HKScan käynnistää toimihenkilöitä koskevat yhteistoimintaneuvottelut Suomessa

HKScan Oyj                                             Pörssitiedote 6.8.2014, klo 8:00

HKScan käynnistää toimihenkilöitä koskevat yhteistoimintaneuvottelut Suomessa

HKScan käynnistää yhteistoimintaneuvottelut Suomessa. Neuvottelut koskevat konsernin Suomessa sijaitsevien toimintojen uudelleenjärjestelyjä, joilla arvioidaan olevan henkilöstövaikutuksia. Suunnitelluilla muutoksilla tavoitellaan noin neljän miljoonan euron tulosparannusta vuositasolla. Toimenpiteet on suunniteltu toteutettavaksi vuoden 2014 loppuun mennessä.

Lihasektorin kilpailutilanne Suomessa on kireä, mikä yhdessä vientimyynnin haasteiden kanssa on heikentänyt HKScan-konsernin tulosta. HKScanin alkuvuoden liikevoitto Suomessa oli tappiollinen.

Kannattavuuden parantamiseksi Suomessa HKScan suunnittelee jatkavansa toimintojen yhdenmukaistamista ja konsernirakenteen tiivistämistä edelleen. Suunnitelluilla rakenneuudistuksilla tavoitellaan muun muassa kustannussäästöjä, tehokkaampia prosesseja sekä selkeämpää liiketoimintalähtöisyyttä.

Tänään annetun yhteistoimintaneuvotteluesityksen ja suunniteltujen muutosten piirissä on suurin osa HKScan-konsernin toimihenkilöistä ja ylemmistä toimihenkilöistä Suomessa. Kaikkiaan yhteistoimintaneuvottelujen piirissä on n. 400 henkilöä. Mahdollisen henkilöstön vähentämistarpeen arvioidaan kohdistuvan enintään 75 toimihenkilöön tai ylempään toimihenkilöön. Yhteistoimintaneuvottelut alkavat maanantaina 11.8.2014 ja alustava arvio neuvotteluprosessin kestosta on 6-8 viikkoa. Mahdolliset henkilöstövaikutukset täsmentyvät neuvottelujen kuluessa. HKScan työllistää Suomessa keskimäärin noin 2 800 henkilöä.

Samuli Eskola, Suomen ja Baltian kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja, HKScan-konserni
Hannu Kottonen, toimitusjohtaja, HKScan-konserni

Soittopyyntöjä heille välittävät:

Marja Siltala, viestintäjohtaja, markkina-alue Suomi, etunimi.sukunimi@hkscan.com, puh. 010 570 2290
Marja-Leena Dahlskog, konsernin viestintäjohtaja, etunimi.sukunimi@hkscan.com, puh. 010 570 2142

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto on n. 2,1 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700. Yhtiö on Euroopan johtavia lihayrityksiä.