HKScan alentaa vuoden 2013 näkymiään – uusi kehittämisohjelma käynnistetty

HKScan Oyj                           Pörssitiedote                                                25.9.2013, klo 8.00

HKScan alentaa vuoden 2013 näkymiään – uusi kehittämisohjelma käynnistetty

HKScan alentaa vuoden 2013 näkymiään.  Uuden arvion mukaan vuoden 2013 vertailukelpoinen liikevoitto ilman kertaeriä jää alemmaksi kuin vuonna 2012. Aiemmassa ohjeistuksessa vuoden 2013 liikevoiton arvioitiin olevan parempi kuin vuonna 2012. Näkymien heikkenemisen merkittävimpiä syitä ovat ennakoitua pidempään jatkuneet viennin haasteet ja vientimyynnin alhaisena pysynyt hintataso. Lisäksi kaikilla kotimarkkinoilla, ja erityisesti Suomessa, huokeampien perustuotteiden kulutus on kasvanut merkittävästi suhteessa kalliimpiin, lihan arvo-osista valmistettuihin tuotteisiin. HKScanin tammi-syyskuun 2013 osavuosikatsaus julkistetaan 6.11.2013.

Uusi kehittämisohjelma käynnistetty

HKScan aloitti huhtikuussa 2012 vuoden 2013 loppuun saakka kestävän kehittämisohjelman kaikissa toiminnoissaan Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Baltiassa. Ohjelman tavoitteina oli yli 20 miljoonan euron tulosparannus vuositasolla sekä sitoutuneen pääoman merkittävä vähentäminen. Molemmat tavoitteet ylittyvät tämän vuoden loppuun mennessä.

HKScan on käynnistänyt vuoden 2014 loppuun saakka ulottuvan uuden konserninlaajuisen kehittämisohjelman. Tavoitteena on yli 20 miljoonan euron vuosittainen tulosparannus sekä nettovelan määrän alentaminen yli 50 miljoonalla eurolla.  Käynnistetyn kehittämisohjelman päätavoitteita ovat yhtenäisen konsernin rakentamisen jatkaminen, konsernisynergioiden tehokas hyödyntäminen ja kysyntälähtöinen toiminnan johtaminen. Lisäksi ohjelmalla haetaan rakenteellisia muutoksia liiketoiminnan kannattavuuden parantamiseksi.

Brändityö aloitetaan

Osana brändistrategiaansa HKScan käynnistää konserninlaajuisen projektin, jonka tavoitteena on hyödyntää tehokkaammin konsernin eri kotimarkkinoiden menestyksekkäimpiä tuote- ja pakkausinnovaatioita sekä reseptejä. Myös tuotantokapasiteetin käyttöä yli markkinarajojen lisätään. Lisämyyntiä haetaan innovatiivisilla brändituotteilla ja –konsepteilla. Projektista vastaa HKScanin konsernitason markkinointitoiminto, joka perustettiin elokuussa 2013.

Hannu Kottonen
toimitusjohtaja

Lisätietoja antavat HKScan Oyj:n toimitusjohtaja Hannu Kottonen sekä talousjohtaja Tuomo Valkonen. Heille voi jättää soittopyynnön viestintäpäällikkö Elina Hollon kautta, p. 040 570 4030 tai 010 570 2133.

HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Tanska, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaita ovat vähittäiskauppa-, Food Service-, teollisuus- ja vientisektorit. Liikevaihto vuonna 2012 oli 2,5 miljardia euroa ja työntekijöitä noin 11 000.

NASDAQ OMX Helsinki Oy