Uusi versio kaikkien aikojen HK[®]-klassikosta Olympiastadion-yhteistyön kunniaksi

Lenkkiviikolla 14. - 19.9. Olympiastadionin kenttäalueen ovet ovat avoinna lenkin ystäville

HKScan Oyj                                Tiedote medialle 9.9.2020, klo 9.30

HK Sininen Lenkki® on jo reilusti keski-iässä täytettyään tänä vuonna 57 vuotta. Tätä kaikkien aikojen myydyintä HK-tuotetta syödään vuosittain noin 10 miljoonaa kappaletta. Klassikoiden klassikko on nyt saanut uudistuneen Olympiastadionin kunniaksi pienemmän ja muodoltaankin uuden version: HK Sininen Lenkki® Stadion Special. HKScan on ikonisella HK-merkillään yksi Olympiastadionin pääyhteistyökumppaneista. Yhteistyötä juhlistetaan myös yleisökilpailulla, jonka pääpalkintona arvotaan VIP-aitio Olympiastadionilla kokonaan omaan käyttöön.

HK Sininen Lenkki syntyi samana vuonna C-kasetin kanssa

Vuosi 1963 on Sinisen Lenkin syntymävuosi. Tällöin elintarvikeasetus vaati tuotteeseen tiedon makkaran laadusta, joten kuoren sisäpintaan painettiin sana "lenkkimakkara" sinisellä värillä. Sisartuotteessa komeili sana "kiuaslenkki" punaisella. Vuonna 1963 tapahtui myös muuta kiinnostavaa. Tällöin esimerkiksi hollantilainen elektroniikkavalmistaja Philips julkaisi äänen tallennukseen tarkoitetun välineen, C-kasetin.

• C-kasetit ovat jääneet jo ajat sitten historiaan, eivätkä nuoremmat sukupolvet ole niistä edes kuulleetkaan. Sinisen Lenkin tuntevat kuitenkin edelleen kaikki, sillä se on pitänyt pintansa monissa perheissä arjen ruuanlaiton monikäyttöisenä perusraaka-aineena. Uunilenkkinä tämä klassikko kuuluu monien suomalaisten lapsuusmuistoihin ja niin se maistuu useissa perheissä edelleen, kertoo HKScanin Suomen lihavalmisteiden kategoriapäällikkö Marika Rikkonen.

HK Sininen Lenkki Stadion Special sopii pienemmille perheille

HK Sininen Lenkki Stadion Special tuotiin kauppoihin syyskuun alussa. Uusi lenkki on kooltaan pienempi, 300 grammaa, kun perinteinen HK Sininen Lenkki on kooltaan 580 grammaa. Lenkin tuotekehityksessä inspiraationa oli Olympiastadionin juoksurata ja siksi perinteisen kahden erillisen makkaran sijaan HK Sininen Lenkki Stadion Special on yksi pitkä puolikkaan juoksuradanmuotoinen makkara.

• Halusimme tehdä HK Sinisestä Lenkistä myös pienemmille perheille ja sinkuille sopivan version. Vaikka HK Sininen Lenkki Stadion Special näyttää jonkin verran erilaiselta kuin Sinisen Original-versio, valmistetaan se täsmälleen samalla perinteisellä reseptillä. HK Sininen Lenkki Stadion Special sopii samoihin tuttuihin resepteihin kuin perinteinen Sininen, ja lisäksi se on mainio grillattava muotonsa ja luonnonkuorensa ansioista, Rikkonen vinkkaa.

HK Sininen Lenkki Stadion Special on myynnissä vuoden 2021 tammikuun loppuun asti.

Muistatko vielä? HK Sinistä Lenkkiä sai ostaa kuutioina ja viipaleina

HK Sininen Lenkki ei ole koskaan jämähtänyt paikoilleen, vaan se on aina seurannut aikaa ja muuntautunut ajassa kulloistenkin trendien mukaisesti. Perinteinen Sininen on kuitenkin aina pysynyt niiden rinnalla.

• Vuosina 2007 - 2008 HK Sinistä Lenkkiä sai ostaa valmiiksi kuutioituna purkissa. Vuonna 2009 puolestaan Sinistä oli myynnissä valmiiksi viipaloituina puolen kilon ja neljänneskilon paketeissa, muistelee Rikkonen.

Syyskuussa pääsee lenkille uudistuneelle Olympiastadionille

HKScan on HK-merkillään yksi uudistuneen ja juuri avatun Olympiastadionin pääyhteistyökumppaneista.

• Olympiastadion on täydellinen kumppani HK-merkille: modernin klassinen, luotettava ja laadukas. Nämä ovat meille yhteisiä arvoja. Siksi meidän oli helppoa myös valita tämän yhteistyön keulakuvaksi HK Sininen Lenkki, HKScanin Suomen markkinointijohtaja Ursula Halonen iloitsee.

Elokuun kolmas perjantai on Kansallinen Lenkkipäivä ja Sinisen Lenkin syntymäpäivä. Tänä vuonna Sinisen juhlinta jatkuu syyskuussa Olympiastadionin Lenkkiviikolla.

• Lenkkiviikko järjestetään 14. - 19.9. Tällöin stadionin kenttäalueen ovet ovat avoinna lenkkeilijöille päivittäin. Jaamme silloin kävijöille Lenkkipaitoja ja viikon päätteeksi arvomme VIP-aition yhden onnekkaan ja hänen seurueensa käyttöön johonkin Olympiastadionin pandemian jälkeiseen tapahtumaan, kertoo Halonen.

Lenkkiviikosta sekä VIP-aition arvonnasta saa lisätietoa www.stadionlenkki.fi  -sivulta.

Stadionin pyttipannu

1 pkt HK Sininen Lenkki® Stadion Special
4 keitettyä perunaa (esimerkiksi edelliseltä päivältä jääneitä)
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
2 tl karkeaa dijonsinappia
2 kananmunaa
suolaa
rouhittua mustapippuria

Lisäksi:
rypsiöljyä ja voita paistamiseen

suolakurkkuviipaleita
vahvaa sinappia

Kuumenna paistinpannu ja lisää siihen tilkka rypsiöljyä. Paista makkaraa keskilämmöllä välillä käännellen noin 8 minuuttia, kunnes se on kauniisti paistunut ja läpikotaisin kuuma. Siirrä folion alle odottelemaan perunoita.

Pilko perunat ja silppua sipulit. Lisää perunat ja sipulit kuumalle pannulle. Lisää mukaan nokare voita. Paista kunnes perunat ovat kauniin kullanruskeita. Sekoita dijon mukaan paistamisen loppuvaiheessa. Mausta suolalla ja rouhitulla mustapippurilla.

Paista kananmunat haluamallasi tyylillä (keltuainen rikottuna tai ehjänä) ja mausta ne suolalla.

Tarjoa Stadionin pyttipannu vahvan sinapin ja suolakurkkuviipaleiden kera.

Kuvat liitteenä:
Tuotekuvat HK Sininen Lenkki® Stadion Special ja ruokakuva Stadionin pyttipannusta

#stadionlenkki #sininenlenkki #hookoo #fiiliksentakia

Instagram: @hk_fi
Facebook: @HKHooKoo
Twitter: @HKScanFinland

HKScanin tavoite on kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi. Yli sadan vuoden kokemuksella vastaamme kuluttajien ja asiakkaiden tarpeisiin ja valmistamme maistuvaa, terveellistä ja vastuullisesti tuotettua ruokaa. Meille HKScanissa vastuullisuuteen kuuluu ruoantuotannon kehittäminen koko arvoketjussa tiloilta kuluttajille. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Tanska ja Baltia. Lähes 7 000 ammattilaistamme varmistavat maistuvamman elämän – tänään ja huomenna. Monipuoliseen tuotevalikoimaamme kuuluvat siipikarjan-, sian- ja naudanliha sekä lihavalmisteet ja ateriat. Vahvoja tuotemerkkejämme ovat HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose®.  Pörssilistatun HKScanin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,7 miljardia euroa. www.hkscan.com www.hk.fi

Avainsanat: