Kansallismakkara HK Sininen Lenkki® juhlii 50-vuotista taivaltaan

Report this content

HK Sininen Lenkki® on kuulunut suomalaisten arkeen jo 50 vuoden ajan. Kansallismakkara on ollut vakiovieras niin eväsleivissä kuin höyryävissä makkarakastikkeissa, uunimakkarasta puhumattakaan. Elokuussa käynnistyvän juhlavuoden kunniaksi parhaimmat HK Sininen Lenkki® -reseptit on koottu yksien kansien väliin.

Suomen suosituin lenkkimakkara HK Sininen Lenkki® täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuosi käynnistyy jo perinteeksi muodostuneena Kansallisen lenkin päivänä, jota vietetään tänä vuonna 16.8.2013. Pyöreiden vuosien kunniaksi toimittaja Markku Haapio on kirjoittanut kansallismakkarasta kirjan.

Sininen Lenkki 50 ja mestarien makkarareseptit -kirja sisältää yksinkertaisia ohjeita jokamiehen makkara-aterioista Michelin-tason luomuksiin. Monet mestarikokit, esimerkiksi Jyrki Sukula, Pekka Terävä ja Tomi Björck sekä Top Chef Suomi 2013 -voittaja Kira Weckman, houkuttelevat kirjassa kotikokkeja makkararuokien pariin. Otavan kustantama Sininen Lenkki 50 ja makkarareseptit julkaistaan elokuussa 2013 HK Sininen Lenkki® -makkaran juhlavuoden käynnistymisen yhteydessä.

– HK Sininen Lenkki® on todellinen kansallismakkara. Rohkenen kutsua sitä jopa kansallisruuaksi, sillä sitä valmistetaan vuosittain noin seitsemän miljoonaa kiloa eli 2,5 lenkkiä suomalaista kohti. Arkiruuasta puhuttaessa lenkin kilpailijoita ovatkin muun muassa jauheliha ja broilerin suikaleet, kategoriapäällikkö Kim Lindholm HK Ruokatalolta kertoo.

HK Sininen Lenkki® -makkaroiden tarina juontaa juurensa vuoteen 1963, jolloin elintarvikevirasto määräsi tuotteisiin merkittäväksi tiedon laadusta ja valmistajasta. Makkaroiden kuoreen painettiin mustikasta saadulla värillä sana ”Lenkkimakkara”, jolloin kauppiaat alkoivat tilata suosittua lenkkiä nimellä HK:n Sininen. Vuonna 1980 HK Sininen Lenkki® hyväksyttiin virallisesti tavaramerkiksi.

Tuotetietoa, herkullisia ruokaohjeita niin arkeen kuin juhlaan sekä kokkivideoita ruoanlaiton avuksi tarjoaa HK-tuotemerkin nettisivusto www.hookoo.fi. Samasta osoitteesta löytyy linkki kuvapankkiin, josta on saatavilla HK Sininen Lenkki® -tuote- ja -ruokakuvia. Tuotteen historiaan ja tuotteisiin voit tutustua osoitteessa www.sininen.fi.

Lisätietoja:
Kategoriapäällikkö Kim Lindholm, p. 010 570 2216, kim.lindholm@hkruokatalo.fi

HK Ruokatalo Oy kuuluu HKScan-konserniin. HK Ruokatalo valmistaa ja markkinoi lihaa, lihavalmisteita ja valmisruokia. HK Ruokatalon tuotemerkit Suomessa ovat HK, Kariniemen, Via ja Portti. Vuonna 2012 kotimaan liikevaihto oli 842,6 miljoonaa euroa ja yhtiön palveluksessa oli vuoden 2012 lopussa 2 592 henkeä.
Lisää tietoa HK Ruokatalosta: www.hkscan.com

Avainsanat: