Helsinki on valittu Kiinan suosituimman sosiaalisen median kumppanikaupungiksi

Kiinalainen suuryritys Tencent on valinnut Helsingin uuden mobiilisovelluksensa kumppanikaupungiksi. Lähes miljardille WeChat-käyttäjälle tarjottava uusi minisovellus on hyödyllinen muun muassa matkailijoille. Sovelluksessa Helsinkiä tullaan esittelemään käyttäjille kuvin, tekstein, videoin ja kartoin.

Kuva:Jussi Hellsten

Tencentin ja Helsingin yhteistyö koskee WeChat-palveluun vuoden 2017 alussa lanseerattua minisovellusta. Yhteistyö tuo Helsinki-tiedon ja Helsingin palveluntarjonnan suoraan kiinalaisten käyttäjien käsiin. Helsinki-sovellus tulee sisältämään tietoa nähtävyyksistä, palveluista ja tapahtumista Helsingissä, sekä interaktiivisen kartan. Käyttäjät pystyvät tekemään palvelussa myös matkasuunnitelman. Minisovelluksen lisäksi Helsinki tulee yhteistyön tiimoilta näkymään myös muissa Tencentin palveluissa.

”Tencent-yhteistyö on täysin ainutlaatuinen tilaisuus valtavaan näkyvyyteen Helsingille Kiinan sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa uutispalveluissa. Tämä on hieno esimerkki Helsingin kyvystä toimia ketteränä yhteistyökumppanina ja testilaboratoriona kansainvälisille suuryrityksille”, Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto kertoo.

Tencentin ja Helsingin yhteistyöllä potentiaalia koko matkailun toimialalle

Helsingin ja Tencentin yhteistyö kasvattaa Helsingin tunnettuutta ja vetovoimaa kiinalaisten matkailijoiden keskuudessa. Helsingin vetovoiman kasvattamisen lisäksi yhteistyöllä on potentiaalia koko matkailun toimialalle pääkaupunkiseudulla.

Tencent on maailman kahdeksanneksi suurin yritys ja se omistaa WeChatin lisäksi muun muassa monia pelialan yrityksiä sekä uutispalveluja. WeChat-palvelua käyttää tällä hetkellä jo yli 960 miljoonaa ihmistä.

WeChat ei ole pelkkä sosiaalisen median kanava, vaan se on kaikille elämänalueille ulottuva digitaalinen alusta. Kiinalaiset hoitavat WeChatissa sosiaalisten suhteiden ja suosittelun lisäksi niin pankkiasiat, ravintolalaskut kuin matkavarauksetkin. Tencentin kehittämien palveluiden ja WeChatin sisäisten sovellusten myötä noin 35 prosenttia kiinalaisten puhelimessa käyttämästä ajasta kuluu WeChatissa (9/2016 QuestMobile).

Kiinalaisnuorille WeChat on tärkeä kanava etsiä inspiraatiota ja jakaa matkakokemuksia ystäville. Hurun Millenial 2016 -raportin mukaan 47 prosenttia varakkaista kiinalaisnuorista käyttää matkasuunnittelun inspiraationa ystäviensä suosituksia WeChatissa.

Kiinalaisten matkailijoiden määrä Helsingissä voimakkaassa kasvussa

Helsingissä kiinalaismatkailijoiden rekisteröidyt yöpymiset majoitusliikkeissä ovat yli kaksinkertaistuneet viimeisten viiden vuoden aikana. Vuonna 2016 kiinalaisten rekisteröityjä yöpymisiä Helsingissä oli lähes 105 000 (mukaan lukien Hongkong).

Vuoden 2017 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana mannerkiinalaisten yöpymiset kasvoivat 43,6 prosenttia edellisvuoden vastaavasta. Kiinalaisten matkailijoiden määrän kasvua on tukenut Finnairin vahva Aasian strategia, jonka myötä lentoyhteydet Helsingin ja Kiinan välillä ovat erinomaiset.

Finnairin suorat lennot seitsemään Kiinan kohteeseen luovat vahvan perustan kiinalaisten matkailijoiden houkuttelemiseen Suomeen, ja Helsingin näkyminen WeChatissä on erinomainen keino tuoda Helsinkiä kiinalaismatkailijoiden tietoisuuteen”, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen. ”Matkailuhaaveet ja – päätökset ovat Kiinassa jo siirtyneet mobiilialustoille, ja tämä Suomen matkailuteollisuuden on hyödynnettävä.”

Helsingin suhde Kiinaan vahvistuu entisestään

Helsinki on valittu World Tourism Cities Federation (WTCF) -verkoston vuoden 2019 vuosikokouksen isäntäkaupungiksi. Valinta julkistettiin verkoston huippukokouksessa Los Angelesissa 19.9.2017.

Helsinki liittyi osaksi WTCF -verkostoa vuonna 2014. Jäsenyys on jo nyt osoittautunut kannustavaksi erityisesti uusien liiketoimintayhteyksien mahdollistajana ja se on avannut Helsingille merkittäviä yhteistyömahdollisuuksia Kiinassa. Kaupunkien merkitys kasvaa jatkuvasti myös matkailun toimialalla ja siksi Helsingillä on tärkeää olla mukana myös kaupunkienvälisessä verkostossa, Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto kertoo.

Vuonna 2012 Pekingissä perustetun WTCF-verkoston tavoitteena on tarjota alusta kansainväliselle matkailuyhteistyölle ja matkailun kestävälle kehittämiselle. Laajasti Kiinassa uutisoitavan huippukokouksen saaminen Helsinkiin on erinomainen mahdollisuus saada näkyvyyttä Kiinassa ja kutsua korkean tason virkamiehiä Helsinkiin huippukokouksen yhteydessä. Peking ja Helsinki ovat olleet ystävyyskaupunkeja vuodesta 2006.

Yhteystiedot:

Laura Aalto