Helsinki veti jälleen ennätysmäärän risteilymatkailijoita

Helsingissä vieraili kesällä 2015 noin 437 000 kansainvälistä risteilymatkailijaa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Kansainvälinen risteilymatkailuliikenne on maailmalla voimakkaassa kasvussa ja samalla risteilymatkailijoiden profiili on muuttumassa.

Viime kesä oli jälleen ennätyksellisen vilkas risteilymatkailun osalta. Risteilykaudella touko-lokakuussa Helsingissä pysähtyi 254 kansainvälistä risteilyalusta, joiden mukana kaupunkiin saapui ennätykselliset 437 000 kansainvälistä risteilymatkailijaa, 17 000 enemmän kuin vuonna 2014. Ensi vuodelle on odotettavissa jopa hieman enemmän aluskäyntejä.

- Tämä todistaa sen, että Helsinki on edelleen yksi  kiehtovimmista kohteista Itämerellä, sanoo Visit Helsingin risteilykoordinaattori Noora Heino.

Suurin osa alusten tuomista risteilymatkailijoista on saksalaisia. Seuraavaksi eniten risteilymatkailijoita tulee Yhdysvalloista ja Iso-Britanniasta.

Kansainvälinen risteilymatkailu kasvaa ja muuttuu

Risteilymatkailu elää maailmalla kasvun ja murroksen aikaa. Koskaan aikaisemmin ei ole rakennettu yhtä paljon aluksia kuin tällä hetkellä. Kasvu tapahtuu nyt Aasiassa, mutta Suomen ja Helsingin odotetaan saavan oman siivunsa kasvusta. Samalla varustamot hakevat uusia kohderyhmiä risteilyille, ja risteilymatkailijan profiili muuttuu.

- Nykyään jo alusten rakennusvaiheessa otetaan huomioon erilaiset kohderyhmät ja niiden tarpeet. Varustamot myös erikoistuvat ja vievät risteilyalusten palvelutarjontaa yhä erikoistuneempaan suuntaan, Heino kertoo.

Kansainvälisen risteilymatkailijan profiili muuttuu jatkuvasti. Helsingin kaupungin teettämän tutkimuksen* mukaan risteilymatkailija käyttää retkiin entistä enemmän rahaa, ja yhä useampi ostaa retken jo ennen matkaa. Lisäksi retkiä ostetaan enemmän muualta kuin varustamoilta.

- Risteilymatkailijat eivät ole enää niin yhtenäinen ryhmä kuin aikaisemmin, ja he ovat entistä omatoimisempia ja etsivät vaihtoehtoisia tapoja kokea kohdekaupungin ja risteilyn. Usein risteilymatkailijat ostavat retket jo edeltävänä vuonna huomattavasti ennen risteilyä, Heino kertoo.

Helsingissä risteilymatkailua kehitetään aktiivisesti Visit Helsingin, Helsingin Sataman ja paikallisten palveluntarjoajien yhteistyönä. Helsinki Cruise Network -verkostoon kuuluu tällä hetkellä 58 yritystä ja muuta toimijaa.

* ”European 2014 Cruise Passanger and Crew Survey” -tutkimuksen toteutti G.P. Wild. Kyselyyn osallistui 1498 kansainvälistä risteilymatkailijaa ja 489 miehistön jäsentä. Tutkimus toteutettiin Helsingissä kesällä 2014. Edellisen kerran vastaavanlainen tutkimus toteutettiin vuonna 2011.

Lisätiedot: Noora Heino, risteilykoordinaattori, Visit Helsinki, noora.k.heino@hel.fi, puh. 09 310 33553 ja 050 593 1020. www.visithelsinki.fi

Visit Helsinki on markkinointinimi, jota käyttää Helsingin Markkinointi Oy. Helsingin Markkinointi Oy on Helsingin kaupungin omistama markkinointiyhtiö.

Avainsanat:

Pikafaktat

Helsingissä vieraili kesällä 2015 noin 437 000 kansainvälistä risteilymatkailijaa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Kansainvälinen risteilymatkailuliikenne on maailmalla voimakkaassa kasvussa ja samalla risteilymatkailijoiden profiili on muuttumassa.

Lainaukset

Tämä todistaa sen, että Helsinki on edelleen yksi kiehtovimmista kohteista Itämerellä.
Risteilykoordinaattori Noora Heino, Visit Helsinki
Nykyään jo alusten rakennusvaiheessa otetaan huomioon erilaiset kohderyhmät ja niiden tarpeet. Varustamot myös erikoistuvat ja vievät risteilyalusten palvelutarjontaa yhä erikoistuneempaan suuntaan.
Risteilykoordinaattori Noora Heino, Visit Helsinki
Risteilymatkailijat eivät ole enää niin yhtenäinen ryhmä kuin aikaisemmin, ja he ovat entistä omatoimisempia ja etsivät vaihtoehtoisia tapoja kokea kohdekaupungin ja risteilyn. Usein risteilymatkailijat ostavat retket jo edeltävänä vuonna huomattavasti ennen risteilyä.