Nuorille lihantuottajille suunnatun koulutusohjelman suosio ylitti odotukset

HKScan Oyj                             Tiedote 31.1.2019

Next Generation -koulutusohjelmassa aloitti 46 nuorta

HKScan haki syksyllä 2018 nuoria tuottajia kolmivuotiseen Next Generation -koulutusohjelmaan. Alun perin yhdelle ryhmälle suunnitellun koulutusohjelman suosio ylitti odotukset. HKScan vastasi kysyntään starttaamalla tammikuussa kaksi rinnakkaista ryhmää. Kolmen vuoden koulutusohjelmassa aloitti yhteensä 46 nuorta tuottajaa. Koulutusohjelman tavoitteena on tukea nuoria menestyvän ja innovatiivisen maatilan kehittämiseen.

Osallistujia on niin isoilta kuin pieniltäkin sika-, nauta- ja broileritiloilta. Lisäksi koulutusohjelmaan osallistuu useampikin nuori, joilla tilanpito on vasta suunnitteilla ja lähivuosien toiveissa.

”Osallistujia yhdistää suuri kiinnostus kotieläintuotantoon. He hakevat koulutusohjelmasta uutta tietoa ja innovatiivisia ajatuksia, joiden avulla he voivat kehittää omaa tuotantoaan ja menettelytapojaan”, kuvailee koulutusta koordinoiva Tony Erlands.

Talous ja investoinnit ensimmäisen vuoden aiheena

Kolmivuotisen Next Generation -koulutusohjelman ensimmäisenä vuonna osallistujat pureutuvat talouden ja investointien maailmaan.

”Maatilalla on tärkeä tietää kristallinkirkkaasti, mistä raha tulee, minne se menee ja miksi. Maatila on yritys ja tilallinen yritysjohtaja”, muistuttaa tuottajapalvelutiimin kehityspäällikkö ja osakeyhtiömuotoisten kotieläinyksiköiden hallitusammattilainen Juha Levonen.

Levonen veti osallistujille ensimmäisen koulutuspäivän, jonka aiheina olivat yrittäjyys, yritysmuodot ja niiden vaikutus kotieläinyrittäjän arkeen. Toisena koulutuspäivänä käsiteltiin kannattavuuteen vaikuttavia asioita, kuten talouden hallintaa, tuotantokustannusten laskentaa ja budjetointia. Koulutuspäivästä vastasi ProAgrian Liha Osaamiskeskuksen toimitusjohtaja Ari Nopanen. Levosen ja Nopasen lisäksi kevään kouluttajana toimii Toivo Koski, joka on yritystalouden rautainen ammattilainen ja Kauppakamarin palkitsema kouluttaja.

Helsingin Viikissä gradua maatilojen yhteisistä kasvintuotantoyhtiöistä työstävää Mattias Anomaata kiinnostaa koulutuksessa ennen kaikkea käytännönläheiset vinkit: ”Case-tapaukset kiinnostavat. Tosielämän tarinat ja konkreettiset esimerkit. Niistä saa uusia ideoita oman tilan hoitamiseen. Tietysti myös verkostoituminen on hauskaa.”

Kuvateksti: Mattias Anomaan kotitilalla Hattulassa keskityttiin sikatalouteen vuosituhannen vaihteessa. Mattiasta kiinnostaa koulutuksessa ennen kaikkea tilatarinat ja konkreettiset esimerkit.

Verkostoitumista kokkailun ohessa

Ensimmäisen koulutuspäivän iltana Next Generation -koulutusohjelman nuoret ottivat toisistaan mittaa keittiössä Turun Linnateatterilla. Leikkimielisen kokkisodan lomassa käytiin läpi myös päivän sisältöä. Verkostoitumista tukivat tilaisuuteen kutsutut yrityskummit: Sanna Nokka ProAgrialta, Ilkka Pekkala Lantmännen Agrolta, Ulla Kommeri Borealilta ja Jussi Peltonen Berneriltä.

”Osallistujat ovat toivoneet koulutusohjelmalta ajankohtaisen koulutuksen lisäksi verkostoitumismahdollisuuksia. Oli hienoa nähdä, miten keskustelu lähti molemmissa ryhmissä heti liikkeelle ja jatkui vielä iltaohjelman myötä. Osallistujista näkyy usko tulevaisuuteen ja tarmo viedä liha-alaa eteenpäin”, kuvailee Tony Erlands.

Kokkisodan loppuhuipennuksena istahdettiin nauttimaan kokkailun aikaansaannoksia. Pääraaka-aineiksi tässä seurassa kelpasi vain oman ketjun kotimaiset HK® ja Kariniemen® - lihat.

Kuvateksti: Turun Linnateatterin keittiössä valmistui paahdettua rintaa ja vesikrassilla täytettyjä koipia Kariniemen kananpojasta. Kuvassa Jani Ukkonen ja Tommi Kallioinen.

Kuvateksti: Pääruoasta vastaava ryhmä tarkisti maun. Ohrasuurimorisotto tummassa kanaliemessä sai kehuja. Kuvassa Miia Savolainen, Veikko Kelkka, HKScanin tuottajapalveluista vastaava Ulf Jahnsson ja Kalle Murto.

Kotimaisen tuotannon asialla

Tiivis yhteistyö sopimustuottajien kanssa on yksi HKScanin Tilalta haarukkaan -strategian painopisteistä. Next Generation -koulutusohjelman tavoitteena on varmistaa tilojen sukupolvenvaihdokset sekä turvata kotimaisen tuotannon kilpailukyky myös tulevaisuudessa.

”Maatilojen määrä Suomessa vähenee. On tärkeää vahvistaa nuorten tuottajien kyvykkyyttä jatkaa ja kehittää tilojen toimintaa. On hienoa nähdä, miten moni pätevä nuori uskoo alaan ja haluaa viedä sitä eteenpäin. Uskon, että koulutusohjelman aikana syntyy monta uutta lähtöä, kertoo HKScan-konsernin tuottajapalveluista vastaava johtaja Ulf Jahnsson.

Kolmivuotinen koulutusohjelma on investointi suomalaiseen alkutuotantoon. HKScanin sopimustuottajille ja heidän perheenjäsenilleen koulutusohjelma on maksuton vapaaehtoisia ulkomaille suuntautuvia opintomatkoja lukuun ottamatta.

Lisätietoa: HKScan käynnistää nuorille tuottajille suunnatun koulutusohjelman - Next Generation valmentaa tulevaisuuteen.

Median yhteydenotot: HKScan Media Service Desk, p. 010 570 5700 ja communications@hkscan.com

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Yli 7 300 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2017 HKScanin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. Yhtiö on Euroopan johtavia liha- ja ruokayhtiöitä. www.hkscan.com

Avainsanat: