Henkelin toisen neljänneksen tulos jälleen vahva

• Liikevaihto kasvoi 1,6 prosenttia 3 953 miljoonaan euroon (orgaaninen +6,3 %)
  • Oikaistu* liikevoitto: +8,0 prosenttia 514 miljoonaan euroon
  • Oikaistu* liikevoittoprosentti: +0,8 prosenttiyksikköä 13,0 prosenttiin
  • Oikaistu* tulos/etuoikeutettu osake (EPS): +8,2 prosenttia 0,79 euroon
  • Kasvualueiden kasvu jälleen kaksinumeroinen (orgaaninen: +11,6 %)
  • Markkinaympäristölle ominaista raaka-aineiden hintojen nousu ja kilpailun kiristyminen

”Henkel teki toisella neljänneksellä jälleen vahvan tuloksen haastavasta markkinaympäristöstä huolimatta. Orgaanisen liikevaihdon kasvu oli hyvä ja ylitti taas markkinoiden kehityksen”, pääjohtaja Kasper Rorsted sanoi. ”Kaikki liiketoiminta-alueemme vaikuttivat kasvuun, ja kasvualueiden kaksinumeroisen kasvun ansiosta kokonaismyynnin osuus näillä markkinoilla nousi 42 prosenttiin. Kannattavuus parani kaikilla liiketoiminta-alueillamme raaka-aineiden hintojen noususta huolimatta. Tätä vauhdittivat myyntihintojen nousu kaikilla liiketoiminta-alueillamme, vahvat tuotemerkkimme ja innovaatiomme sekä tehokkuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet.”

Koko tilikaudesta 2011 Rorsted totesi seuraavaa: ”Taloudellinen ympäristö pysyy haastavana, kun kilpailu on edelleen kovaa, raaka-aineiden hinnat nousevat ja epävarmuus markkinoilla kasvaa. Tätä taustaa vasten jatkamme rakenteidemme sopeuttamista, jotta voisimme vastata entistä nopeammin ja joustavammin markkinoilla tapahtuviin muutoksiin ja ylläpidämme tiukkaa kulukuria.” Lisäksi Henkel nosti vuoden 2011 orgaanisen liikevaihdon kasvuodotuksia hieman: ”Uskomme kasvavamme jälleen markkinoita nopeammin vuonna 2011 ja odotamme nyt orgaanisen liikevaihdon kasvavan noin 5 prosenttia. Odotamme aiemmin ilmoitetun mukaisesti oikaistun liikevoittoprosentin nousevan noin 13 prosenttiin ja oikaistun tuloksen etuoikeutettua osaketta kohden kasvavan noin 10 prosenttia”, Rorsted lisäsi.

Vuoden 2011 toisen neljänneksen katsaus, muuta ladattavaa tietoa ja linkki puhelinkonferenssilähetykseen on lehdistöosiossa osoitteessa

Yhteyshenkilö
Monica Nygren

Tel: 46 10 480 76 11
Mobile: 46 070 311 69 28
Mail: monica.nygren@se.henkel.com

Henkel on globaali yritys, jonka valikoimaan kuuluu useita johtavia tuotemerkkejä, kuten Schwarzkopf, Tolu, Loctite® ja Pattex. Henkelillä on kolme liiketoiminta-aluetta: kotitaloustuotteet, kosmetiikka- ja hygieniatuotteet sekä liimat, tiivisteet ja pintakäsittelyaineet. Yhtiössä on yli 50 000 työntekijää, ja se on mukana Fortune 500 –listalla. Vuonna 2010 Henkel-konsernin liikevaihto oli 15,092 miljardia euroa ja liikevoitto 1,862 miljardia euroa. Henkel toimii 125 maassa ja se on noteerattu Frankfurtin pörssissä. Henkel Nordenilla on runsaat 460 työntekijää neljässä eri Pohjoismaassa, ja yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli 192 miljoonaa euroa.

www.henkel.fi

Avainsanat: