Vuonna 2017 Helsingissä järjestettävä maailman suurin allergiakongressi tuo kaupunkiin yli 15 miljoonaa euroa

Helsinki isännöi kesäkuussa 2017 osanottajamäärältään maailman suurinta vuosittaista allergologian alan tieteellistä kokousta, joka tuo Messukeskukseen lähes 8 000 osallistujaa. Kongressin matkailutulovaikutukset ovat yli 15 miljoonaa euroa.

EAACI:n (European Academy of Allergy and Clinical Immunology) vuosikokous on yksi suurimmista Suomessa koskaan järjestetyistä kansainvälisistä tieteellisistä kongresseista. Helsinki haki kongressia kaikkiaan kolme kertaa, ja valittiin isäntäkaupungiksi EAACI:n vuosikokouksessa Kööpenhaminassa viime vuonna. Viimeisimmän kansainvälisen tilaston mukaan Helsinki on maailman 18. suosituin kongressikaupunki.

- Helsingin valtteja ovat jo pitkään olleet huippuosaaminen ja tutkimuksen korkea taso monilla tieteen aloilla sekä hyvä maine, erinomaiset yhteydet ja tasokkaat palvelut, kertoo kongressipäällikkö Kaiju Pitkänen Helsinki Convention & Events Bureausta.

EAACI-kongressiin osallistuu allergiapotilaita hoitavia erikoislääkäreitä sekä allergologian tutkijoita ympäri maailman. Tieteellinen ohjelma käsittelee allergisten sairauksien kuten astman, ruoka-allergioiden, atooppisen ihottuman sekä allergisen nuhan syntymekanismeja, diagnostiikkaa ja hoitoa.

- Kongressi ja siellä esitelmöivät asiantuntijat edustavat maailman tieteellistä huippua. Ohjelmassa on huomioitu myös hoitajat ja terveystyö allergologisten potilaiden hyväksi, kertoo vuoden 2017 kongressin presidentti, professori Antti Lauerma HUS:n Iho- ja allergiasairaalasta.

Yksi kongressivieras jättää Helsinkiin matkailutuloa lähes 1 900 euroa, joten EAACI:n kohdalla kongressimatkailutulo on merkittävä, yli 15 miljoonaa euroa.

- Matkailutulojen ohella kansainvälisillä tieteellisillä kongresseilla on suuri merkitys meidän tiedeyhteisöllemme. EAACI-kongressin saaminen Helsinkiin tukee erityisesti tavoitettamme profiloitua Pohjois-Euroopan Health Capitaliksi, toteaa kaupungin elinkeino-osaston kilpailukyvyn kehitys -yksikön päällikkö Santtu von Bruun.

EAACI-kongressin saamisessa Helsinkiin avainasemassa oli pitkäjänteinen yhteistyö kansainvälisen järjestön, alan suomalaisten asiantuntijoiden ja paikallisten kongressialan ammattilaisten kanssa.  Järjestäjätaho vakuuttui Helsingin lisäksi Messukeskuksen uudistuneista tiloista sekä teknisistä ja digitaalisista palveluista.

Visit Helsinki/Helsinki Convention & Events Bureau:
Kaiju Pitkänen, kongressipäällikkö, kaiju.pitkanen@hel.fi, puh. 09 310 78188
Johanna Grönberg, projektipäällikkö, johanna.gronberg@hel.fi, puh. 09 310 25863

HUS/Iho- ja allergiasairaala:

Antti Lauerma, professori, antti.lauerma@hus.fi, puh. 09 471 86304

Helsinki Convention & Events Bureau ja Visit Helsinki ovat markkinointinimiä, joita käyttää Helsingin Markkinointi Oy. Helsingin Markkinointi Oy on Helsingin kaupungin omistama markkinointiyhtiö.

Avainsanat:

Pikafaktat

Lainaukset

Helsingin valtteja ovat jo pitkään olleet huippuosaaminen ja tutkimuksen korkea taso monilla tieteen aloilla sekä hyvä maine, erinomaiset yhteydet ja tasokkaat palvelut.
Kaiju Pitkänen, kongressipäällikkö, Helsinki Convention & Events Bureau
Kongressi ja siellä esitelmöivät asiantuntijat edustavat maailman tieteellistä huippua. Ohjelmassa on huomioitu myös hoitajat ja terveystyö allergologisten potilaiden hyväksi.
Antti Lauerma, vuoden 2017 kongressin presidentti ja professori, HUS:n Iho- ja allergiasairaala
Matkailutulojen ohella kansainvälisillä tieteellisillä kongresseilla on suuri merkitys meidän tiedeyhteisöllemme. EAACI-kongressin saaminen Helsinkiin tukee erityisesti tavoitettamme profiloitua Pohjois-Euroopan Health Capitaliksi.
Santtu von Bruun, Helsingin kaupungin elinkeino-osaston kilpailukyvyn kehitys -yksikön päällikkö