Helsinkiin odotetaan ennätyksellistä risteilykesää

Kuva:Joona Saaresto

Helsinkiin ennustetaan kesällä 2018 saapuvaksi lähes 300 kansainvälistä risteilyalusta. Helsinki Helpit jalkautuvat kaduille heti risteilykauden alussa. Kansainvälisten ennusteiden mukaan Itämeren suosio risteilykohteena tulee kasvamaan entisestään lähitulevaisuudessa.

Helsingin risteilykausi tulee olemaan jälleen ennätyksellisen vilkas. Pääkaupunkiin odotetaan saapuvaksi lähes 300 risteilyalusta ja yli puoli miljoonaa kansainvälistä risteilymatkailijaa.

Risteilykauden avaa viiden tähden alus MS Hanseatic, joka saapuu Eteläsatamaan 24. huhtikuuta. Kesän kiireisin risteilypäivä tulee olemaan 2. heinäkuuta, jolloin Helsinkiin rantautuu kuusi alusta ja lähes 10 000 risteilyvierasta.

Tuleva risteilykausi heijastelee osaltaan Helsingin matkailun kasvua. Vuonna 2017 pääkaupunkiin saapui 266 aluksen saattelemana 478 000 risteilyvierasta.

Helsingin matkailu kasvaa hyvää vauhtia ja kansainvälisten risteilyalusten määrien lisääntyminen kertoo omalta osaltaan siitä, että Helsinki kiinnostaa. Mikäli kaikki odotetut alukset saapuvat Helsinkiin, se tarkoittaa lähes 13 prosentin kasvua alusten määrässä ennätykselliseen edelliskesään nähden,” kertoo Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto.

Kansainväliset risteilyvieraat vilkastuttavat myös paikallisten palveluntarjoajien kaupankäyntiä. Vuonna 2017 tehdyn rahankäyttötutkimuksen mukaan yksi risteilyvieras jättää viiden tunnin vierailullaan Helsinkiin keskimäärin 63,70 euroa. Viime vuoden risteilyvieraat toivat Helsinkiin yhteensä noin 32 miljoonaa euroa.

Helsinki Helpit jalkautuvat ensimmäistä kertaa jo toukokuussa

Matkailuneuvonnan kesätyöntekijät, Helsinki Helpit, ovat tuttu näky pääkaupungin kaduilla ja risteilysatamissa. Helpit aloittavat työnsä portaittain toukokuussa, jotta risteilyvieraita pystytään palvelemaan jo heti kauden alusta.

Tarve jalkautuneelle matkailuneuvonnalle risteilysatamissa on kasvanut ja tämän vuoksi osa Helsinki Helpeistä aloittaa työnsä jo toukokuun alussa. Pääosin Helpit liikkuvat kaupungilla 28. toukokuuta alkaen,” Aalto jatkaa.

Jalkautuneen matkailuneuvonnan lisäksi risteilyvieraita palvellaan toukokuusta lähtien uudessa matkailuneuvonnan toimipisteessä rautatieasemalla sekä Helsingin Stockmannille.

Itämerelle ennustetaan yhä kiihtyvää kasvua

Kansainvälisten risteilymatkustajien määrä on kasvanut Itämerellä 1,2 miljoonaa vuodesta 2016. Vuodelle 2018 ennustetaan 8,4 prosentin kasvua matkustajamäärässä edellisvuoteen verrattuna.

Itämeren risteilykaupunkien verkoston Cruise Balticin mukaan risteilyalukset kuljettavat maailmanlaajuisesti vuosittain 27 miljoonaa matkustajaa ja tämän ennustetaan kasvavaan 40 miljoonaan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Viileät risteilykohteet, kuten Itämeri, tulevat verkoston mukaan kasvattamaan suosiotaan aikaisempaa enemmän. Risteilyaluksia tullaan siirtämään Itämerelle ja Aasiaan Välimeren ja Karibianmeren sijaan.

Risteilymatkustamisen globaaleissa suuntaviivoissa keskeisiksi teemoiksi nousevat Cruise Balticin mukaan kestävä matkailu, hyvinvointi ja älykkäät matkasovellukset.

Yhteystiedot:

Laura Aalto
Toimitusjohtaja, Helsinki Marketing
laura.aalto@hel.fi
Puh. 040 507 9660

Ennätyksellisen risteilykauden vieraat toivat Helsinkiin yhteensä noin 32 miljoonaa euroa
Helsingin matkailu nousi kaikkien aikojen kasvuennätykseen

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama yhtiö. Helsinki Marketing vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä helsinkiläisten, vierailijoiden, päättäjien ja asiantuntijoiden kanssa.