Näitä tuotteita suomalaiset hankkivat vuonna 2018 - Osa hinnoista nousee joulualessa

Puolueeton hintavertailupalvelu Hintaopas on selvittänyt kuluneen vuoden haetuimmat tuotteet. Joulun välipäivien alennusmyyntien hittituotteiksi ennustetaan televisioita, kuulokkeita ja pelikonsoleita.

Hintavertailupalvelu Hintaopas.fi:n data osoittaa, että suomalaisten kuluneen vuoden suosikkituote oli Sony PlayStation 4 Pro 1TB. Toiseksi eniten haettiin Apple iPhone 7 -mallia ja kolmannelle sijalle nousi Nintendo Switch -pelikonsoli.

”Kymmenen kärki täyttyi pääasiassa matkapuhelinmalleista ja pelikonsoleista, mutta sijalle 5 pääsi Polar M430 -urheilukello. Haetuimpia brändejä olivat Sony, Samsung ja Asus”, kertoo Hintaopas.fi:n maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Top 10 -tuotteisiin pääsi kolme eri Samsung Galaxy -puhelinmallia sijoille 4, 7 ja 8. Myös retrobuumi näkyi haetuimpien tuotteiden listauksessa, sillä retropelikonsolit Nintendo Classic Mini SNES ja Classic Mini NES saivat kuluttajat liikkeelle ja veivät sijat 9 ja 10.

Kriittisyys kannattaa myös joulun alennusmyynneissä

Joulualet alkavat perinteisesti heti joulupäivänä verkkokaupoissa ja osassa kivijalkamyymälöitä. Viime vuoden välipäivien alennusmyynneistä suomalaisten mukaan tarttui eniten pelikonsoleita, matkapuhelimia ja näytönohjaimia. Suosituimmiksi yksittäisiksi tuotteiksi nousivat Apple iPhone 7 32GB, Sony PlayStation 4 Pro 1TB ja Nintendo Switch.

Hintaopas ennustaa aikaisempien vuosien datan perusteella myös tämän vuoden joulualen suosituimmat tuotteet. Ennusteen mukaan haetuimmiksi tuotekategorioiksi nousevat televisiot, kuulokkeet ja pelit ja konsolit. Suomalaisten ennustetaan hakevan etenkin LG OLED55C8 -televisiota, Samsung QE55Q7FN -televisiota ja Google Chromecast -mediasoitinta.

Joulualen tarjouksia kannattaa katsoa kriittisin silmin, sillä kaikki tuotteet eivät ole alennuksessa ja osalla tuotteista hinta myös nousee.

”Esimerkiksi pelikonsoleista 21 prosenttia on ollut alennuksessa joulualen aikana ja keskimääräinen alennusprosentti on ollut 10. Kuitenkin 8 prosentilla konsoleista hinta nousi, keskimäärin 25 prosentilla”, Matinvesi-Bassett opastaa.

Hintaoppaan vuoden 2018 haetuimmat brändit

6. Apple AirPods -nappikuulokkeet
7. Sony Playstation 4 Pro 1TB
8. Nintendo Switch
9. Red Dead Redemption 2 (PS4)
10. Polar M430 -urheilukello

Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

Hintaopas.fi:ssä on 783 verkkokauppaa, 3 150 000 indeksoitua hintaa, 183 000 indeksoitua tuotetta.

Lisätietoja: Liisa Matinvesi-Bassett, maajohtaja, Hintaopas.fi, liisa.matinvesi@hintaopas.fi, 050 414 9301

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 700 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on kuluttajille ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla kahdeksassa maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi ja Lendo.fi.