HOK-Elannon liikevaihto 2017 - Kahden miljardin raja täyttyi

Helsingin Osuuskauppa Elannon liikevaihto vuodelta 2017 oli 2 003,7 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edellisvuodesta 2,6 prosenttia (ed.vuosi 1 953,8 M€).

- Halpuutuksen jatkaminen on tuonut asiakasvirtaa ja myyntiä. Vapaat aukioloajat ovat muokanneet asiakkaiden asiointikäyttäytymistä ja sunnuntait ovat nousseet täysipainoisiksi kauppapäiviksi, toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen luettelee kehityksen taustoja.

- Kivijalkakauppa pitää HOK-Elannossa kiinni asemastaan. Verkkokaupan kysyntä kuitenkin kasvaa niin päivittäis- kuin käyttötavarakaupassakin ja päivittäistavaran verkkokaupassa olemme suurin toimija pääkaupunkiseudulla, Liimatainen sanoo.

Marketkauppa oli edelleen liiketoiminnan vahva tukijalka 1,7 miljardin (1,6 mrd) liikevaihdollaan ja 3,2 prosentin kasvullaan. HOK-Elannolla oli vuoden lopussa 108 Alepaa, 59 S-marketia ja 12 Prismaa. Yhdeksän Alepaa, viisi S-marketia ja yksi Prisma ovat avoinna vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Näiden lisäksi marras-joulukuussa testattiin kolmen Prisman 24/7-aukioloa, ja asiakkaiden palaute kokeilusta oli hyvää.

Tavaratalokauppa
jatkoi edellisvuonna alkanutta vahvaa kasvuaan. Kahden Sokos-tavaratalon ja 10 Emotion-kosmetiikkamyymälän liikevaihto oli 70,7 miljoonaa (64,8 M€), jossa kasvua 9,1 %.

Ravintolaliiketoiminnan liikevaihto oli 121,0 miljoonaa euroa (126,6 M€), jossa oli vähennystä 4,4 prosenttia. Liikevaihdon pienenemisen taustalla on suunnitelmien mukainen verkoston supistaminen. HOK-Elannolla oli vuoden lopussa 85 ravintolaa.

Polttoneste- ja autopesukaupan liikevaihto oli 112,0 miljoonaa euroa (114,4 M€), jossa oli vähennystä 2,1 prosenttia. Polttonesteiden ja autopesujen myynti kasvoi vahvasti, mutta kaupan aukioloaikojen vapautuminen supisti nopeaa syötävää tarjoavien ABC Delien myyntiä. HOK-Elannon ABC-liiketoiminta keskittyykin uuden strategiansa mukaisesti jatkossa polttoneste- ja autopesukauppaan.  HOK-Elannon ABC-ketjuun kuuluu pääkaupunkiseudulla yhteensä 34 polttoneste- ja autopesukaupan toimipaikkaa.

HOK-Elannon muun liiketoiminnan muodostavat kiinteistöliiketoiminta sekä  hautaus- ja lakipalvelu. Muun liiketoiminnan liikevaihto oli 24,4 miljoonaa euroa (24M€). HOK-Elannon Hautaus- ja Lakipalvelulla  on 12 toimistoa.

Vuodenvaihteen uutisia, jotka vaikuttavat vahvasti osuuskaupan tulevaisuuteen, olivat uusi organisaatio ja neljän Stockmann Herkun siirtyminen HOK-Elannolle. Yritystä pitkään luotsanneen kauppaneuvos Matti Niemen jäätyä eläkkeelle, toimitusjohtajana aloitti 1.1. Veli-Matti Liimatainen (48).
Helsingin keskustan, Tapiolan, Itiksen ja Jumbon Stockmann Herkut kasvattivat HOK-Elannon vakituisen henkilökunnan määrän noin 5 500:sta 6 000:een.

HOK-Elannon liikevaihto toimialoittain:

.

HOK-Elannon yksiköt 31.12.2017:

Marketkauppa                    180
Tavaratalokauppa                12
Ravintolat                             85
ABC                                     34
Hautaus- ja lakipalvelu        12

Yhteensä                            323

Toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, p. 010 76 60700
Toimialajohtaja Kimmo Nikula, p. 010 76 60620, S-market, Alepa, Sokos, Emotion, Hautaus- ja Lakipalvelu, Stockmann Herkku
Toimialajohtaja Lassi Juntunen, p. 010 76 68079, Prisma ja Kodin Terra, ABC ja verkkokauppa
Toimialajohtaja Jouko Heinonen, p. 010 76 60640, ravintolat
Viestintäpäällikkö Katri Karsi, p. 010 76 60591

sähköposti: etunimi.sukunimi@sok.fi

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 320 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: