Virtuaalinen Helsinki luo uusia mahdollisuuksia kongresseille ja tapahtumille

Kuvakaappaus: Virtuaalinen Helsinki

Helsinki vahvistaa asemaansa yhtenä maailman johtavista kongressikaupungeista virtuaalisilla Helsinki-ympäristöillä. Helsingin ensiluokkaisissa kongressi- ja tapahtumatiloissa järjestettäviin fyysisiin tapahtumiin voi nyt helposti yhdistää korkealaatuisia virtuaalisia sisältöjä. Yhteistyössä VR-studio Zoanin kanssa tuotettu Virtuaalinen Helsinki käsittää sarjan virtuaalisia tiloja, joita kongressi-, kokous- ja tapahtumajärjestäjät voivat hyödyntää omissa tuotannoissaan.

Virtuaalinen kokemus markkinoi Helsinkiä kohteena myös tulevia tapahtumia ajatellen ja tarjoaa uuden elämyksellisen tavan kokea kaupunkia. Tällä hetkellä käytettävissä olevat virtuaaliset Helsinki-tilat ovat Senaatintori, Kolmen sepän patsas, Lonnan saari ja Finlandia-talo. Ulkotilat ovat kongressi- ja tapahtumajärjestäjille ilmaisia. Virtuaalinen Finlandia-talo käsittää Finlandia-salin ja Piazzan, joiden käytöstä peritään kohtuullinen korvaus.

”Uskomme, että koronapandemia muuttaa pysyvästi globaalia tapahtuma-alaa. Asiakkaat haluavat yhä monipuolisempia tapoja yhdistää fyysisiä tapahtumia ja digitaalisia ratkaisuja. Helsingin näkökulma on, että kuluttajat ovat myös yhä tietoisempia matkailun ilmastovaikutuksista ja haluavat tehdä vastuullisia ratkaisuja. Tässä kilpailussa Helsingillä on paljon annettavaa”, toteaa Leena Lassila, Helsingin markkinointiyhtiö Helsinki Marketing Oy:n myyntijohtaja.

Finlandia-talo ja yliopiston juhlasali koettavissa virtuaalisesti

Osallistuminen virtuaaliseen Helsinki -tapahtumaan ei vaadi osallistujilta enempää kuin tietokoneen tai älypuhelimen; virtuaalilaseja ei tarvita. Virtuaalisen Helsinki -ympäristön käyttämiseen tarvitaan green screen -studio tai -kangas, jota vasten puhujat videoidaan.

”Finlandia-talon mallinnos mahdollistaa puheiden pitämisen Finlandia-salin virtuaalisella lavalla, näyttelyiden järjestämisen virtuaalisella Piazzalla ja korkeatasoisen virtuaalisen konsertin esittämisen Finlandia-salissa”, kertoo Finlandia-talo Oy:n Markkinointi- ja viestintäjohtaja Minna Sauramaa uudesta palvelusta, joka parantaa merkittävästi Finlandia-talon kilpailukykyä erityisesti kansainvälisten kongressien ja isojen tilaisuuksien toteuttamisessa.

Toinen kiinnostava kohde virtuaalisissa ympäristöissä on Helsingin yliopisto. Yliopisto on mallintanut päärakennuksen juhlasalin, jossa toteutettiin osa yliopiston vuosipäiväviikon juhlallisuuksista keväällä 2021.

”Virtuaalista juhlasalia voidaan käyttää esimerkiksi yliopiston johdon puheiden tallennuksissa sekä etäkonferenssien avaus- ja keynote-puheiden ympäristönä”, sanoo Helsingin yliopiston konferenssi- ja tapahtumapalveluiden päällikkö Tiina Kosunen.

Kansainvälinen kongressi Virtuaalisessa Helsingissä

Virtuaalisen Helsingin 3D-mallinnokset mahdollistivat myös World Summit On Digital Built Environment -kongressin siirtämisen onnistuneesti täysin virtuaaliseksi, kun Covid-19 -pandemia lamautti kansainvälistä liikkumista. Paikan päällä Helsingissä toteutettavaksi suunniteltu kahden päivän kansainvälinen kongressi järjestettiin syksyllä 2020 tuoden yhteen yli 500 osallistujaa 27 maasta. Tilaisuuden 8 pääesiintyjää pitivät puheensa 6 eri maasta.

Virtuaalinen Helsinki on 3D-mallintamalla tuotettu digitaalinen kaksoiskappale kaupungista ja ilmentää konkreettisesti Helsingin digitaalista osaamista. Ensimmäisenä kaupunkina maailmassa Helsinki hyödyntää yhtäaikaisesti kahta uuden sukupolven 3D-kaupunkimallia, jotka perustuvat uusimpiin mittaus-, mallinnus- ja tietomallimenetelmiin. ”Tulevaisuudessa VR Helsingillä on kaikki mahdollisuudet kasvaa digitaaliseksi alustaksi, joka mahdollistaa yhä useamman palveluntarjoajan liiketoimintaa”, jatkaa Leena Lassila.

Lisätietoja:

Leena Lassila                                              Minna Sauramaa
Myyntijohtaja, Helsinki Marketing               Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Finlandia-talo Oy

leena.lassila@hel.fi                                     minna.sauramaa@finlandiatalo.fi
+358 50 3080 322                                       +358 40 533 99 93

Tiina Kosunen
Päällikkö, Konferenssi- ja tapahtumapalvelut, Helsingin yliopisto

tiina.kosunen@helsinki.fi
+358 50 3622578

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama yhtiö. Helsinki Marketing vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä helsinkiläisten, vierailijoiden, päättäjien ja asiantuntijoiden kanssa. https://www.myhelsinki.fi/fi

Avainsanat:

Lainaukset

Uskomme, että koronapandemia muuttaa pysyvästi globaalia tapahtuma-alaa. Asiakkaat haluavat yhä monipuolisempia tapoja yhdistää fyysisiä tapahtumia ja digitaalisia ratkaisuja. Helsingin näkökulma on, että kuluttajat ovat myös yhä tietoisempia matkailun ilmastovaikutuksista ja haluavat tehdä vastuullisia ratkaisuja. Tässä kilpailussa Helsingillä on paljon annettavaa.
Leena Lassila, myyntijohtaja, Helsinki Marketing
Finlandia-talon mallinnos mahdollistaa puheiden pitämisen Finlandia-salin virtuaalisella lavalla, näyttelyiden järjestämisen virtuaalisella Piazzalla ja korkeatasoisen virtuaalisen konsertin esittämisen Finlandia-salissa.
Minna Sauramaa, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Finlandia-talo Oy
Virtuaalista juhlasalia voidaan käyttää esimerkiksi yliopiston johdon puheiden tallennuksissa sekä etäkonferenssien avaus- ja keynote-puheiden ympäristönä.
Tiina Kosunen, päällikkö, konferenssi- ja tapahtumapalvelut, Helsingin yliopisto