Helsingissä oli ennätysmäärä matkailijoiden yöpymisiä vuonna 2016 - yöpymisistä 54 prosenttia tuli ulkomailta

Helsingissä laskettiin 3 576 800 rekisteröityä yöpymistä vuonna 2016. Vilkkaimmat matkailukuukaudet olivat heinäkuu ja elokuu.

Kuva: Lauri Rotko

Matkailijoiden rekisteröidyt yöpymiset Helsingissä lisääntyivät viime vuonna 3,3 prosenttia edellisvuodesta. Lähes 3,6 miljoonaa yöpymistä on uusi ennätys. Kasvu ulkomailta oli 4,2 prosenttia ja kotimaasta 2,3 prosenttia. Joulukuussa yöpymisten kasvu oli 2,2 prosenttia.

Viime vuoden yöpymisistä 54 prosenttia tuli ulkomailta. Suurimmat lähtömaat olivat järjestyksessä Saksa, Ruotsi, USA, Venäjä, Iso-Britannia, Japani ja Kiina. Eniten määrällistä kasvua saatiin USA:sta, noin 17 000 yöpymisvuorokautta enemmän kuin vuonna 2015. Seuraavaksi eniten kasvua tuli Japanista, Kiinasta, Espanjasta ja Ruotsista. Yöpymiset Venäjältä vähenivät edelleen 8 prosenttia, vaikka käänne kasvuun alkoi syyskuussa. Venäjä putosi lähtömaiden listalla toiselta sijalta neljänneksi.

Japani on edelleen vahva ja kasvava markkina-alue Helsingille. 62 prosenttia kaikista japanilaisten yöpymisistä Suomessa on Helsingissä. Kasvua tuli 5 prosenttia, kun useimmissa muissa Euroopan matkailukaupungeissa suunta on ollut laskeva jo usean vuoden ajan. Kiinalaisten yöpymisistä vain 39 prosenttia jää Helsinkiin, mutta koko pääkaupunkiseudun osuus on jo 68 prosenttia, sillä Vantaan lentokenttähotelleissa yöpyy paljon kiinalaisia StopOver-matkailijoita.

Työhön liittyvä matkailu kasvoi viime vuonna enemmän kuin vapaa-ajan matkailu, jonka osuus kaikista yöpymisistä oli 51 prosenttia.

Hotellihuoneiden määrä Helsingissä lisääntyi vuoden mittaan 750 huoneella ja keskimääräinen käyttöaste oli 72 prosenttia.

– Hotellikapasiteetin kasvun myötä odotamme yöpymisten lisääntyvän tänä vuonna noin viisi prosenttia. Venäläisten yöpymisten ennustetaan jäävän viime vuoden tasolle, mutta laskua ei pitäisi enää tulla, Visit Helsingin toimitusjohtaja Tuulikki Becker arvioi.

– Vuonna 2015 Helsinkiin saapuneet matkailijat jättivät kaupunkiin 1,35 miljardia euroa. Vuoden 2016 osalta saamme luvut vasta loppuvuodesta, mutta uskon että tulos on vähintään samaa luokkaa, Becker sanoo.

Tapahtumien vuosi 2017

Helsingin vilkas tapahtumatarjonta lupaa hyvää matkailuvuotta 2017.

Helsingin kaupunki juhlii Suomen itsenäisyyden juhlavuotta yhteensä yli 50 ohjelmahankkeella ja sadoilla yksittäisillä tapahtumilla. Lisäksi Helsinki toimii useiden suurtapahtumien näyttämönä vuonna 2017.

Yleisömagneetteja ovat muun muassa Taitoluistelun MM-kisat maalis-huhtikuun vaihteessa, ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma Taitaja 2017 toukokuussa, kaksipäiväinen Helsinki-päivä (11.6. ja 12.6.) ja Flow Festival elokuussa.

Kansainvälinen koripalloliitto FIBA on myöntänyt vuonna 2017 Suomelle yhden koripallon Euroopan mestaruuskilpailujen alkulohkoista. Se pelataan yli 13 000 katsojaa vetävällä Hartwall Areenalla syyskuussa 2017. Kisaisännyyden Suomi jakaa Israelin, Romanian ja Turkin kanssa.

Kongressipuolella tapahtuu

Helsingissä pidetään lukuisia isoja kongresseja vuonna 2017. Kesäkuussa järjestettävään European Academy of Allergy and Clinical Immunology Congress EAACI -kongressiin odotetaan jopa 8000 vierasta ja 7th World Glaucoma Congress – WGC 2017 -kongressiin 3000 vierasta.

Elokuussa kongressipuolella isoimmat tapahtumat ovat Worldcon – World Science Fiction Society, World Science Fiction Convention 2017, jonne on tulossa noin 3000 vierasta, sekä AMEE – Annual Conference of the Association for Medical Education in Europe, jonne odotetaan lähes 4000 vierasta.

Helsingin markkinointi uudistuu kevään aikana

Helsingin Markkinointi Oy eli Visit Helsinki tekee Helsingin uuden brändikonseptin ja markkinointistrategian mukaista kaupunkimarkkinointia tiiviissä yhteistyössä kumppaneiden kanssa. #Helsingintekijät-verkostoon on liittynyt jo 100 yritystä ja toimijaa ja matkailuneuvonnan kumppaneiksi lähes 60 toimijaa.

– Helsinki on monin tavoin uuden kynnyksellä. Helsingin visuaalinen identiteetti uudistuu, markkinointiviestintää tehdään täysin uudella tavalla ja Visithelsinki.fi-verkkosivusto uudistuu My Helsinki -digipalveluksi, joka palvelee matkailijoita, kaupunkilaisia ja elinkeinoa. Uusi palvelu Helsingin uudella visuaalisella ilmeellä avautuu vaiheittain keväällä 2017, Visit Helsingin kehitysjohtaja Laura Aalto sanoo.

Tilastot:

Toimitusjohtaja Tuulikki Becker
Visit Helsinki
tuulikki.becker@hel.fi

Markkinoinnin uudistaminen:

Kehitysjohtaja Laura Aalto
Visit Helsinki
laura.aalto@hel.fi

PS

Kotimaanmatkailun haastekampanja Löydä Suomesi on käynnistynyt
Työ- ja elinkeinoministeriö on käynnistänyt elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla Suomi100-juhlavuoden kunniaksi kotimaanmatkailun haastekampanjan Löydä Suomesi. Kampanjan tueksi tehdyllä videolla haastetaan suomalaiset lomailemaan enemmän kotimaassa ja kertomaan lempipaikoistaan sosiaalisessa mediassa sanoin tai kuvin merkinnällä #lomahaaste.

Hyödyllisiä linkkejä:

Helsingin matkailutilastot