Herantis Pharmalle terveysalan Nordic Stars -palkinto

Herantis Pharmalle terveysalan Nordic Stars -palkinto

Lehdistötiedote 15.9.2017 kello 8:30

Herantis Pharma Oyj:lle ("Herantis") myönnettiin Nordic Stars -palkinto Malmössä Nordic Life Sciences Days -tapahtumassa. Palkintoa on jaettu vuosittain vuodesta 2013 lähtien "erityisenä tunnustuksena Pohjoismaisille terveysalan yrityksille, jotka edustavat poikkeuksellista innovatiivisuutta ja yrittäjyyttä." Muut palkinnon saaneet yhtiöt vuonna 2017 olivat Targovax (Norja) ja Pelago Bioscience (Ruotsi).

"Saamamme palkinto on ennen kaikkea tunnustus suomalaiselle tieteelliselle osaamiselle", kiittää Herantiksen toimitusjohtaja Pekka Simula. "Herantiksen Lymfactin-lääkeaihio pohjautuu professori Kari Alitalon ryhmän tieteelliseen tutkimukseen, CDNF-lääkeaihio puolestaan professori Mart Saarman ryhmän tutkimustyöhön. Molemmat ovat esimerkkejä suomalaisesta uraauurtavasta lääketieteellisestä tutkimuksesta, joka edustaa maailman terävintä kärkeä alallaan. Tämä tunnustus muistuttaa myös siitä, millaisia mahdollisuuksia korkealaatuinen tutkimus avaa jatkossakin satavuotiaalle Suomelle."

Herantis Pharma Oyj on innovatiivinen lääkekehitysyhtiö, joka keskittyy regeneratiiviseen eli uudistavaan lääketieteeseen ja sairauksiin, joihin ei tunneta riittävän hyviä hoitoja. Yhtiön vaikutusmekanismiltaan täysin uudenlaiset lääkeaihiot pohjautuvat alojensa johtavaan tieteelliseen tutkimukseen maailmassa: CDNF hermorappeumasairauksien kuten Parkinsonin taudin ja ALS:n hoitoon sekä Lymfactin rintasyöpähoidon aiheuttaman lymfaturvotuksen ja mahdollisesti muiden lymfaturvotuksien hoitoon. Herantiksen osakkeet ovat listattuna Nasdaq Helsinki Oy:n First North -listalla.

CDNF

CDNF on uusi lääkeaihio hermorappeumasairauksien hoitoon. CDNF-proteiinia ilmenee luontaisesti ihmisen verenkierrossa ja aivoselkäydinnesteessä, ja sillä on hermosoluja suojaavia ja  niiden toipumista auttavia ominaisuuksia. Herantis on patentoinut CDNF:n kansainvälisesti, ja prekliinisissä tutkimuksissa  osoitetun tehokkuuden rohkaisemana Herantis on käynnistämässä ensimmäistä satunnaistettua vaiheen 1-2 kliinistä tutkimusta CDNF:llä Parkinsonin taudin hoidossa. Kliininen tutkimus on saanut rahoitusta Euroopan Unionin tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta Horisontti 2020 rahoitussopimuksella numero 732386.

CDNF on osoittautunut turvalliseksi prekliinisissä tutkimuksissa, mukaan lukien pitkäkestoinen toksikologiatutkimus. Se on kyennyt sekä suojaamaan keskiaivojen dopamiini-välittäjäainetta tuottavia hermosoluja että palauttamaan toimintakyvyttömiä hermosoluja jälleen toimintakykyisiksi, mikä viittaa mahdollisuuteen muuttaa Parkinsonin taudin kulkua. Lisäksi on havaittu positiivisia vaikutuksia Parkinsonin taudin ei-motorisiin oireisiin. ALS-tautimallissa CDNF on pidentänyt merkittävästi elinaikaa ja helpottanut oireita. Tämän perusteella CDNF saattaa auttaa sekä ALS:iin että Parkinsonin tautiin tai niiden oireisiin, joihin ei tunneta tehokkaita hoitoja. CDNF-lääkekehitys pohjautuu professori Mart Saarman johtamaan tieteelliseen tutkimustyöhön Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutissa.

Lymfactin

Lymfactin on maailman ensimmäinen kliiniseen vaiheeseen edennyt, imujärjestelmän vaurioita korjaava geeniterapiavalmiste. Lymfactin tuottaa imuteiden kasvulle välttämätöntä VEGF-C-imusuonikasvutekijää, ja prekliinisten tutkimusten perusteella se edistää uusien toimintakykyisten imuteiden kasvua ja korjaa siten vaurioita, jotka ovat johtaneet sekundäärisen lymfaturvotuksen kehittymiseen. Prekliinisten tulosten rohkaisemana Herantis on käynnistänyt vaiheen 1 kliinisen tutkimuksen rintasyöpähoitojen aiheuttaman lymfaturvotuksen hoidossa. Herantiksen patentoima Lymfactin perustuu akatemiaprofessori Kari Alitalon johtaman tieteen huippuyksikön tutkimustyöhön Helsingin yliopistossa. Tutustu Lymfactin-esittelyvideoon: http://herantis.com/media/videos/?lang=fi

Jakelu:

www.herantis.com