tavoittelevat kansainvälistymistä niin Yhdysvaltoihin kuin muillekin markkinoille. Rahasto keräsi ensimmäiseen sulkemiseensa 20 sijoittajaa, ja jatkaa vielä uusien sijoittajien hakemista.

Yhtiön pääkonttori on Helsingissä ja tiimiin kuuluu partnereita USA:n itä- ja länsirannikolta. Vastuunalaisiin yhtiömiehiin kuuluvat Suomessa asuvat Will Cardwell ja Fabian Sepulveda, North Carolinassa asuva Todd Wiebusch (Suomen kunniakonsuli North ja South Carolinassa), sekä Bruce Oreck, entinen Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs. Tiimiin kuuluvat lisäksi venture partnerina Kaliforniassa asuva Dan Newmark sekä strategisena partnerina Fast Monkeys Oy, joka on yksi Suomen johtavista digitaalisten palvelujen kehittäjistä.

Lisätietoja:

Will Cardwell: will(at)courageventures.com