Mikä sinkkupäivä? Kuluttajan syytä olla tarkkana maailman suurimpana ostospäivänä

Report this content

Tulevana sunnuntaina juhlistetaan isien lisäksi myös sinkkuja, kun verkkokaupat valtaa maailman suurimmaksi ostospäiväksi ohi Black Fridayn kivunnut Singles’ Day. Ostoksille ei kuitenkaan kannata rynnätä suuna päänä suurten alennusprosenttien perässä: isolla osalla suosituista tuotteista hinnat nousevat merkittävästi.

Suomessa vielä melko tuntematonta, kiinalaislähtöistä alennusmyyntipäivä sinkkupäivää vietetään sunnuntaina 11.11. Yksinelämistä juhlistava megashoppailupäivä on noussut kokonaismyynnin arvoltaan maailman suurimmaksi ostospäiväksi, ohi tunnetumman Black Fridayn, jota vietetään 23. marraskuuta. Esimerkiksi kiinalaisessa verkkokauppayritys Alibabassa tehtiin viime vuoden sinkkupäivänä ostoksia peräti 25 miljardin dollarin arvosta 24 tunnin aikana. Yhdysvalloissa saman vuoden Black Friday -myynti ylsi noin 5 miljardiin.

”Sinkkupäivä on nosteessa myös Suomessa, sillä viime vuoden Singles’ Day oli Hintaoppaan kävijämäärillä mitattuna 60 prosenttia suositumpi ostospäivä kuin sitä edellinen, tavanomainen lauantai”, selvittää Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Viime vuonna lähes 10 prosenttia kaikista Hintaoppaan listaamista verkkokauppatuotteista oli alennuksessa ja keskimääräinen alennus oli 21 prosenttia. Matinvesi-Bassett kuitenkin muistuttaa kuluttajia myös ostospäivän toisesta puolesta:

”Toisin kuin luullaan, kaikki tuotteet eivät ole halvempia marraskuun kovina tarjouspäivinä. Esimerkiksi viime vuoden sinkkupäivänä sadan suosituimman tuotteen listalla hinta nousi jopa 19 prosentilla tuotteista. Black Fridayna luku on vielä suurempi.”

Matinvesi-Bassett korostaakin, että parhaita tarjouksia metsästäessä on syytä katsoa nimeen omaan tuotteiden hintoja, ei alennusprosentteja, sillä tuotteiden hinnat liikkuvat kumpaankin suuntaan suosittujen ostospäivien ympärillä.

Kuva: Hintaoppaan haetuimman kannettavan kaiuttimen JBL Charge 3:n hintahistoria.

Viime vuonna sinkkupäivän haetuimmiksi tuotteiksi Hintaoppaassa nousivat matkapuhelimet, pelikonsolit ja näytönohjaimet. Tänä vuonna top 3 -listalle ennustetaan matkapuhelimia, pelikonsoleita ja kuulokkeita. Sinkkupäivä starttaa joululle kestävän verkko-ostosputken, joka jatkuu Black Fridayn ja kokonaisen Black Weekin kautta jouluostoksiin ja alennusmyynteihin.

Hintaoppaan ennuste: sinkkupäivän 2018 suosituimmat tuotekategoriat

1.    Matkapuhelimet
    2.    Pelikonsolit
    3.    Kuulokkeet
    4.    Kannettavat kaiuttimet
    5.    Pelit

Hintaoppaan suosituimmat tuotekategoriat sinkkupäivänä 2017

1.    Matkapuhelimet

2.    Pelikonsolit
    3.    Näytönohjaimet
    4.    Kuulokkeet
    5.    Televisiot

Hintaoppaan suosituimmat tuotteet sinkkupäivänä 2017

1.    MSI GeForce GTX 1060 X HDM 3xDP
    2.    Nintendo Classic Mini SNES
    3.    Apple iPhone 7 32GB
    4.    Apple iPhone X 64GB
    5.    Sony PlayStation 4 Slim 500GB

Lisätietoja: Liisa Matinvesi-Bassett, maajohtaja, Hintaopas.fi, liisa.matinvesi@hintaopas.fi, 050 414 9301

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 700 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on kuluttajille ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla kahdeksassa maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi ja Lendo.fi.