• Herantis Pharma Oyj/

Herantis Pharma tiedottaa yhtiön uuden neuvoa antavan tieteellisen komitean muodostamisesta, jonka puheenjohtajan toimii Anders Gersel Pedersen

Kansainvälisen lääketeollisuuden asiantuntija, lääketieteen tohtori Anders Gersel Pedersen uuden neuvoa antavan tieteellisen komitean puheenjohtajaksi

Herantis Pharma Oyj, lehdistötiedote 14.9.2021 klo 9:00

Herantis Pharma Oyj (“Herantis”), joka keskittyy hermorappeumasairauksien taudinkulkuun vaikuttavien hoitojen kehittämiseen, ilmoitti tänään, että se on nimittänyt arvostetun kansainvälisen lääketeollisuuden asiantuntijan, lääketieten tohtori Anders Gersel Pedersenin yhtiön uuden neuvoa antavan tieteellisen komitean puheenjohtajaksi. Dr. Pedersen tuo yhtiöön vankan kokemuksensa ja osaamisensa kansainvälisestä lääketeollisuudesta ja keskushermostosairauksiin suunnattujen uusien lääkkeiden kehityksestä.

“Olemme iloisia saadessamme neuvoa antavan tieteellisen komitean puheenjohtajaksi Anders Gersel Pedersenin, huippuluokan asiantuntijan, jonka kokemuksesta ja johtajuudesta tulemme valtavasti hyötymään”, kertoi Herantiksen toimitusjohtaja Craig Cook. ”Hänen antinsa yhtiölle tulee olemaan korvaamattoman arvokasta jatkaessamme xCDNF- ja CDNF-ohjelmiemme rakentamista ja vauhdittamista kohti kliinisten tutkimusten aloitusta. Anders liittyy tieteelliseen komiteaan yhtiön kannalta jännittävään aikaan ja olemme hyvin mielissämme saadessamme niin arvostetun asiantuntijan toimimaan tiimimme kanssa kehitysohjelmiemme ohjauksessa ja validoinnissa.

Pedersen toimi 19 vuotta Lundbeckillä, joista vuodet 2013-2019 hän toimi tutkimus- ja kehitysorganisaation johtajana. Anders on parhaillaan Hansa Biopharman hallituksen jäsen ja yhtiön tutkimuksen ohjausryhmän puheenjohtaja. Vuodesta 2003 lähtien hän on toiminut hallituksen jäsenenä (aikaisemmin puheenjohtajana) vasta-ainetuotteiden kehitykseen erikoistuneessa, alan johtavassa Genmab A/S -bioteknologiayhtiössä sekä vuodesta 2009 rokotteisiin erikoistuneen Bavarian Nordic -yhtiön hallituksen jäsenenä (parhaillaan varapuheenjohtajana).  Hän toimi myös yli 10 vuotta (2000-2011) TopoTarget -yhtiön hallituksessa ja 12 vuotta (2005-2018) lääkealalla toimivan ALK-Abello -yhtiön hallituksessa. Marraskuussa 2020 hän aloitti Aelis Farman hallituksen puheenjohtajana. Hän on myös toiminut Eli Lillyn palveluksessa 11 vuotta onkologian kansainvälisen kliinisen tutkimuksen johtajana. Anders Gersel Pedersen valmistui lääkäriksi ja väitteli lääketieteen tohtoriksi neuro-onkologiasta Kööpenhaminan yliopistosta. Hänellä on myös liiketaloustieteen tutkinto Copenhagen Business School’ista. Hän on sisätautilääketieteen alan Danish Society of Internal Medicine -seuran jäsen.

”Olen innoissani saadessani liittyä Herantiksen neuvoa antavaan tieteelliseen komiteaan ja odotan, että pääsen vaikuttamaan yrityksen keskushermostolääkeaihioiden kehitykseen hermorappeumasairauksissa kuten Parkinsonin taudissa”, totesi Anders Gersel Pedersen. ”Yhtiöllä on erinomainen asema urauurtavan tieteen ja kyvykkään tiimin ansiosta, joten odotan mielenkiinnolla, että saan olla vaikuttamassa yhtiön seuraavan vaiheen kasvuun.”

Julie Silber / Gabriela Urquilla

Puh: +46 (0)79-348 62 77/+46 (0)72-396 72 19

S-posti: ir@herantis.com

Hyväksytty neuvonantaja: UB Securities Oy, Suomi +358 9 25 380 225, Ruotsi +358 40 5161400

Yhtiön verkkosivusto: www.herantis.com

Herantis keskittyy lääkekehityksessään hermosoluja suojaavan proteostaasimekanismin toiminnan palauttamiseen tavoitteenaan hermorappeumasairauksien etenemisen pysäyttäminen. Avainasemassa oleva proteostaasi säätelee kehon kaikkien proteiinien toimintaa alkaen niiden synteesistä ja päättyen hajoamiseen. Sen toimintahäiriö aiheuttaa proteiinien patologisen kasautumisen ja edelleen solustressin ja hermoston tulehdustilan, jotka ovat monen hermorappeumasairauden, kuten Parkinsonin ja Alzheimerin tautien, puhkeamisen taustalla. CDNF on kehon oma proteiini, jonka tehtävä on suojata hermosoluja pitämällä proteostaasia tasapainossa ja siten ehkäistä sairauksien syntymekanismien toimintaa. Tätä CDNF:n luontaista kykyä hyödyntäen Herantis kehittää hoitoa hermorappeumasairauksiin. CDNF – biologinen proteiini – on Herantiksen kärkiprojekti ja kliinisen vaiheen lääkeaihio. HER-096 – CDNF:n synteettinen peptidomimeettinen versio – on yhtiön CDNF-aihion jatko-ohjelma. Sekä CDNF:llä että HER-096:lla on niiden toimintamekanismiin perustuen potentiaalia kohentaa ja ylläpitää hermosolujen elossa pysymistä ja normaalia toimintaa ja siten vaikuttaa potilaiden elämään merkittävällä tavalla pysäyttämällä Parkinsonin taudin ja muiden hermorappeumasairauksien kulku.

Herantiksen osakkeet on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland sekä Nasdaq First North Growth Market Sweden -markkinapaikoilla.

Lisätiedot: https://www.herantis.com