Hävikkiviikko huipentuu Korjaamon festareihin

Report this content

HOK-Elanto on mukana Kulttuuritehdas Korjaamon Saa syödä –hävikkiruokafestareilla viikonloppuna 3.-4.syyskuuta.

HOK-Elannon Alepoissa, S-marketeissa ja Prismoissa tuotteet, joiden parasta ennen- tai viimeinen käyttöpäivä lähestyy, ”punalaputetaan” eli merkitään tarralla, jonka perusteella asiakas saa tuotteesta kassalla 30 %:n alennuksen. Prismat ja Alepat tuplaavat prosentin klo 21:n jälkeen, eli asiakas saa tuotteen -60 %:lla alkuperäisestä hinnasta.
Hävikkifestareille tuodaan Alepan konttimyymälä, joka myy molempina päivinä festarikävijöille lähi-Alepoiden hävikkiruokaa 60 prosentin alennuksella niin kauan kuin tavaraa riittää.

Prisma Kaari Kannelmäki, Prisma Itäkeskus ja Prisma Viikki lahjoittavat hävikkikasviksia niin smoothiebaarin kuin roskakalaburgereiden raaka-aineeksi. Burgerit maksavat 2 €, ja tuotto ohjataan Itämeren hyväksi.

HOK-Elannon ruokahävikki on tällä hetkellä noin 1 % myynnistä. Tästä osa ohjataan ruoka-apuun yli 80 eri yhteistyötahon kautta. Syötäväksi kelpaamaton hävikki päätyy bioetanolin, biokaasun ja rehun tuotantoon.
Ruoka-apua vastaanottavilla vapaaehtoisjärjestöillä on hyvin erilaisia resursseja ruoka-avun noutamiseen ja jakamiseen.
- Tämä tuo toimintaan haastetta, samoin tietysti se, että myymälämme eivät voi ennustaa, kuinka paljon ruokaa jää minäkin päivänä myymättä, kun tavoite on ettei hävikkiä jää, HOK-Elannon laatu- ja ympäristöpäällikkö Satu Kattilamäki toteaa.
- On tärkeää, että kaikki ruokaketjun toimijat tekevät työtä hävikin ehkäisemiseksi. Jokainen myymättä jäänyt tuote on kaupalle turha hankinta. Ja jokainen roskiin päätynyt elintarvike on aiheuttanut tuotanto- ja kuljetuskustannuksia ja kuormitusta ympäristölle.

Lisätietoja:
Satu Kattilamäki
laatu- ja ympäristöpäällikkö
satu.kattilamaki(at)sok.fi

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on 1,9 mrd. euroa, ja yritys työllistää noin 5 500 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 320 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: