Lux Helsinki avaa valoteoksia ensimmäistä kertaa myös aamuksi

Kuva: Lauri Rotko

Helsinki Travel Award -palkittu festivaali valaisee Helsingissä 6.–10.1.2018.

Helsingin Matkailusäätiö palkitsi eilen Lux Helsingin Helsinki Travel Award -tunnustuksella, joka myönnetään vuosittain Helsingin matkailun kehitykseen, maineeseen ja asiakastyytyväisyyteen positiivisesti vaikuttaneille alan toimijoille ja teoille. Matkailusäätiö ylisti festivaalia perusteluissaan sen nerokkaasta taiteellisesta toteutuksesta: ”Tammikuinen Helsingin kaduille, toreille ja tiloihin jalkautuva valofestivaali Lux on yli puolen miljoonan kävijämäärällään ja kekseliäällä taiteellisella toteutuksellaan huikea kaamoksen valaisija, talvisen kaupungin elävöittäjä. Festivaali ilahduttaa ja tarjoaa elämyksiä kattavasti sekä pääkaupunkiseudun asukkaille että koti- ja ulkomaisille matkailijoille.

Helsinki Travel Award -tunnustus on kymmenenvuotiaalle Lux Helsingille merkittävä. Pyrimme vuosi vuodelta tekemään Lux Helsingistä paremman festivaalin niin kaupunkilaisille kuin vierailijoillekin. Olemme saaneet paljon toiveita festivaalin pidentämisestä. Tämän vuoksi käytämme palkintosumman avaamalla osan reitistä yhtenä aamuna kaupunkilaisten iloksi”, Helsingin kaupunkimarkkinoinnin yksikön päällikkö Saila Machere kertoo.

Lux Helsinki herättää kaupunkitilan henkiin valoteosten kautta

Rakennetun ympäristön ja valon suhde on aina ollut festivaalin ytimessä, ja ensi vuoden ohjelmassa se kristallisoituu Janne Aholan teoksessa Ajan rooli. Teoksen lähtökohtana on Arkkitehtuurimuseon rakennuksen yli 100-vuotinen historia ja ajan myötä muuttunut käyttötarkoitus. Teoksen musiikista ja äänisuunnittelusta vastaa Aki Päivärinne.

Ahola hyödyntää teoksessaan tuoretta, arkkitehtuuriteemaan erityisen hyvin sopivaa videomäppäystekniikkaa. Projection mapping eli videomäppäys on valon ja arkkitehtuurin leikkiä: se on visuaalisen esityksen tapa, jolla projisointipinnaksi muutetulle kohteelle luodaan oma persoonallisuus. Luovuuden kipinän matkaa kuvaava Ajan rooli pyrkiikin rikkomaan perspektiivin fyysisiä rajoja.

6.–10.1.2018 järjestettävä Lux Helsinki on järjestyksessään jo kymmenes, ja valotapahtumien perinne sekä niihin liittyvä osaaminen elääkin Helsingissä vahvana. Viime vuosien aikana valoon keskittyvien tapahtumien suosio on kasvanut merkittävästi. Valo on ilmaisun muotona kaikkia puhutteleva ja ajaton: se on vahva, alkukantainen voima, joka on kotonaan myös nykypäivän huipputeknologiassa ja start up -kulttuurissa.

Lux Helsinki on vakiinnuttanut paikkansa yhdeksi kaupunkilaisten odotetuimmista talviperinteistä, joka tuo kaikenikäiset ihmiset yhteen ja nauttimaan taiteesta säällä kuin säällä. Se on yllättävä, elämyksellinen ja toimiva festivaali, joka on Helsingin näköinen ja kokoinen. Tulevaisuudessa pyrimme parantamaan festivaalia entisestään erityisesti tekemällä yhteistyötä erinomaisten kotimaisten ja kansainvälisten taiteilijoiden kanssa”, Machere kertoo.

Lux Helsinki 6.–10.1.2018

Tapahtumaan on vapaa pääsy

***

Lux Helsinki -valofestivaalin järjestää Helsingin kaupunki. Kaupungin osalta tapahtumaa koordinoi tuottaja Emma Lumme, ja valofestivaalin tuotannosta vastaa Sun Effects Oy. Festivaalin taiteellisesta suunnittelusta vastaavat Ilkka Paloniemi ja Matti Jykylä.

***

Median yhteydenotot: