Helsinki pyytää kansainvälistä apua – ehdottaa Tallinnalle yhdistymistä metallimusiikin vuoksi

Suomessa käydään parhaillaan tiukkaa kamppailua maailman metallimusiikkipääkaupungin sijainnista. Tiedossa on jo, että Suomessa on eniten metallibändejä maailmassa asukaslukuun suhteutettuna. Capital of Metal -nimen alla käytävässä kamppailussa etsitään nyt Suomen kaupunkia, jossa on eniten metallibändejä paikkakunnan kokoon nähden. Kilpailu lähestyy loppuaan ja kärkisijoilla paistattelevat Itä-Suomen isännät Lemi ja Joensuu. Pääkaupunki Helsingin asema on selkeästi haastettu. Vastauksena tähän Helsinki esittää kansainvälisen avunpyynnön ja ehdottaa naapurikaupungille Tallinnalle kaksoiskaupungin muodostamista.

Helsingin kaupungin johto ja metalliyhteisö katsovat, että Itä-Suomen dominoimassa tilanteessa on välttämätöntä ottaa järeät aseet käyttöön. Tästä syystä Helsinki esittää nyt Tallinnalle kaksoiskaupungin, Hellinnan, muodostamista, jonka voimin virolaiset metallibändit saataisiin valjastettua Helsingin vetoavuksi.

Helsinki on metallikansan mekka ja Tuska Festivaalin tyyssija. Ansaitsemme tittelin maailman metallipääkaupunkina, mutta kuten usein todettu, Helsinki ei menesty ilman strategisten kumppaniemme apua. Siksi ehdotamme Tallinnan kaupungille yhdistymistä – tässä kovatasoisessa kilpailussa Lemin ja Joensuun kärkikaksikkoa ei enää haasteta suur-Helsingin voimin. Tarvitsemme kansainvälistä vetoapua,” toteaa Helsingin kaupungin kulttuurin- ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar.

Uuden Hellinnan alueen nimissä virolaiset bändit voisivat käydä Capital of Metal -sivustolla yhdistämässä voimansa helsinkiläisten metalliveljiensä kanssa. Tämä edistäisi samalla myös naapurikaupunkien jo pitkään toivottua nivoutumista yhtenäiseksi toiminnalliseksi alueeksi.

"Metalli ylittää kaikki rajat. Uskomme että Tallinnan metallibändit ja -fanit saapuvat avuksemme. Nostetaan yhdessä salkoon uuden kaksoiskaupungin lippu – kauan eläköön Hellinna! Vallitkoon siellä rock, rauha ja rakkaus," päättää helsinkiläinen rockairut, The 69 Eyes -bändin Jussi69.

Metallin pääkaupunkia etsitään juhannusviikolle asti

Capital of Metal -verkkosivulla kerätään bänditietoja ympäri Suomen 20.6. asti ja eniten bändejä asukaslukuun suhteutettuna kerännyt voittajakaupunki, Capital of Metal, julkistetaan 21.6. Mikäli Viron heviveljet ja -siskot kuulevat Helsingin avunhuudon ja rientävät avuksi, myös virolaiset metallibändit voivat osallistua kampanjan loppukiriin. Avunpyyntö on välitetty Tallinnan kaupungille ja Viron metalliyhteisölle tänään ja Helsinki jää odottamaan vastausta.

Suomalaisen metallimusiikin ystävät ympäri maailman voivat osallistua tykkäämällä bändeistä Capital of Metal -nettisivulla osoitteessa www.capitalofmetal.fi. Tykkääjien kesken arvotaan levylahjakortteja. Virolaisia bändejä lisänneiden kesken arvotaan lisäksi VIP-paketti Tuska-festivaalille 29.6.–1.7.

Mukana Capital of Metal -kampanjassa metallibändien määrää ja alkuperää selvittämässä ovat Ulkoministeriön maakuvayksikkö, Sony Music Finland, Tuska-festivaali, Musamaailma, Levykauppa Äx, Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kemi, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Tampere, Vaasa sekä tietysti kaikki muut Suomen metallikaupungit ja -kylät.

Lisätietoja:

Hanna Isbom, apulaispormestarin erityisavustaja, Helsingin kaupunki, hanna.isbom@hel.fi

Meira Pappi, maakuvatyön asiantuntija, Ulkoministeriö, meira.pappi@formin.fi

Video, jolla Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar ja The 69 Eyes -yhtyeen Jussi69 esittävät Helsingin avunpyynnön Tallinnalle ja Viron metalliyhteisölle:

https://drive.google.com/open?id=1DXbEhAwHfgLnIKqkymQKWl3orxyUr272 (ladattavissa, tekstitys englanniksi)

Kuvia ja muuta materiaalia (mm. painolaatuinen Hellinn-logo): www.capitalofmetal.fi/press

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama yhtiö. Helsinki Marketing vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä helsinkiläisten, vierailijoiden, päättäjien ja asiantuntijoiden kanssa.