Helsingissä ennätykselliset 72 000 kongressivierasta

Kongressivieraita tutustumassa Iittala & Arabia Muotoilukeskukseen. Kuva: Kim Öhman

Helsinki houkutteli vuonna 2017 enemmän kongressivieraita kuin koskaan aiemmin. Kansainvälisten järjestötapahtumien määrä kasvoi lähes kolmanneksen vuoteen 2016 verrattuna. Tällä hetkellä Helsinki on Pohjoismaiden suosituin kongressikaupunki.

Vuosi 2017 oli Helsingissä ennätyksellinen matkailuvuosi ja se näkyy myös kongressien lukumäärässä. Tuoreiden tilastojen mukaan Helsinki isännöi yhteensä 367 kansainvälistä järjestökokousta, joihin osallistui yhteensä lähes 72 000 vierailijaa.

Viime vuosi ylitti aikaisemmat lukemat reilusti sekä järjestettyjen kongressien että vierailijoiden osalta. Aiempi ennätys on vuodelta 2016, jolloin kävijöitä oli noin 61 000, joten kyseessä on todella huippuvuosi”, kertoo Helsinki Marketingin kongressipäällikkö Ines Antti-Poika.

Suomen pääkaupungin matkailu kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin naapuripääkaupunkien ja myös kongressikaupunkina Helsinki on suositumpi kuin muut Pohjoismaiden kaupungit.

Kongressijärjestäjät ovat ylittäneet Helsingissä omat kävijäodotuksensa. Muun muassa World Glaucoma Congress odotti 3000 kävijää ja saikin 3500 osallistujaa. European Academy of Allergy and Clinical Immunology -tapahtumaan osallistui huikeat 8100 vierasta”, Antti-Poika sanoo.

Helsinki tunnetaan maailmalla toimivana kongressikaupunkina

Kansainvälisten ammattilaistapahtumien saaminen Helsinkiin vaatii pitkäjänteistä työtä ja kilpailu alalla on kovaa. Tutkimuskeskus Union of International Associations UIA:n tilastoissa Helsinki sijoittuu kongressikaupunkien joukossa sijalle 15, jättäen taakseen muun muassa Tukholman ja Kööpenhaminan.

Helsinki tunnetaan maailmalla luotettavana ja toimivana kaupunkina. Olemme jo varmistaneet kymmeniä kongresseja seuraavalle parille vuodelle. Suurten tapahtumien saaminen Helsinkiin on vuosien työn tulos mutta pienempiä saatetaan napata lyhyemmälläkin aikavälillä. Etunamme ovat toimivat palvelut sekä tiivis yhteistyö paikallisten alan toimijoiden kanssa,” Antti-Poika jatkaa.

Helsinki on kongressitoimialan edelläkävijä myös kestävän kehityksen saralla. Global Destination Sustainability -indeksi mittaa kaupungin ympäristötekoja ja paikallisen Convention Bureaun eli Helsinki Marketingin kongressiyksikön toimintaa sekä palveluntarjoajien sitoutumista kestävyyden näkökulmasta. Tuoreimmassa GDS-listauksessa Helsinki on kuudennella sijalla.

Erilaiset yhteistyömuodot ja uudet palvelut osa kongressitoimintaa

Helsingin kansainvälisestä kongressimarkkinoinnista vastaava Helsinki Marketing tekee yhteistyötä lukuisten paikallisten toimijoiden kanssa. Helsingin yliopiston kanssa käynnistetty kahden vuoden pilottihanke tähtää erityisesti tiedemaailman huomion kiinnittämiseen. Tavoitteena on kasvattaa Helsingin yliopiston mainetta ja lisätä Helsingin tunnettuutta vetovoimaisena kongressikaupunkina ja innovaatioalustana.

Helsinki pyrkii erottumaan edukseen myös digitaalisilla matkailijoiden palveluillaan. Kaupungista kertova MyHelsinki.fi-sivusto palvelee kuudella kielellä ja kiinankielistä Helsinki-minisovellusta kehitetään digipalvelujätti Tencentin kanssa.

Ines Antti-Poika
Helsinki Marketing, kongressipäällikkö
ines.antti-poika@hel.fi

Helsingin matkailu kaikkien aikojen kasvuennätykseen
Helsinki reaches out to millions of Chinese travellers with new Helsinki mini program

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama yhtiö. Helsinki Marketing vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä helsinkiläisten, vierailijoiden, päättäjien ja asiantuntijoiden kanssa.