90 Day Finn -ohjelma sai singaporelaisen Leo Capitalin perustamaan Euroopan pääkonttorinsa ja -rahaston Helsinkiin

Kuva: Kaitlin Orr & Anders Husa / Helsinki Partners

Menestynyt singaporelainen pääomasijoitusyhtiö Leo Capital laajentaa toimintaansa perustamalla Euroopan pääkonttorinsa Helsinkiin. Samalla Leo Capital julkistaa uuden Pohjoismaihin keskittyvän 25 miljoonan euron rahastonsa. Helsingin valintaan vaikutti olennaisesti 90 Day Finn -ohjelma, johon Shwetank Verma, yksi Leo Capitalin perustajista osallistui.

Leo Capital on vuonna 2018 perustettu pääomasijoitusyhtiö. Yhtiöllä on aikaisemmin kolme APAC-alueelle keskittyvää rahastoa ja se on ollut aktiivinen sijoittaja myös Euroopassa vuodesta 2021 lähtien. Leo Capitalin onnistuneisiin sijoituksiin lukeutuu mm. Apica, Atoa ja Eir. Nyt julkaistava rahasto on heidän ensimmäisen Euroopan rahastonsa. Uuden rahaston saaminen Suomeen ja sen onnistunut varainkeruu on tässä markkinatilanteessa merkittävä saavutus. Ankkurisijoituksen rahastoon on tehnyt Business Finland Venture Capital.

"Europe Fund I jatkaa Leo Capitalin menestyksekästä strategiaa sijoittaa maailman kyvykkäimpiin, kunnianhimoisimpiin ja sitkeimpiin perustajatiimeihin. Haluamme yhdistää heidän visionsa ja dynamiikkansa omiin verkostoihimme, resursseihimme ja pitkään globaaliin kokemukseemme", Shwetank Verma, yksi Leo Capitalin perustajista selventää.

Suomi tarvitsee lisää pääomaa startupien kasvun vauhdittamiseksi

Leo Capitalin päätökseen laajentua Suomeen vaikutti merkittävästi Helsinki Partnersin luoma 90 Day Finn -ohjelma. Shwetank Verma osallistui ohjelmaan vuonna 2022, jolloin hän tutustui suomalaiseen liiketoimintaympäristöön.

"Suomi on meille monella tapaa mielenkiintoinen, mutta erityisesti meidät vaikutti vahva yhdistelmä hallituksen tukea, osaamista ja yrittäjähenkeä. Näihin ominaisuuksiin olemme tottuneet Singaporessa, joka on myös pieni mutta dynaaminen teknologiaekosysteemi", Verma kertoo.

Helsinki tarjoaa kansainvälisille rahastoille kiinnostavia mahdollisuuksia, mutta haasteena on, että näitä mahdollisuuksia ei tunneta globaalissa kentässä.

"Saadaksemme sijoituksia, osaajia tai yrityksiä laajenemaan Helsinkiin, meidän on saatava heidät kiinnostumaan ja vierailemaan Suomessa. Helsinki Partnersin tehtävä on houkutella kaikkia näitä kohderyhmiä Helsinkiin. Yhdeksi hyvin tehokkaaksi keinoksi on osoittautunut ohjelmamme, kuten 90 Day Finn. Esimerkiksi Leo Capitalin tapauksessa, he suunnittelivat alun perin Euroopan pääkonttoriaan aivan eri puolelle Eurooppaa. Ohjelmaan osallistumisen jälkeen, Shwetank ja hänen tiiminsä huomasivat, mitä uniikkia Helsinki voi tarjota.” liiketoimintajohtaja Johanna Huurre Helsinki Partnersista kommentoi.

"Pohjoismaat oli meille houkutteleva, koska alue on niin avoin ulkopuolisille. Ekosysteemi tuntui vastaanottavaiselta. Pohjoismaisille yrityksille globalisoituminen on perustajien suunnitelmissa alusta alkaen", Shwetank Verma sanoo.

Suomessa alkuvaiheen startupeille rahoitusta on suhteellisen hyvin tarjolla, mutta jatkorahoituskierroksilla Suomesta ei löydy tarpeeksi pääomaa.

"Yksi haasteistamme on, että rahastot Suomessa ovat edelleen suhteellisen pieniä ja paikallisia. Meiltä puuttuu isompia ja merkittäviä pelureita ekosysteemistä. Saadaksemme vauhditettua menestystarinoita Suomesta, on meidän houkuteltava lisää kansainvälisiä rahastoja laajenemaan Suomeen sekä saatava lisää kansainvälisiä rahastosijoittajia sijoittamaan täällä toimiviin rahastoihin. Tähän keskitymme myös meidän työssämme. Siksi on hienoa saada Leo Capital ja heidän laaja verkostonsa osaksi Helsingin ekosysteemiä", Johanna Huurre selventää.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Johanna Huurre
Liiketoimintajohtaja, Strategic Initiatives, Helsinki Partners

johanna.huurre@helsinkipartners.com

Leo Capital
Leo Capital on Singaporessa toimiva alkuvaiheen pääomasijoitusrahasto, jonka ovat perustaneet maailmanlaajuisesti kokemusta kerryttäneet sarjayrittäjät. Yhtiön portfolio kattaa 60 alkuvaiheen yritystä, joita tukee kolmella mantereella työskentelevä monikansallinen tiimi. Leo Capital tukee perustajatiimejä, jotka rakentavat ohjelmistopohjaista maailmaa, matkalla erinomaisesta startupista erinomaiseksi yritykseksi. Leon India Advantage -playbook tarjoaa tukea perustajille osaajien hankinnassa, markkinastrategisoinnissa ja pääsyllä vahvaan maailmanlaajuiseen yhteissijoittajien verkostoon.

Helsinki Partners
Helsinki Partners kansainväliseen kaupunkimarkkinointiin sekä investointien ja osaajien houkutteluun keskittyvä Helsingin kaupungin omistama yhtiö, joka auttaa kansainvälisiä yrityksiä sijoittamaan, sijoittumaan ja kasvamaan Helsingissä.

90 Day Finn -ohjelma
90 Day Finn on Helsinki Partnersin vetämä ohjelma kansainvälisille yritysjohtajille, yrittäjille ja innovaattoreille. Ohjelma tarjoaa pikakaistan osallistujille Helsingin elinvoimaiseen liiketoimintaekosysteemiin ja suomalaiseen kulttuuriin. Vuonna 2024 ohjelma järjestettiin jo neljättä kertaa ja se kesti koko elokuun.

Leo Capitalin julkistamistilaisuus järjestetään 4.9.2024 klo 17 Helsinki Partnersin toimistolla osoitteessa: Kasarmikatu 36.