HiQ PARANTAA JOUKKOLIIKENTEEN ESTEETTÖMYYTTÄ

Uuden ResLedaren-mobiilipalvelun avulla kognitiivisista häiriöistä, kuten autismista tai ADHD-oireista kärsivät henkilöt voivat helpommin ja turvallisemmin hyödyntää julkisen liikenteen palveluja Tukholmassa. HiQ vastasi kehitysprojektista kokonaisuudessaan.

ResLedaren-palvelu auttaa käyttäjiä suunnittelemaan julkisen liikenteen reittejä ja matkustamaan niillä turvallisesti. Palvelua voivat käyttää kaikki, mutta se on suunniteltu erityisesti kognitiivisista käyttäytymishäiriöistä kärsivien tarpeita huomioiden. Tähän ryhmään kuuluvilla on usein haasteita lyhytaikaisen muistin, ajanhahmotuksen, suuntavaiston ja ongelmanratkaisun kanssa.

“ResLedaren täydentää henkilön omia toiminnallisia valmiuksia ja ohjaa heidät turvallisesti määränpäähän. Kyky liikkua paikasta toiseen mahdollistaa aktiivisen osallistumisen yhteiskuntaan. Olemme ylpeitä voidessamme auttaa yhä useampia ihmisiä tuntemaan olonsa varmemmaksi julkisen liikenteen käytön suhteen,” sanoo HiQ:n Magnus Gudéhn.

ResLedaren kertoo käyttäjälle milloin on aika lähteä kotoa ja muistuttaa matkalla tarvittavista esineistä, kuten puhelin tai matkalippu. Matkan aikana sovellus ilmaisee milloin on painettava pysähtymismerkkiä ja poistuttava kulkuvälineestä tai vaihdettava reittiä. Käyttäjää tuetaan koko matkan ajan aina määränpäähän saapumiseen asti.

“Alkuvuodesta HiQ kehitti Ruotsin Posti- ja viestintäviranomaiselle ratkaisun, joka mahdollistaa kuurosokeille pääsyn Facebook-palveluun. Tämäkin palvelu on esimerkki siitä, kuinka ihmisten elämää voidaan helpottaa ja yhteiskunnasta rakentaa avoimempaa kaikille, myös toimintarajoitteisille ja erityistä tukea kaipaaville. Olemme aina olleet kiinnostuneita ihmisten elämänlaadun parantamisesta ja tämä motivaatio vahvistuu entisestään,” sanoo HiQ-konsernin johtaja Lars Stugemo.

ResLedare-palvelun tulevat versiot mahdollistavat ennalta ohjelmoitujen reittien lähettämisen ja niiden seuraamisen reaaliajassa. Esimerkiksi vanhemmat voivat lähettää matkasuunnitelmia lapsilleen. ResLedaren on saatavilla Android-laitteille ja se tullaan julkaisemaan lähiaikoina myös App Storessa.

ResLedaren on kehitetty Travelhack-innovaatiokilpailun idean pohjalta. Kilpailussa HiQ:n Joel Holmberg oli mukana voittajatiimissä. HiQ:n lisäksi projektissa ovat mukana Autismpedagogik, Samtrafiken, SL, Viktoria Swedish ICT ja Vinnova.

Lars Stugemo, Konsernijohtaja,  HiQ. Puh. +46 8 588 90 000

Magnus Gudéhn, Toimitusjohtaja, HiQ Stockholm. Puh. +46 704 200 082

Peter Lindecrantz, Viestintäjohtaja, HiQ,  Puh. +46 704 200 103

HiQ on erikoistunut yksinkertaistamaan ja tehostamaan korkean teknologian viestintä- ja ohjelmistokehitysratkaisuja. HiQ on alansa johtava toimija, joka työllistää noin 1400 asiantuntijaa Pohjoismaissa ja Venäjällä. HiQ:n osake on noteerattu Pohjoismaisen pörssin keskisuurten yhtiöiden listalla (NASDAQ OMX Stockholm midcap). Lisätietoja osoitteessa www.hiq.fi