Palokatkojen mallinnustyökalu saatavilla MagiCAD for Revit -käyttäjille

Report this content

MagiCAD for Revit -ympäristöön on lisätty Hiltin palokatkojen mallinnustyökalu. Lisäosa Hilti Firestop for BIM on Suomen markkinoille räätälöity ja sen kehityksestä vastasivat yhteistyössä Hilti (Suomi) Oy ja MagiCAD Group.

“Lähtökohtana projektille oli asiakaslähtöisyys ja helppokäyttöisyys”, kertoo Hilti (Suomi) Oy:n Head of Engineering Mikael Kiuru

Hilti Firestop for BIM mahdollistaa nopean ja tehokkaan tavan palokatkoratkaisujen määrittämiseen ja mallintamiseen. Työkalun avulla suunnittelija pystyy hyödyntämään projektilta saatavia lähtötietoja ja automaattisesti optimoimaan reikävarauksia valittujen palokatkotuotteiden perusteella. Työkalun avulla mallinnus- ja suunnitteluprosessi onnistuu saumattomasti ja lopputuloksena toteumamalli tietosisältöineen helpottaa budjetointia sekä dokumentointia.

”MagiCADilla olemme tyytyväisiä yhteistyöhön Hiltin kanssa. Projekti käynnistyi tutkimalla, miten voisimme tukea Hiltiä parantamaan ja päivittämään palosuojaustyökaluaan ja tuomaan sen lähemmäs tietomallinnuksen maailmaa ja suunnittelijoita. Pian kävi selväksi, että MagiCAD for Revitin ja Builderswork for openings -ohjelmistojen ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. On mahtavaa nähdä, että MagiCADin ominaisuudet mahdollistavat myös tämän tyyppiset uudet suunnittelualueet ja räätälöidyt MagiCAD Connect -valintatyökalut”, kertoo Jari Mikkonen, Project Manager & SW Designer, MagiCAD Group.

Palokatkot osaksi suunnitteluprosessia

Käynnistettäessä työkalu tuo automaattisesti valituilta projektin reikävarauksilta läpivientiin liittyvät tiedot rakenteesta ja läpimenevästä tekniikasta, joita palokatkoratkaisujen määrittämiseen tarvitaan. Projektilta tuodun tiedon perusteella valintatyökalu tarjoaa toimivia ja ETA-hyväksyttyjä vaihtoehtoja, joista käyttäjä voi valita projektilleen käyttökelpoisimman tai parhaiten toimivan ratkaisun tuoden palokatkoratkaisut osaksi suunnitelmaa. Tuoteobjektien lisääminen projektille onnistuu yhdellä painalluksella. Hilti Firestop for BIM mukauttaa automaattisesti reikävarausten kokoa valittujen palokatkotuotteiden perusteella. Lisätyt objektit sisältävät tarvittavan tiedon palokatkosuunnitelman laatimiseen kuin myös määrälaskentaa tukevat objektikohtaiset tiedot.

Työkalu tuo automaattisesti valituilta projektin reikävarauksilta läpivientiin liittyvät tiedot rakenteesta ja läpimenevästä tekniikasta.

Palokatkot osana talotekniikkasuunnittelua

Rakennushankkeissa palokatkoihin liittyy paljon epäselviä vastuurajoja, minkä vuoksi toimintaa halutaan kehittää. Talotekniikkasuunnittelija voisi huomioida palokatkot jo suunnitteluvaiheessa, kun hän määrittelee läpivietävän tekniikan ja reikävaraukset rakenteeseen. Granlund on ollut suunnittelijana testaamassa uutta työkalua sen pilotointivaiheessa.

"Palokatkot liittyvät yleensä talotekniikkasuunnittelijoiden valintoihin suunnitteluprosessissa. Tämän tehostamiseksi on fiksua, että talotekniikkasuunnittelija dokumentoi käytetyn palokatkodetaljin suunnitteluprosessin aikana jo lähtötiedoksi palokatkosuunnitelmien laadintaa varten", kommentoi työkalua testannut Granlundin hankekehityksen ryhmäpäällikkö Toni Anttila.

Uuden työkalun hyödyksi Anttila näkee sen, että palokatkojen tietomallinnuksen avulla saadaan tarkat massalistat käytetyistä palokatkotyypeistä ja -määristä. ”Tietomallin avulla on myös helpompaa tarkastella, että jokaiselta palo-osaston läpivienniltä löytyy palokatkodetalji läpivientiä varten”, hän lisää.

Lisätietoja Hilti Firestop for BIM -mallinnustyökalusta:

Hilti Firestop for BIM on tehokas apu palokatkojen suunnitteluun - MagiCAD

Hilti Firestop for BIM - Ask Hilti

Yhteydenotot:

Mikael Kiuru

Hilti (Suomi) Oy

P 0207 999 331

E mikael.kiuru@hilti.com

Hilti-konserni suunnittelee ja valmistaa rakennusalalle suunnattuja edistyneitä teknisiä ratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita. Hilti tukee asiakkaitaan saavuttamaan tuottavuus- ja vastuullisuustavoitteensa. www.hilti.fi

MagiCAD Group on globaali ohjelmistotoimittaja, jonka tavoite on auttaa suunnittelu-, valmistus- ja rakennusyrityksiä tuottamaan parempia rakennuksia ihmisille ja planeetalle. www.magicad.com

Granlund Oy on suomalainen rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijakonserni, joka panostaa alan tuottavuuden parantamiseen, digitalisaation edistämiseen, uusiin energiaratkaisuihin sekä vastuullisuuteen. www.granlund.fi