• HKScan Oyj/

HKScan suunnittelee merkittäviä tuotantolaitosinvestointeja Länsi-Suomeen ja Viron Rakvereen

HKScan Oyj                                    Pörssitiedote 13.10.2014, klo 8:45

HKScan panostaa strategiansa mukaisesti kannattavaan kasvuun ja jatkaa teollisen rakenteensa uudistamista. HKScanin hallitus on myöntänyt suunnitteluluvan kahdelle merkittävälle investointihankkeelle. Toinen hankkeista, n. 35-65 miljoonan euron tuotantolaitosinvestointi, kohdistuu toteutuessaan Länsi-Suomeen ja toinen, n. 20 miljoonan euron tuotantolaitosinvestointi, kohdistuu toteutuessaan Viron Rakvereen. Hankkeet mahdollistavat uusien brändituotteiden kehittämisen kasvaviin tuotesegmentteihin, tuotelaadun, työturvallisuuden ja työolosuhteiden parantamisen sekä ympäristövaikutusten pienentämisen. Samalla HKScan yksinkertaistaa tuotantorakennettaan, keskittää teknologioitaan ja parantaa siten tehokkuuttaan.

Kariniemen menestystarinalle jatkoa

Suomalaisen puhtaan, tuoreen ja maukkaan siipikarjanlihan kysyntä on kasvanut tasaisesti 2-4 prosentin vauhdilla viime vuosikymmenten aikana. Kasvun odotetaan jatkuvan edelleen. Vuonna 2013 siipikarjanlihaa kulutettiin Suomessa lähes 20 kiloa henkilöä kohden. HKScanin siipikarjatuotemerkki Suomessa on Kariniemen. Kariniemen tuotteita valmistetaan HKScanin Euran yksikössä, joka on Suomen suurin broilerinlihaan erikoistunut tuotantolaitos.

HKScan on panostanut kasvavaan siipikarjasegmenttiin myös muilla markkina-alueillaan. Viime vuonna otettiin käyttöön uusi siipikarjatuotantolaitos Viron Tabasalussa, missä valmistetaan siipikarjatuotteita koko Baltian markkina-alueelle. HKScanin siipikarjatuotemerkki Baltiassa on Tallegg. Lisäksi HKScan on uudistanut Tanskan Vinderupissa sijaitsevan tuotantolaitoksen. HKScanin siipikarjatuotemerkki Tanskassa on Rose.

Tuotantolaitosinvestointi broilertuotteille Länsi-Suomeen

Länsi-Suomeen suunnitellun mittavan broilertuotteiden tuotantolaitosinvestoinnin arvo on 35-65 miljoonaa euroa, vielä avoinna olevista toteutusvaihtoehdoista riippuen. Suunnitteluvaiheessa selvitettävät vaihtoehdot ovat nykyisen, Eurassa sijaitsevan, tuotantolaitoksen uudistus ja laajentaminen sekä kokonaan uuden tuotantolaitoksen rakentaminen uudelle alueelle Länsi-Suomessa.

Investoinnilla HKScan suunnittelee uudistavansa broilereiden teurastuksen ja leikkuun sekä tuotteiden valmistuksen. Laitoksen uusi teknologia mahdollistaisi kuluttajien muuttuviin tarpeisiin kehitettävät uudet tuotteet, merkittävän tuottavuuden kasvun sekä paremman materiaali- ja energiatehokkuuden.

Toteutuessaan hanke turvaa suuren osan HKScanin Länsi-Suomessa sijaitsevista teollisista työpaikoista. Investointi edistää myös länsisuomalaisen broileriketjun jatkuvuutta ja kasvumahdollisuuksia. Suoran työllistävän vaikutuksen lisäksi investoinnin epäsuora vaikutus on mittava. HKScanin broilerintuotantoketjussa on useita toimijoita, kuten munittamo-, hautomo- ja kuljetusyrittäjiä, nuorikko- ja broilerikasvattajia sekä rehu- ja lannoiteteollisuutta.

Hankkeen suunnitteluvaiheen arvioidaan kestävän kesään 2015 asti. Sen aikana HKScan kartoittaa eri investointivaihtoehdot, tarvittavat lupakysymykset sekä ympäristövaikutukset. Investoinnin toteutus edellyttää alueiden infrastruktuurilta kestäviä ratkaisuja mm. vesi- ja jätevesikysymyksissä. Ennen investointipäätöstä selvitetään myös mahdolliset henkilöstövaikutukset sekä investointitarpeet alkutuotannolle.

Uusi tuotantolaitos Viron Rakvereen

Viron Rakvereen suunnitellun investoinnin arvo on lähes 20 miljoonaa euroa, vielä avoinna olevista vaihtoehdoista riippuen. Suunnitelmissa on rakentaa kokonaan uusi n. 10 000 m2:n. tuotantolaitos HKScanin Rakveressa sijaitsevan nykyisen tuotantolaitoksen yhteyteen. Tuotantolaitoksessa on suunniteltu valmistettavan mm. uutta teknologiaa edellyttäviä korkean jalostusarvon tuotteita kasvaviin tuotesegmentteihin. Suunniteltu investointi tukee erityisesti uuden konsernibrändin, Flodinsin, tuotetarjooman kehittämistä. Investoinnin suunnitteluvaiheen arvioidaan kestävän kevääseen 2015 asti. Tällä hetkellä HKScanin Rakveren yksikössä on sikojen ja nautojen teurastus- sekä leikkuutoiminnot, lihavalmisteiden tuotanto ja HKScanin Viron toimintojen logistiikkakeskus.

Hannu Kottonen

Hannu Kottonen, toimitusjohtaja, HKScan-konserni.
Aki Laiho, tuotannosta ja teknologiasta vastaava johtaja, HKScan-konserni
Samuli Eskola, Suomen ja Baltian kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja, HKScan-konserni
Soittopyyntöjä hänelle välittää: viestintäjohtaja Marja Siltala, marja.siltala@hkscan.com, p. 010 570 2290.

Asiaa koskeva tiedotustilaisuus medialle on tänään 13.10.2014 klo 14:00 HKScanin pääkonttorissa Turussa.  Osoite on Lemminkäisenkatu 48, Turku. Pyydämme tilaisuuteen osallistuvia ilmoittautumaan HKScanin viestintään Marja Siltalalle sähköpostitse osoitteeseen: marja.siltala@hkscan.com.

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto on n. 2,1 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700. Yhtiö on Euroopan johtavia lihayrityksiä.