Lux Helsinki toteutuu nyt suurempana kuin koskaan

Lux Helsinki. Kuva: Jussi Hellsten

Valofestivaali kurottelee tammikuussa Kansalaistorilta kauniiseen Etu-Töölöön ja leviää kolmenkymmenen teoksen voimin laajemmalle kuin koskaan aiemmin.

Lux Helsinki esittelee jälleen 5.–9.1.2019 valotaiteen laajaa kirjoa kokoamalla yhteen kansainvälisiä menestysteoksia ja uniikkeja tilaustöitä sekä esittelemällä Suomen ikonisimpia monumentteja uudessa valossa. Kansalaistorilta Finlandia-talon ja Taidehallin kautta Kansallismuseolle kulkeva reitti on tarkoitettu kuljettavaksi dramaturgisena kokonaisuutena alusta loppuun numerojärjestyksessä.

Monipuolinen Lux Helsinki 2019 esittelee uutta ja vanhaa Helsinkiä: se juhlistaa yhtä lailla uutta keskustakirjastoa kuin muistelee Vanhan ylioppilastalon historiaa. Isot mediaseinät muuntuvat hetkeksi taiteen välineiksi ja taiteen avulla pureudutaan isoihin tulevaisuuden kysymyksiin”, Lux Helsingin kuraattori Ilkka Paloniemi kertoo.

Valotaiteella leikitään, manipuloidaan arkkitehtuuria ja otetaan kantaa

Lux Helsinki esittelee sekä kotimaista että kansainvälistä valotaiteen huippuosaamista: useita erilaisia tekniikoita hyödyntävät teokset osoittavat valon taipuvan erinomaisesti niin katutaiteen, leikin kuin yhteiskunnallisen tarkastelunkin välineiksi. Reitti alkaa Kansalaistorilta, jossa valotaiteella vallataan sekä Sanomatalon että Musiikkitalon isot medianäytöt. Mikko Kunnarin The End of the Digital New Age ja italialaisen Marco Brianzan Moonlight ottavat kumpikin kantaa kaupunkitilaa hallitsevaan roskavaloon tuomalla taidetta mainosalustoille.

Taidehallin seinään heijastetaan yhdysvaltalaisen Zach Liebermanin leikkisä Reflection Studies -projisointi, joka kutsuu yleisön taiteilemaan valopöydän ääreen. Nervanderin puistikossa nähdään hollantilaisen Ivo Schoofsin 12-metrinen kineettinen taideteos Large Pendulum Wave, josta on tehty Lux Helsinkiä varten ihan oma, suomalaisen Op:l Bastards -yhtyeen Scorpius-kappaleeseen pohjautuva versio.

Reitti päättyy Kansallismuseon puutarhaan, jossa meksikolainen Ghiju Díaz de Léon herättää museon julkisivun eloon arkkitehtuuria manipuloivalla Shelter Seekers -videomäppäyksellään. Teos käsittelee uhanalaisten monarkkiperhosten kautta siirtolaisuutta ja ilmastonmuutosta. Large Pendulum Wave ja Shelter Seekers ilahduttavat työmatkalaisia ja muita aamuvirkkuja myös toista kertaa järjestettävässä Lux Aamussa keskiviikkona 9.1.

Festivaali on satelliittiteosten myötä isompi kuin koskaan

Reitin kahdentoista teoksen lisäksi Lux Helsinki ulottuu satelliittiteosten myötä nyt ensimmäistä kertaa yli kaupungin rajojen Hanasaareen asti. Satelliittiteoksia ja -teoskokonaisuuksia nähdään Vanhalla ylioppilastalolla, Annantalolla, Kaapelitehtaalla ja Hanasaaren ruotsalais-suomalaisessa kulttuurikeskuksessa. Yhteensä festivaalilla nähdään kolmisenkymmentä valoteosta.

Luxin ystävien määrä kasvaa koko ajan, kun yhteistyökumppanit liittyvät mukaan kasvattamaan arktista valotaidefestivaalia entistä suuremmaksi ja ovat täten mukana toteuttamassa Lux Helsingin päämäärää: olla yksi sydäntalven merkittävimmistä nykytaide- ja yleisötapahtumista Suomessa”, Paloniemi kertoo.

Lux Helsinki 5.–9.1.2019 klo 17–22
Lux Aamu (teokset 10 & 12) 9.1.2019 klo 7–9

Tapahtumaan on vapaa pääsy, ja se on esteetön sekä ikärajaton.

Pääpartnerit: Sun Effects, Clear Channel
Partnerit: OP Helsinki, SATO
Kumppanit: Granlund, Johan & Nyström, City, HYY Yhtymä, Amnesty International Suomen osasto, Local Crew, Sanoma Media Finland, Ramboll, Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus
Tuotantopartnerit: Bright Group
Yhteistyössä: U.S. Embassy Finland

Lux Helsinki -valofestivaalin järjestää Helsingin kaupunki, ja festivaalin tuotannosta vastaa Sari Väänänen. Reitin ja teosten suunnittelusta ja tuotannosta vastaa Sun Effects Oy, ja kuraattoreina toimivat Ilkka Paloniemi ja Matti Jykylä.

Median yhteydenotot:

Annina Pikkumäki
Mellakka Helsinki
annina@mellakkahelsinki.fi

Materiaalit:

MyHelsinki Material Bank

Verkkosivut:

Lux Helsinki

Sosiaalinen media:

#luxhelsinki

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama yhtiö. Helsinki Marketing vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä helsinkiläisten, vierailijoiden, päättäjien ja asiantuntijoiden kanssa.​