Helsingin Helpit tekivät tänä kesänä kaikkien aikojen palveluennätyksen

Helsingin Helpit tekivät tänä kesänä uuden palveluennätyksen, joka oli lähes 172 000 asiakasta. Vilkkaasta matkailukaudesta kertoo 18 prosentin kasvu edelliseen kesään verrattuna. Vuonna 2016 palveltiin yhteensä 145 000 asiakasta.

Kuva: Joona Saaresto

Where are the green guys?” – sekä kansainväliset että kotimaiset matkailijat osaavat etsiä Helsinki Helppejä, Helsingin matkailuneuvonnan iloisia kesätyöntekijöitä, kaupungin kaduilta.

Tänä kesänä Helpeillä oli uutuutena käytössään myös kiinteä palvelupiste Helsingin päärautatieasemalla, josta pystyttiin palvelemaan entistä paremmin muun muassa lentokenttäjunalla saapuvia vierailijoita. Asiakkaat ottivatkin palvelupisteen ilomielin vastaan.

– Helpit ovat tärkeä osa Helsingin kesää ja monet osasivatkin etsiä heitä nimellä ”green people”. Asiakkaat kiittelivät erityisesti rautatieaseman uutta kiinteää palvelupistettä, jossa palveltiin keskimäärin 750 asiakasta päivässä, helppiesimiehet Joonas Kaijala ja Aino Pursiainen kertovat.

Rautatieasemalla palveltiin koko kesän aikana yli 60 000 asiakasta, mikä on lähes kaksinkertainen määrä kesään 2016 nähden.

Ammattimaisesti ja näkyvästi tehty neuvonta on saanut kiitosta, samoin Helppien lämmin ja rento asenne. Tähtäämme siihen, että vierailijoille jää hyvä mieli Helsingistä. Pyrimme mahdollisimman hyvään asiakaskokemukseen ja matalan kynnyksen palveluun, Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto kertoo.

Helsinki Helppejä oli tänä kesänä 22. Rautatieaseman uuden pisteen lisäksi matkailuneuvojat liikkuivat pareittain keskustan alueella ja olivat risteilyaluksia vastassa satamissa. Helpit myös jalkautuivat pienempiin risteilyaluksiin sisälle opastamaan risteilijöitä ennen maihinnousua.

Helppien kielivalikoimaan kuului 11 kieltä, joista kaikkia tarvittiin kesän aikana. Suurin ryhmä olivat suomenkieliset asiakkaat (10%), joiden lisäksi etenkin saksan- ja espanjankieliset kohtaamiset olivat yleisiä.

Matkailuneuvojat aloittivat työnsä tuttuun tapaan Helsinki-päivänä 11.6. Helppien kesän viimeinen työpäivän oli 25.8.

Helsinki Marketingin uuden kumppanuusmallin myötä Helsinki Helpeillä oli mukana ennätysmäärä yhteistyökumppaneita, yhteensä 55: Ateneum, A&S Ravintolat, Cantina West, City Buddy, City Tour, Design Museo, Didrichsenin taidemuseo, DNA, Eckerö Line, Flytour XD, Galleria Esplanad, Global Blue, ravintola Goodwin, HAM, Hard Rock Cafe, Helsingin Juhlaviikot, Helsinki Fishing Ry, Helsingin kaupungin museo, ravintola Harald, Heureka, HOK-elannon ravintolapalvelut, Huawei, HSL, Iittala Design Centre, Iittala Shop, ravintola Juuri, JT-line, Kankurin Tupa, Kaapelitehtaan museot, Kiasma, Korkeasaari, Lapuan kankurit, Linnanmäki, Luhta, Metsähallitus, Mumin Kaffe, Museokortti, Musiikkitalo, Natura Viva, Nordic Unique Travels, Näyttelykeskus WeeGee, Palmia Kaupungintalon ravintola, Restamax Oyj, SeaLife, Sotamuseo, Suomenlinnan hoitokunta, Seurasaari, Strömma Finland, Taidehalli, Tallink Silja, Torikorttelit, Tuomiokirkkoseurakunta, Vantaan kaupunki, Helkama, Viking Line ja Visit Porvoo.

Mari Somero
Vastaava matkailutiedottaja
mari.somero@hel.fi
+358 40 334 1246

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama yritys. Helsinki Marketing vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Yritys toimii tiiviissä yhteistyössä helsinkiläisten, vierailijoiden, päättäjien ja asiantuntijoiden kanssa.

Avainsanat: