HKScanin suomalaisen naudanlihan hiilijalanjälki on 35 prosenttia eurooppalaista pienempi

HKScan Oyj, tiedote medialle 23.6.2020

VTT:n laskelman mukaan suomalaisen HK Ehta -naudanlihan hiilijalanjälki on 8,2 kg CO2e eläimen elopainokiloa kohden*. Naudanlihan hiilijalanjäljen eurooppalainen keskiarvo on 12,6 kg CO2e elopainokiloa kohden**, joten suomalainen HK Ehta -naudanliha on ilmaston kannalta selvästi parempi valinta. Hiilijalanjäljen laskennan ansiosta tunnemme suurimmat naudanlihan tuotannon päästölähteet ja jatkamme työtä ilmastovaikutusten pienentämiseksi.

VTT:n asiantuntijat laskivat HKScanin suomalaisen naudanlihan hiilijalanjäljen pellolta tuotantolaitoksen portille neljän HK Ehta -sopimustilan toimittaman datan pohjalta. Laskenta pohjautuu kansainvälisiin IPCC-ohjeisiin ja ISO-standardoituun elinkaariarviointiin.

– HK Ehta -naudanlihan hiilijalanjälki on eurooppalaisessa mittakaavassa pieni, ja jatkamme työtämme lihantuotannon ilmastovaikutusten pienentämiseksi yhdessä tuottajiemme kanssa. Kestävästi tuotettu kotimainen liha maistuu hyvältä ja sitä voi syödä hyvällä omalla tunnolla. Kaupassa ja ravintolassa kannattaa aina valita suomalainen vaihtoehto, HKScanin Suomen lihaliiketoiminnan johtaja Mikko Järvinen sanoo.

Peltojen hiilensidonnan tehostaminen pienentää naudanlihan hiilijalanjälkeä

HKScan on tehnyt tiivistä yhteistyötä sopimustuottajien kanssa jo yli sata vuotta. HKScanin naudanlihan kansainvälisessä vertailussa pieni hiilijalanjälki on osoitus pitkäjänteisestä työstä ympäristön hyväksi.

Hiilijalanjälki sisältää eläimeen ja sen kasvattamiseen liittyvät ilmastovaikutukset, kuten rehun, lantajärjestelmän, energian, kuivikkeen, ruoansulatuksen ja kuljetukset. Naudanlihan tuotannossa merkittävimmät päästöt aiheutuvat rehusta ja naudan ruuansulatuksesta, yhteensä noin 70 prosenttia hiilijalanjäljistä. Suomalaiset naudat syövät pääosin nurmirehua, mikä pienentää lihan ilmastovaikutuksia.

– Tavoitteenamme on hiilineutraali lihantuotanto. Jotta pääsemme tavoitteeseemme, meidän on ymmärrettävä lihantuotannon ympäristövaikutukset perusteellisesti ja vain siten pystymme systemaattisesti vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Hiilijalanjäljen laskenta on monimutkainen kokonaisuus, jossa onnistuimme yhdessä VTT:n ja sopimustuottajiemme kanssa, HKScanin alkutuotannon kehitysjohtaja Ulf Jahnsson toteaa.

HKScanin kehittämässä Agrofood Ecosystem® -mallissa lihantuotannon kestävyyttä kehitetään edelleen uusimman tutkimustiedon ja pilottitiloilta kerättävän datan avulla. Agrofood Ecosystem lisää ruoantuotannon läpinäkyvyyttä ja antaa työkaluja ympäristövaikutusten pienentämiseen sekä tuottavuuden parantamiseen.

– Tänä kesänä tutkimme pilottitiloillamme nurmen kykyä sitoa hiiltä, jotta ymmärrämme paremmin maatalouden positiivisia ympäristövaikutuksia. Peltojen hiilensidonnan ja tuottavuuden tehostaminen ovat keinoja naudanlihan hiilijalanjäljen pienentämiseen, Jahnsson kertoo.

* Laskenta perustuu uusimpiin ISO-standardoituihin menetelmiin ja IPCC:n laskentaohjeisiin ja tulokset ilmoitetaan massa-allokoituina kg CO2e / kg elopainoa. Laskennassa on huomioitu naudanlihantuotannon hiilijalanjälki pellolta tuotantolaitoksen portille. Hiilijalanjälki sisältää hiilidioksidin lisäksi muun muassa metaanin ja typpioksiduulin hiilidioksidiekvivalenteiksi muutettuina.

** Eurooppalainen keskiarvo on laskettu selvityksestä, jonka VTT teki HKScanin toimeksiannosta. Selvityksessä oli mukana 19 kansainvälistä tutkimusta naudanlihan hiilijalanjäljestä vuosilta 2015 – 2018. Tutkimuksissa oli mukana useita erilaisia tuotantotapoja.

HKScan Oyj, alkutuotannon kehitysjohtaja Ulf Jahnsson, puh. 0400 784 193, ulf.jahnsson@hkscan.com
HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700, communications@hkscan.com

HKScanin tavoite on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Yli sadan vuoden kokemuksella vastaamme kuluttajien ja asiakkaiden tarpeisiin ja valmistamme maistuvaa, terveellistä ja vastuullisesti tuotettua ruokaa. Meille HKScanissa vastuullisuuteen kuuluu ruoantuotannon kehittäminen koko arvoketjussa tiloilta kuluttajille. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Tanska ja Baltia. Lähes 7 000 ammattilaistamme varmistavat maistuvamman elämän – tänään ja huomenna. Monipuoliseen tuotevalikoimaamme kuuluvat siipikarjan-, sian- ja naudanliha sekä lihavalmisteet ja ateriat. Vahvoja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose®.  Pörssilistatun HKScanin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,7 miljardia euroa.