Henkel – 140 vuoden menestystarina

Düsseldorf – Fritz Henkel perusti Henkel & Cie -yrityksen yhdessä kahden liikekumppaninsa kanssa Aachenissa Saksassa 26. syyskuuta 1876, eli 140 vuotta sitten. Vain kaksi vuotta myöhemmin Fritz Henkelistä tuli yrityksen ainoa omistaja, ja hän siirsi pääkonttorin Düsseldorfiin. Nykyään Henkel on kansainvälinen yhtymä, jossa työskentelee yli 50 000 työntekijää, ja jonka myynti on 18 miljardia euroa ja joka tunnetaan sellaisista globaaleista tuotemerkeistä kuin Persil, Schwarzkopf ja Loctite.

Menestyksen juuret ovat perheyrityksessä

“Fritz Henkel oli todellinen edelläkävijä sanan kaikissa merkityksissä, ja hänen yrittäjähenkisyytensä vaaliminen on meille todella tärkeätä,” sanoo tri Simone Bagel-Trah, Henkelin hallintoneuvoston ja osakkeenomistajien nimitystoimikunnan puheenjohtaja, joka on myös yhtiön perustajan lapsenlapsenlapsenlapsi. “Henkel on vuosikymmenten ajan yhdistetty tunnettuihin, menestyneisiin tuotemerkkeihin kaikkialla maailmassa. Me kaikki voimme olla siitä ansaitusti ylpeitä. 140 vuotta kestänyt menestyksekäs liiketoiminta on suurelta osin työntekijöidemme ansiosta, jotka ovat panostaneet Henkelin menestykseen sukupolvesta toiseen.”

“Henkelin kehitys on ollut suorastaan uskomatonta, ja vahvojen brändien sekä innovatiivisten teknologioiden ansiosta markkina-asemamme on erinomainen,” toteaa Henkelin hallituksen puheenjohtaja Hans Van Bylen. “Olemme maailman johtavien yritysten joukossa kaikilla toimialoillamme. Juuri siksi voimme luottaa siihen, että yrityksen menestyksekäs kehitys tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.”

Yrityksen perustaja Henkel loi vankan perustan

28-vuotias myyntimies Fritz Henkel aloitti myymällä itse kehittämäänsä yleispuhdistusainetta. Vuonna 1878 hänen valkaisuaineensa, joka tunnettiin nimellä “Henkel’s Bleich-Soda”, osoittautui todelliseksi myyntimenestykseksi, ja tuotteita ryhdyttiin ensimmäistä kertaa viemään myös ulkomaille. Henkel todisti erinomaisen liiketoimintavaistonsa myös laajentuvan yrityksensä toimipaikkaa valitessaan ostamalla vuonna 1899 runsaasti maata hyvien liikenneyhteyksien varrelta Holthausenista, joka oli tuolloin vielä Düsseldorfin esikaupunki. Yrityksen pääkonttori sekä sen kansainvälisesti suurin tuotantolaitos ovat siitä lähtien sijainneet Holthausenissa.

Vuonna 1907 Henkel ja kaksi hänen poikaansa toivat markkinoille maailman ensimmäisen itsetoimivan pesuaineen Persilin. Pesuaine osoittautui todelliseksi läpimurroksi: Fritz Henkel ei pelkästään mullistanut aiemmin niin kovin työlästä pyykinpesua, vaan mielikuvituksellisilla kampanjoillaan hän loi samalla myös perustan nykyaikaiselle brändinhallinnalle.

Liiketoiminta kasvaa

Henkelin liimoihin liittyvän liiketoiminnan juuret ulottuvat 1920-luvulle. Henkel aloitti liimojen valmistuksen yrityksen omiin tarpeisiin vuonna 1922, ja vuotta myöhemmin niitä alettiin valmistaa myyntiin. Nykyään Henkelin liimatekniikan liiketoimintayksikkö on alan johtava liimojen, tiivisteaineiden ja toiminnallisten pinnoitteiden ratkaisutoimittaja.

Henkelillä on pitkät perinteet myös kosmetiikkateollisuudessa. Perusta menestyksekkäälle, nykyaikaiseen kauneudenhoitoon liittyvälle liiketoiminnalle luotiin kahdella yritysostolla. Vuonna 1924 Henkel osti osuuden Krefeldissä toimivasta Dreiring-Werken saippuatehtaasta. Henkelistä tuli saippuatehtaan enemmistöosakas 1950, ja tehdas siirtyi kokonaan Henkelin omistukseen vuonna 1953. Vuonna 1950 Henkelistä tuli düsseldorfilaisen Therachemien enemmistöosakas, ja seuraavana vuonna Saksan markkinoille tuotiin Polycolor-hiusvärit sekä vaalennusaineet.

Kansainvälinen kasvu

Henkelin järjestelmällinen kansainvälistyminen tapahtui yhtiön perustajan pojanpojan, tri Konrad Henkelin johdolla, joka toimi Henkelin hallituksen puheenjohtajana vuosina 1961 – 1980: Henkel jatkoi kansainvälistymistään Euroopan markkinajohtajan aseman saavuttamisen jälkeen toiminnan laajentuessa Japaniin, Latinalaiseen Amerikkaan sekä Yhdysvaltoihin. Nykyään Henkelillä on tuotantolaitokset noin 170 paikassa eri puolilla maailmaa, ja yli 85 prosenttia yrityksen myynnistä tulee Saksan ulkopuolelta – 43 prosenttia myynnistä on peräisin kehittyviltä markkinoilta. Yrityksen kansainvälisyys näkyy myös sen henkilöstössä: Henkelin palveluksessa työskentelee työntekijöitä yhteensä 125 eri maasta.

Listautuminen ja strategiset yritysostot

Henkel listautui pörssiin 11. lokakuuta 1985 tehostaakseen kasvuaan sekä kansainvälistymistään. Henkelin osakkeen menestystarina muistuttaa yrityksen omaa kehitystä: Myynti on kasvanut 4,7 miljardista eurosta vuonna 1985 18,1 miljardiin euroon vuoteen 2015 mennessä. Osakeanti loi yritykselle myös paremmat mahdollisuudet kasvuun.

Henkelin historian toistaiseksi suurin yrityskauppa tehtiin 2008, jolloin yritys osti National Starchin liima- ja elektroniikkaliiketoiminnan. Hankinta vahvisti merkittävästi liimateknologian liiketoimintayksikköä, joka on maailman markkinajohtaja liimojen, tiivisteiden ja toiminnallisten pinnoitteiden alalla. Henkelin kolme liiketoimintayksikköä ovat tehneet myös muita tärkeitä, yrityksen kehitykseen vaikuttaneita yritysostoja viimeisten vuosikymmenten aikana. Näitä ovat olleet muun muassa Schwarzkopf (1995), Loctite (1997) ja Dial (2004). Kolmen vahvimman brändinsä, eli Persilin, Schwarzkopfin ja Loctiten ansiosta Henkelin yhteenlaskettu myynti oli 6 miljardia euroa 2015. Syyskuussa 2016 toimitusjohtaja Hans Van Bylen ilmoitti yhdysvaltalaisen pesuainevalmistaja The Sun Products Corporationin ostosta, jonka seurauksena Henkelistä tulee Pohjois-Amerikan pesuainemarkkinoiden toiseksi suurin toimija.

Kestävän kehityksen johdossa

Taloudellisen menestyksen ja yhteiskunnallisen sekä ympäristövastuun välinen tasapaino oli tärkeätä jo yrityksen perustajalle Fritz Henkelille, ja se on ollut tärkeätä myös hänen jälkeläisilleen. Henkel on alusta alkaen kehittänyt uusia, entistä kestävämpiä valmistusmenetelmiä, joista esimerkkinä voidaan mainita vaikkapa fosfaatittomat pyykinpesuaineet. Henkel oli myös ensimmäisten ympäristöraportin julkistaneiden saksalaisten yritysten joukossa vuonna 1992. Yrityksen 25. kestävän kehityksen raportti julkaistiin kuluvan vuoden alussa. Vuonna 2015 Henkel saavutti kunnianhimoisen, vuoteen 2030 saakka voimassa olevan kestävän kehityksen strategiansa ensimmäiselle neljännekselle asetetut tavoitteet – toiminnan tavoitteena on luoda lisäarvoa asiakkaille, kuluttajille, yhteiskunnalle sekä yritykselle itselleen sekä samalla pienentää yrityksen ympäristöjalanjälkeä.

Henkel on globaali yritys, joka tarjoaa johtavia tuotemerkkejä ja teknologioita kolmella liiketoiminta-alueella, joita ovat pesu- ja puhdistusaineet, kosmetiikka- ja hygieniatuotteet sekä liimatekniikat. Vuonna 1876 perustettu Henkel on maailman johtava yritys sekä kuluttaja- että teollisuussektorilla, ja tunnetaan erityisesti sellaisista tuotemerkeistä kuin Persil, Schwarzkopf ja Loctite. Tilikautena 2015 Henkelin myynti oli 18,1 miljardia euroa ja tulos 2,9 miljardia euroa. Henkelin etuoikeutetut osakkeet on listattu Saksan osakeindeksiin (DAX).

Kuvamateriaalia löytyy verkosta osoitteesta http://www.henkel.com/press

Seuraa meitä Twitterissä: @HenkelPresse

Lidija Ilic
Head of Corporate
Communications, Nordic Region

lidija.ilic@henkel.com

Henkel on globaali yritys, joka tarjoaa johtavia tuotemerkkejä ja teknologioita kolmella liiketoiminta-alueella: Laundry & Home Care, Beauty Care ja Adhesive Technologies. Henkel perustettiin vuonna 1876 ja sillä on maailmanlaajuinen johtoasema sekä kuluttaja- että teollisuusmarkkinoilla. Henkelin tunnettuja tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Persil, Schwarzkopf ja Loctite. Henkel työllistää noin 50 000 ihmistä. Tilikaudella 2015 yrityksen liikevaihto oli 18,1 miljardia euroa ja oikaistu liikevoitto 2,9 miljardia euroa. Henkelin etuoikeutetut osakkeet on listattu Saksan osakeindeksiin (DAX). Henkel Nordenilla on noin 400 työntekijää liikevaihdon oltua 217,4 miljoonaa euroa vuonna 2015.