Hintaopas selvitti: televisio kannattaa ostaa ennen jääkiekon MM-kisoja

-Hintavertailupalvelun data paljastaa, että urheilukisat nostavat televisioiden hintoja

Tiedotusvälineille 25.4.2017

Hintavertailupalvelu Hintaopas.fi neuvoo uutta televisiota hamuavia kuluttajia pian liikkeelle lähestyvien jääkiekon MM-kisojen vuoksi. Urheilun suurtapahtumat nostavat televisioiden hintoja, joten uudesta televisiosta unelmoivan kannattaa olla ripeä.

Viime keväänä Hintaopas selvitti, vaikuttavatko jääkiekon MM-kisat ja jalkapallon EM-kisat televisioiden hintaan. Satojen verkkokauppojen valikoimista löytyvien 50 suosituimman television hintakehitys osoitti, että televisioiden keskihinta nousi huhti-toukokuun aikana 6,5 prosenttia. Tämä tarkoitti noin 70 euron kasvua.

Tänä keväänä jääkiekon MM-kisat pelataan 5.–21. toukokuuta Saksassa ja Ranskassa.

"Viime vuoden selvitys osoitti, että urheilun suurtapahtumilla todella on taipumusta korottaa televisioiden hintoja. Tällä hetkellä televisioiden hinnat ovat vielä alhaalla, joten ostoaikeissa olevien kuluttajien ei kannata nyt odotella yhtään pidempään. Datamme perusteella kevään parhaat telkkarikaupat tehdään juuri nyt", Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi sanoo.

Hintaoppaan top-3-televisioiden hintakehitys.

Otos sisältää vain suosituimmat televisiot, joten uusien televisiomallien lanseeraus ei suoraan vaikuta tai vääristä tilastoa.

Hintaoppaasta löytyy tällä hetkellä melkein 1200 erilaista televisiota. Tarjonnasta selvästi yli puolet on vielä alle 50-tuumaisia televisioita, mutta suosituimmat televisiot ovat suurempia. Top-10-televisioiden joukossa yleisin kuvakoko on 55-tuumainen ja seuraavaksi yleisin on 65-tuumainen. Samsung on selkeä ykkönen top-10 sijoituksissa.

Hintaoppaan alkuvuoden suosituimmat televisiomallit ovat:

1. Samsung UE65KS8005
2. LG OLED55B6V
3. Samsung UE55KS8005
4. Sony Bravia KD-55XD8505
5. Samsung UE55KS7005
6. LG OLED65B6V
7. Samsung UE55KS9005
8. Samsung UE49KS7005
9. Samsung UE60KS7005
10. LG 65UH615V

Tekniikan saralla 4K-resoluutio on vakiinnuttanut paikkansa ja löytyy suosituimmista televisioista.

”Televisiota ostavan kannattaa pitää myös silmällä teknologian muutoksia. Jotta antenniverkon maksukanavat eivät pimene toukokuussa, kannattaa varmistaa, että uusi televisio tukee DVB-T2-lähetyksiä”, Matinvesi neuvoo.

Hintaopas.fi kertoo yli 700 Suomessa toimivan verkkokaupan valikoiman hintatiedot.

Hintaoppaan televisiovertailu löytyy täältä: https://hintaopas.fi/category.php?k=107