HKScan muuttaa arviotaan vuodelle 2014 - liikevoitto jää odotetusta

HKScan Oyj                               Pörssitiedote 16.6.2014, klo 17.30

HKScan muuttaa arviotaan vuodelle 2014 - liikevoitto jää odotetusta

HKScanin liiketoimintaympäristö on jatkunut haasteellisena toisen vuosineljänneksen aikana erityisesti vähittäiskaupassa. Lihan ja lihatuotteiden kulutuskysyntä ei ole elpynyt odotusten mukaisesti, minkä seurauksena arviot myyntimääristä ja -hinnoista ovat alittuneet. Tuloskehitys on ollut odotettua heikompi erityisesti Suomessa. Lisäksi Venäjän EU:lle asettama sianlihan tuontikielto vaikuttaa konsernin kannattavuuteen niin suoraan kuin välillisestikin.

HKScan arvioi koko vuoden 2014 liikevoittomarginaalin (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä olevan 0,5-1,0 prosenttia ja viimeisen neljänneksen olevan vahvin. Aiemmin, HKScan arvioi, että liikevoittomarginaali ilman kertaluonteisia eriä on 1-2 prosenttia. Vuonna 2013 vastaava luku oli 0,5 prosenttia.

Koko vuoden liikevoiton (EBIT) sisältäen kertaluonteiset erät arvioidaan kuitenkin olevan merkittävästi vahvempi Saturn Nordic Holding AB:n osakkeiden myynnistä saadun myyntivoiton ansiosta. Kaupan tulosvaikutus raportoidaan osana HKScan-konsernin tammi-kesäkuun 2014 osavuosikatsausta, joka julkistetaan 6.8.2014.

HKScan jatkaa kannattavuuden kehittämisohjelmia ja nopeuttaa strategisia investointejaan bränditarjooman, tuotantolaitosten ja teknologian kehittämiseksi.

Hannu Kottonen

Hannu Kottonen, toimitusjohtaja, HKScan Oyj.

Soittopyyntöjä hänelle välittää konsernin viestintäjohtaja Marja-Leena Dahlskog, etunimi.sukunimi@hkscan.com puh. 050 50 200 60.

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto on n.  2,1 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700. Yhtiö on Euroopan johtavia lihayrityksiä.

Jakelu:
Nasdaq OMX Helsinki