HiQ MUKANA INNOVOIMASSA TEKNOLOGIAA KENIAN SARVIKUONOJEN SUOJELUUN

Vuonna 1970 Keniassa oli 20,000 mustasarvikuonoa. Tänään jäljellä on enää 650 yksilöä. HiQ on ylpeä saadessaan olla mukana teknisenä asiantuntijana Ngulia-hankeessa, jonka tavoitteena hyödyntää uutta teknologiaa ja suojella eläimiä salametsästykseltä kehityssuunnan kääntämiseksi positiiviseen suuntaan.

Hankkeen taustalla on Kenya Wildlife Service, yhdessä yhdysvaltalaisen Stimson–keskuksen ja Linköpingin yliopiston kanssa. Yliopisto hakivat vuorostansa HiQ:n osaamista teknologian kehittämiseen ja testaukseen. Hankkeen nimi, Ngulia, tulee sarvikuonojen suojelualueesta, missä teknologia tullaan ottamaan käyttöön.

"Työtämme on kehittää älykoteja, älyautoja ja älykaupunkeja. Nyt on älykkään savannin vuoro. Sarvikuonojen salametsästys on kasvanut 5000 prosenttia yksin vuoden 2007 ja 2012 välillä. Eläinten rinnalla vaarassa ovat myös puistonvartijat, jotka laittavat henkensä alttiiksi joka päivä,” kertoo Patrik Holm HiQ Linköpingistä.

Projektitiimi työskentelee tiiviisti sensoriteknologian ja erityisesti älypuhelimissa olevien sensorien parissa. Näiden pohjalta vartijoille kehitetään erilaisia sovelluksia, joiden avulla helpotetaan viestien välitystä, suunnistusta sekä eläinten ja salametsästäjien liikkeistä raportointia. Puhelin toimii myös hälytyslaitteena. Projektin puitteissa testataan kaikkea lämpökameroista, lennokkiteknologiaan ja laukausten tunnistimiin.

“Puistonvartijat ovat tähän asti olleet huonosti varustettuja salametsästäjiä vastaan. Nyt teemme yhteistyötä vastataksemme heidän tarpeisiinsa ja toiveisiinsa. Olemme tehneet kehitystyötä sekä Keniassa että Kolmårdenin eläinpuistossa testataksemme eri teknologioita oikeissa olosuhteissa,” Holm kertoo.

Tavoitteena on tulevaisuudessa laajentaa turvajärjestelmää eri paikkoihin ja uhkatilanteisiin.

”Intohimonamme on yksinkertaistaa ja parantaa maailmaa teknologian avulla, mistä tässä projektissa on selkeästi kyse. Luomme helpompaa ja turvallisempaa työympäristöä puistonvartijoille ja autamme samalla pelastamaan eläimiä sukupuutolta,” sanoo HiQ-konsernin johtaja Lars Stugemo.

Lisätietoa:

Lars Stugemo, konsernijohtaja, HiQ, Puh. +46 8 588 90 000

Patrik Holm, toimitusjohtaja HiQ Ace, Linköping, Puh. +46 708 44 99 76

Peter Lindecrantz, viestintäpäällikkö, HiQ, Puh. +46 704 200 103

HiQ parantaa maailmaa yksinkertaistamalla ja parantamalla ihmisten arkea. Olemme oikea kumppani organisaatioille, jotka haluavat saada aikaan tuloksia, joilla on merkitystä digitaalisessa maailmassa. HiQ:lla on 1 400 asiantuntijaa ja yritys toimii neljässä eri maassa. Vuonna 1995 perustettu yritys on noteerattu Tukholman pörssissä keskisuurten yhtiöiden listalla (Nasdaq Stockholm MidCap). Lisätietoa on osoitteessa www.hiq.fi