Maailman helpoin joulukinkku laitetaan myyntipakkauksessa suoraan uuniin

Frittikinkussa yhdistyvät perinteet ja uuden kokeilu

HKScan Oyj  Tiedote medialle 12.12. klo 9:30

Suomalaiset syövät tänäkin jouluna yli 7 miljoonaa kiloa kinkkua. Suosituin kinkku on 5 – 7 kg:n luuton tai potkallinen kinkku. Eniten kasvaa pienten, 1 – 4 kg:n kinkkujen osuus. Tämän joulun uutuuskinkku on maailman helpoin joulukinkku, jonka voi paistaa uunissa myyntipakkauksessaan. Uudenlainen pienen kinkun kuorrutus syntyy friteeraamalla.

Joulukinkku on suosituin joulupöydän herkku. 92 % HKScanin joulukyselyyn* vastanneista kertoi, että kinkku on kuulunut joulupöytään. Joulukinkuissa näkyy kuitenkin selvä trendi kohti pienempää kokoa. Yli puolella (52 %) on ollut aikaisemmin 4–7 kiloinen kinkku, mutta heistä joka viides harkitsee vaihtamista pienempään.

- Tämän tapainen kinkkutrendi on ollut näkyvissä jo muutamia vuosia, mutta nyt nämä ihan pienet kinkut näyttävät kiinnostavan todella paljon. Olemme HKScanissa panostaneet kuluttajaymmärrykseen ja haluamme, että innovaatiomme osuvat kuluttajan arkipäivään sopivalla tavalla. Siksi olemme osanneet ennakoida tätä trendiä tuotekehityksessämme hyvin, kertoo HKScanin Suomen markkinointi- ja kategoriajohtaja Anne Terimo.

Tulevan joulun uutuuskinkku on HK Rypsiporsas® Uunivalmis pieni juhlakinkku, joka painaa noin 1 - 1,5 kg. Kinkku on pakattu uunivalmiiseen pakkaukseen, josta irrotetaan vain etiketti ennen paistamista. Uunivalmis pakkaus toimii paistopussina. Uunivalmiit juhlakinkut ovat Rypsiporsas®-lihaa. Rypsiporsas® -konseptissa porsaan ruokavaliossa on pehmeitä rasvoja suomalaisesta rypsistä, jonka vuoksi lihan rasvakoostumus muuttuu pehmeämmäksi ja sisältää Omega-3 rasvahappoja. Liha on maukkaampaa, mehevämpää ja mureampaa. Rypsiporsas®-tiloilla porsaat kasvavat koko elinikänsä niin terveinä, että niitä ei tarvitse lääkitä antibiooteilla.

- Haluamme tarjota mahdollisuuden maailman helpoimpaan kinkun paistamiseen. Fosfaatiton, harmaasuolattu uunivalmis juhlakinkku kypsyy parissa tunnissa, kertoo Terimo.

Uunivalmiin juhlakinkun pakkaus on muovia ja se voidaan hävittää muovinkeräyksessä tai energiajätteessä. Sopivan kokoinen kinkku pienemmälle seurueelle vähentää ruokahävikin määrää.

Frittikinkussa yhdistyvät perinteet ja uuden kokeilu

Vaikka perinteet ovat kunniassa jouluruokavalmisteluissa, niin jotain uutta on aina kiva kokeilla. Ja koska pienet kinkut päätyvät entistä useamman joulupöytään, niin HKScanin kokit ideoivat uuden tavan kuorruttaa pieni kinkku. Jouluna kinkku kuorrutetaan friteeraamalla.

- Frittikinkun valmistaminen on helppoa ja nopeaa. Friteeraamalla kinkun pinta saadaan uskomattoman rapeaksi. Kinkun pintaan saadaan myös kaunis ja tasainen väri. Tämä kuorrutus on rapeutensakin vuoksi erityisen herkullinen, kinkku hellii aivan kaikkia aisteja. Friteeraaminen sopii erityisesti pienille kinkuille, jotka mahtuvat helposti kattilaan tai rasvakeittimeen. Mikään ei estä friteeraamasta isoa juhlakinkkuakaan, mikäli käytössä on vaan tarpeeksi iso rasvakeitin, kertoo HKScanin tuotekehityskokki Sami Lamminaho.

Friteerattu pikkukinkku

1 kpl HK Rypsiporsas® Uunivalmis pieni juhlakinkku (n.1,2 kg)
3 rkl Dijon-sinappia
1 keltuainen
100 g pankojauhoja (voit myös käyttää tavallisia korppujauhoja tai raastettua leipää)

2 l öljyä, esimerkiksi syväpaistoon soveltuva rypsiöljy (tavallinen rypsiöljy kuohuu helposti)

Paista kinkku pakkauksessaan haluamaasi kypsyyteen. Ota pois pakkauksesta ja anna jäähtyä puolisen tuntia. Sekoita pienessä kulhossa sinappi ja keltuainen. Sivele seos tasaisesti kinkun pintaan ja pyöritä kinkku pankojauhoissa kauttaaltaan. Kaada öljy vetoisuudeltaan vähintään neljän litran kattilaan. Kuumenna öljy 180- asteiseksi. Käytä apuna paistolämpömittaria. Upota kinkku reikäkauhalla varovasti rasvaan ja paista noin 2 - 3 minuuttia tai kunnes pinta on kullanruskea. Nosta kinkku muutaman talouspaperipalan päälle ja anna levätä muutama minuutti. Tarjoile haluamallasi tavalla.

Tuore- ja pakastekinkkujen myynnin jakautuminen,   HKScan Finland Oy (arvio 2018)
Osuus kinkkumäärästä Trendi
Perinteinen joulukinkku, kokonainen n. 10-12 kg n. 5 % laskeva
Juhlakinkku n. 4-8 kg n. 70 % stabiili
Pienet kinkut n. 1,5-4 kg n. 25 % nouseva

HKScan on vastuullisuuden edelläkävijä

HKScanin lihantuotanto Suomessa on sopimustuotantoa tiiviissä yhteistyössä omien tuottajiensa kanssa. Tilalta haarukkaan ketjussa, sen kaikissa vaiheissa, tehdään yhteistyötä myös viranomaisten kanssa. Suomalainen eläintuotanto on maailman kärkeä eläinten hyvinvoinnissa ja laadussa. Ympäristön ja ilmaston kannalta on parasta tuottaa ruokaa mahdollisimman lähellä kulutusta. Kaikki HK® ja Kariniemen® merkkiset tuotteet tehdään aina suomalaisesta lihasta.

*HKScanin teettämä kyselytutkimus toteutettiin syyskuun lopulla 2018 ja siihen vastasi 1 000 suomalaista.

Kuvat:
HK Rypsiporsas® Uunivalmis pieni juhlakinkku
Frittikinkku annos

HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com
www.hkscan.com  www.hk.fi   www.kariniemen.fi Twitter @HKScanFinland

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Yli 7 300 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2017 HKScanin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. Yhtiö on Euroopan johtavia liha- ja ruokayhtiöitä.