Ateneum-Taidemenussa kohdataan kotimaisten raaka-aineiden äärellä

Ateneumin taidemuseo ja Salve tarjoavat yhdessä kulttuuria kaikille aisteille! Ateneum-Taidemenu sisältää alku-, pää- ja jälkiruoan sekä pääsylipun Kohtaamisia kaupungissa -näyttelyyn.

Kuinka kaupungistuminen vaikutti suomalaisten elämäntapoihin – ja kuinka se näkyi taiteessa? Miten arki muuttui, kun vapaa-ajan määrä lisääntyi ja sukupuoliroolit vapautuivat? Kohtaamisia kaupungissa kertoo kiehtovan tarinan 1900-luvun Suomesta.

Näyttelyn teokset kuvaavat muun muassa kaupunkia, kotia ja identiteettiä – sekä tunnistettavia kaupunkinäkymiä pääosin Helsingistä, mutta myös Turusta ja Tampereelta. Esillä on yli 300 harvoin esillä ollutta teosta Ateneumin kokoelmista yli 80 taiteilijalta. Mukana ovat muun muassa Reino Harsti, Helmi Kuusi, Åke Mattas, Tuulikki Pietilä, Helene Schjerfbeck ja Elga Sesemann.

Salven keittiömestari on suunnitellut teeman inspiroimana ainutlaatuisen Taidemenun, jossa kaupunkikohtaamisia katsotaan kotimaisten raaka-aineiden kautta.

"Jo kautta aikojen maalaiset ja kaupunkilaiset ovat kohdanneet kaupunkien toreilla, kun maalta on tultu myymään tuotteita", sanoo Ravintola Salven ravintolajohtaja Linda Rosilainen-Susi.

Taidemenussa lautaselle onkin tuotu raaka-aineita suoraan suomalaisesta luonnosta – sieniä, lakkaa, lohta ja karitsaa.

Taidemenun voit nauttia ennen tai jälkeen näyttelyn. Menu ja Ateneumin pääsylippu ovat voimassa näyttelyn ajan 19.10.2018–20.1.2019. Menun hinta on S-Etukortilla 35,50, ilman korttia 41,80. Lipun arvo on 14–17 euroa.

kuvateksti:

Tuulikki Pietilä: Hietalahden sulkutelakka, 1964. Ateneum. Kuva: Kansallisgalleria / Ainur Nasretdin.

Ateneum-Taidemenun tunnuskuvaksi valittu Pietilän teos huokuu seesteistä, salvemaista vanhan ajan tunnelmaa. Teoksen telakka sijoittuu tuttuihin Hietalahden maisemiin.

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 323 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: