• HOK-Elanto/

HOK-Elannon alkuvuosi 2017: Monipuoliset valikoimat, laajat aukioloajat ja edulliset hinnat nostivat asiakasmäärää ja myyntiä

Report this content

Helsingin Osuuskauppa Elannon alkuvuoden liikevaihto kasvoi 2,8 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja alan yleistä kehitystä paremmin. Parhaiten toimialoista menestyivät marketkauppa ja tavaratalokauppa.

- Suomen talous on piristynyt, ja se näkyy tietysti kaupassakin. Olemme onnistuneet kehittämään valikoimiamme samalla kun hinnat on pidetty edullisina, mikä näkyy asiakkaiden luottamuksena. Iso merkitys on aukioloajoillakin. Erityisesti meidän toimialueemme elää yhä enemmän ympäri vuorokauden. Tarjoamme palveluita asiakkaillemme silloin, kun he niitä haluavat ja tarvitsevat. Ympärivuorokautiseen verkostoomme kuuluu nyt kahdeksan Alepaa, viisi S-marketia ja yksi Prisma, HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi valottaa kehityksen taustoja.

Operatiivinen tulos kasvoi

HOK-Elanto-konsernin liikevaihto kaudelta 1.1.–30.6.2017 oli 984,5 miljoonaa euroa (ed. vuosi vastaava kausi oli 958,0 M€), jossa kasvua on 2,8 prosenttia. Konsernin liiketulos oli 25,9 miljoonaa euroa (27,8 M€) ja tulos ennen veroja oli 30,7 miljoona euroa (28,4 M€). Tulos sisältää kertaluonteisia tuottoja, lähinnä käyttöomaisuuden myyntivoittoja 1,1 milj. euroa (12,3 M€).

Konsernin operatiivinen tulos, jossa edellä mainittuja tuottoja ei ole huomioitu, oli 29,6 miljoonaa euroa (16,1 M€).  Operatiivisen tuloksen parantuminen johtuu pääosin liikevaihdon kasvusta, kulusäästöistä sekä rahoitustuottojen lisääntymisestä.

Päivittäistavarakaupan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 2,6 prosenttia (6,2 %). Koko maan päivittäistavarakaupan arvo kasvoi Päivittäistavarakauppa ry PTY:n mukaan kuuden ensimmäisen kuukauden aikana 1,2 prosenttia (1,4 %).

HOK-Elannon marketkaupan liikevaihto oli 823,6 miljoona euroa (798,0 M€) ja kasvoi 3,2 prosenttia (6,4 %). Liiketulos oli 20,0 miljoonaa euroa (15,1 M€). Liikevaihto kertyi 12 Prisman, 58 S-marketin, 111 Alepan ja yhden Kodin Terran liiketoiminnasta.

Marketkaupan liiketuloksen nousun taustalla olivat kasvanut myynti ja kustannustehokkuuden paraneminen. Myyntiä kasvattivat laajentuneet aukioloajat, muutokset myymäläverkostossa, edullisten hintojen tuoma asiakasmäärän kasvu sekä esimerkiksi Tesco-tuotteilla ja uusilla käyttötavaramerkeillä kehittyneet valikoimat. Uudet Alepat avattiin alkuvuonna Viertolaan ja Kellokoskelle, uudet S-marketit Myyrmanniin ja Niittykumpuun. Myyrmäen vanha S-market suljettiin, samoin Alepat Mellunmäessä ja Laajasalossa. Mellunmäkeen on suunnitteilla uusi Alepa ja Laajasaloon S-market.

Tavaratalokaupan liikevaihto oli 32,8 miljoona euroa (29,3 M€), jossa kasvu on 12,0 prosenttia (1,5 %). Liiketulos oli 1,3 miljoonaa euroa (0,2 M€). Liikevaihto kertyi kahden Sokos-tavaratalon ja kymmenen Emotion-myymälän liiketoiminnasta. Liikevaihdon ja liiketuloksen kasvu johtuu erityisesti onnistumisesta kosmetiikkakaupassa.

HOK-Elannon ravintolaliiketoiminnan liikevaihto oli 58,7 miljoonaa euroa (61,8 M€), vähennystä on -5,0 prosenttia (-3,0 %). Ravintoloiden liiketulos oli -0,4 miljoonaa euroa (-1,2 M€). Keväällä avattiin Iso Omenan kauppakeskukseen Rosso ja Coffee House, Helsingin Kaivopihalla sijaitsevan Tanssikellarin tiloihin avattiin Kaivopihan Karaokekellari ja Königin kulmaan viihtyisä Venn. Liikevaihdon pieneneminen johtuu suunnitelmien mukaisesta verkoston supistamisesta. Järvenpään ja Citykäytävän Rossot suljettiin ja niiden tiloihin muuttivat Järvenpään Korona ja Kaivokadun Sports Academy, joiden vuokrasopimukset päättyivät keväällä. Myös Amarillo Mikonkatu suljettiin vuokrasopimuksen päätyttyä. Kaikille työntekijöille tarjottiin entisin työehdoin töitä muista HOK-Elannon ravintoloista. Kulusäästöjen ansiosta tulos on edellisvuotta parempi. HOK-Elannolla oli kesäkuun lopulla 95 ravintolaa.

Polttoneste- ja autopesukaupan liikevaihto oli 57,0 miljoona euroa (56,7 M€), jossa on kasvua 0,6 prosenttia (-8,4 %). Liiketulos oli 0,2 miljoonaa euroa (-0,1 €). Tulosparannus johtuu säästöistä kiinteissä kuluissa sekä polttonestemyynnin kasvusta. Maaliskuussa käyttöönotettu Tankkausbonus ja sen myötä laskeneet tolppahinnat kasvattivat asiakasmääriä. HOK-Elannon ABC-ketjuun kuuluu 34 asemaa, joista 11:n yhteydessä on myös ABC Autopesu.

Muun liiketoiminnan liikevaihto oli 12,4 miljoonaa euroa (12,3 M€). HOK-Elannon muun liiketoiminnan muodostavat kiinteistöliiketoiminta sekä hautaus- ja lakipalvelu. HOK-Elannon Hautaus- ja Lakipalvelulla on 12 toimistoa eri puolilla toimialuetta.

Digitaaliset palvelut kehittyvät

HOK-Elannon alueella ruoan verkkokauppa kasvoi noin 13,3 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. S-mobiilisovelluksen on ladannut noin 178 000 HOK-Elannon asiakasomistajaa, joista jo tuhannet käyttävät kätevää mobiilitankkaussovellusta ABC-asemilla. Sähköinen kassakuittiarkisto on käytössä yli 51 000 asiakkaalla.

HOK-Elanto-konsernin liikevaihto ja liiketulos toimialoittain

Liikevaihto    Muutos         Liiketulos       Liiketulos

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­                                                                  1-6/17 M€    %                  1-6/17 M€     1-6/16 M€

Marketkauppa                                             823,6              3,2              20,0                15,1

Tavaratalokauppa                                          32,8            12,0                 1,3                   0,2

Ravintolaliiketoiminta                                   58,7            - 5,0              - 0,4               - 1,2

Polttoneste- ja autonpesukauppa                   57,0              0,6                0,2                -  0,1

Muu liiketoiminta ja muut erät                    12,4              0,6                 4,8                13,7

HOK-Elanto-konserni yhteensä              984,5              2,8               25,9                 27,8

HOK-Elanto konsernin operatiivinen tulos yhteensä                        29,6 M€         16,1 M€

Investoinnit kohdistuivat korjaus- ja uudisrakentamiseen

Alkuvuoden 2017 aikana HOK-Elanto investoi verkostonsa kehittämiseen 16,7 miljoonaa euroa (23,0 M€). Pääosa investoinneista suunnattiin uusien toimipaikkojen rakennus- ja muutostöihin sekä tulevan Kivistön kauppakeskuksen perustamiseen ja Backaksen kartanon peruskorjaukseen.

Käyttöomaisuuden realisointituotot olivat 1,1 miljoonaa euroa (20,7 M€). Konsernin maksuvalmius on erinomainen. Likvidit sijoitukset ja rahavarat olivat katsauskauden päättyessä 307,3 miljoonaa euroa (264,1 M€). Omavaraisuusaste oli 80,6 prosenttia (80,1 %). Nettorahoitustuotot olivat 4,8 miljoonaa euroa (0,7 M€).

Asiakastyytyväisyys kehittyi

Asiakasmäärien kasvun lisäksi asiakastyytyväisyys on kehittynyt suotuisasti. Asiakkaiden kokemusta mitataan sekä ketjukohtaisesti että osuuskauppatasolla useilla eri mittareilla säännöllisesti.

Alkuvuoden aikana HOK-Elannon jäseneksi liittyi 10 039 uutta omistajaa (9 770). Asiakasomistajien määrä oli kauden lopussa 609 244 (605 746). Toimialueen talouksista 78,5 prosenttia (79,9 %) on osuuskaupan omistajia. HOK-Elannon asiakasomistajat saivat alkuvuoden aikana Bonusta yhteensä 29,2 miljoonaa euroa (30,6 M€). Bonuksen määrän pieneneminen johtuu pääosin siitä, että tupakkatuotteista ei vuodenvaihteen jälkeen ole maksettu Bonusta lakimuutoksen vuoksi. Osuuspääoman korkoa maksettiin 10 prosenttia eli 5,8 miljoonaa euroa (10 % ja 5,8 M€).

Kokoaikaisen henkilöstö osuus ennallaan

Vakituisen henkilökunnan määrä katsauskauden lopussa oli 5 467 henkilöä (5 557 vuodenvaihteessa). Kokoaikaisen henkilökunnan osuus oli sama kuin vuodenvaihteessa eli 49 prosenttia. Kokoaikaiseksi muutettuna henkilökunnan laskennallinen määrä oli 5065 henkilöä (5 115 vuodenvaihteessa).

HOK-Elanto maksoi jälleen 1,5 miljoonan euron (1,1 M€) tulosbonuksen vakituisille työntekijöilleen vuoden 2016 tuloksesta. Tulosbonus oli suuruudeltaan 1,5 prosenttia (1,0) työntekijän vuosiansioista.

Tänäkin kesänä noin 2 000 nuorta sai ensi kosketuksen työelämään HOK-Elannon tarjoaman kesätyö- tai harjoittelupaikan kautta. Vastuullinen kesäduuni, Taitaja 2017, Ansio-kurssit ja nuorten Yrityskylän Alepa-myymälä ovat esimerkkejä hankkeista, joilla HOK-Elanto on edistänyt nuorten yhteiskuntavalmiuksia.

HOK-Elanto järjestää 30.8. Helsingin keskustassa oman rekrytointitapahtuman, jolla pyritään löytämään avoimiin työpaikkoihin 150 kaupan ja ravintola-alan osaajaa.

Hävikki pieneni

HOK-Elannossa on jo pitkään vähennetty jätteeksi päätyvien elintarvikkeiden määrää. Hävikki on nyt noin prosentti myynnistä laskettuna. Merkittävä osa hävikkiin kirjatuista, syömäkelpoisista tuotteista lahjoitetaan ruoka-apuun, jota hoidetaan yhdessä noin 80 erilaisen toimijan kanssa. Myös pääkaupunkiseudun nuorisotalojen Nuta-keittiöt hakevat hävikkiin kirjattuja tuotteita, joista nuoret valmistavat ja yhdessä aterioita.

Alepa-ketjun kehittämä käytäntö, jossa klo 21 jälkeen illan viimeisinä tunteina asiakas saa punalaputetuista elintarvikkeista kassalla 30 prosentin alennuksen tuplana eli -60 prosenttia, otettiin jo vuoden 2016 aikana käyttöön myös HOK-Elannon Prismoissa ja S-marketeissa. Sama käytäntö tulee leviämään muihinkin osuuskauppoihin osana S-ryhmän kesällä julkistamaa ruokamanifestia.

Vastuullista pankkipalvelua

Suomalaiset valitsivat S-Pankin keväällä jo viidennen kerran peräkkäin vastuullisimmaksi pankiksi Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen brändivertailussa. S-Pankilla oli kesäkuun lopussa 3 miljoonaa asiakasta, joilla oli käytössään 2 miljoonaa S-Pankin kansainvälistä maksukorttia. Lähes 1,8 miljoonalla asiakkaalla oli verkkopankin käytön ja mobiiliasioinnin mahdollistavat pankkitunnukset.

Älypuhelinsovellus S-mobiili, joka mahdollistaa myös mobiilin pankkiasioinnin, on ladattu yli miljoonaan puhelimeen tai tablettiin. S-Pankin käyttötili, maksukortti ja pankkitunnukset ovat maksuttomia S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankin kortilla voi nostaa rahaa maksutta yli 180 kaupasta pääkaupunkiseudulla. HOK-Elannon omistusosuus S-Pankista on 7,5 prosenttia.

Loppuvuoden näkymät

Vuonna 2017 HOK-Elannon liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja ylittävän 2 miljardia euroa. Koko vuoden investointien arvioidaan ylittävän 50 miljoonaa euroa. Konsernin operatiivinen tulos tullee olemaan edellisvuotta hieman parempi. Henkilökunnan määrän arvioidaan pysyvän ennallaan.

Syksyn mittaan avataan uudet Alepa-myymälät Jätkäsaareen ja Leinelään ja uusi S-market Hyvinkään Vehkojalle. Erilaisia muutostöitä tehdään syksyllä noin 40 kohteessa.

HOK-Elanto osti SOK:n ja kahden muun alueosuuskaupan kanssa Stockmann Herkun Suomen liiketoiminnan 30. kesäkuuta. HOK-Elanto osti Helsingin, Tapiolan, Itiksen ja Jumbon Stockmann Herkut. Kaupan varmistuminen vaatii Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän, mikä on tavoitteena saada viimeistään vuoden 2017 lopussa, jolloin kauppa voisi toteutua 31.12.2017.
HOK-Elannolle siirtyvien Herkkujen myymälähenkilöstö siirtyy kaupan toteutuessa HOK-Elannon palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä. Herkut jatkavat toimintaansa Stockmannin tavarataloissa.

– Herkuista tulee meille lippulaivamyymälöitä. Rima asetetaan laadussa eurooppalaisen kärjen tasolle. Herkun ammattitaitoinen henkilökunta on tässä aivan keskeisessä roolissa, varatoimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen sanoo.

Toimitusjohtaja Matti Niemi jää vuodenvaihteessa eläkkeelle, ja uutena toimitusjohtajana aloittaa nykyinen varatoimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Matti Niemi, p. 010 76 60100, matti.niemi(at)sok.fi

Varatoimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, päivittäis- ja käyttötavarakauppa, p. 010 76 60700, veli-matti.liimatainen(at)sok.fi

Ravintolatoiminnan toimialajohtaja Jouko Heinonen, p. 010 76 60640, jouko.heinonen(at)sok.fi

Polttoneste- ja autopesukaupan toimialajohtaja Markku Kuusinen, p. 010 76 60673, markku.kuusinen(at)sok.fi

Henkilöstöjohtaja Antero Levänen, p. 010 76 60110, antero.levanen(at)sok.fi

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on lähes 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 5 500 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 320 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: