HOK-Elannon liikevaihto kasvoi lähes 8 prosenttia

Helsingin Osuuskauppa Elannon liikevaihto vuodelta 2005 oli 1 075 miljoonaa euroa (ed. vuosi 998 M€). Koko konsernin kasvu oli lähes 8 prosenttia ja erityisen voimakkaasti kasvoi market- ja tavaratalokauppa. Vuoden aikana HOK-Elantoon liittyi 37 872 uutta asiakasomistajaa.

Vuoden 2005 ennakkotietojen mukaan HOK-Elannon market- ja tavaratalokaupan liikevaihto oli 939 miljoona euroa, jossa on kasvua 78 miljoonaa euroa eli 9,1 prosenttia. Liikevaihto kertyi 10 Prisman, 43 S-marketin, 73 Alepan, kahden Sokos-tavaratalon ja viiden Emotion-myymälän liiketoiminnasta. Huhtikuussa valmistui uusittu ja laajennettu Tikkurilan Prisma, joka sai noin 2 000 m2 lisätilaa ja lokakuussa Keravan Prisma kasvoi peräti 4 000 m2. Syyskuussa avattiin Forumissa uusi S-market ja marraskuussa Kontulankaaren Alepa ja joulukuussa täysin uusittu ja laajennettu S-market Sokos Helsingin alakerrassa. Emotion-ketju kasvoi voimakkaasti, kun uudet myymälät avattiin Kampissa, Sellossa, Jumbossa ja Tikkurilassa. HOK-Elannon ravintolaliiketoiminnan liikevaihto oli 99 miljoonaa euroa, jossa on kasvua 4 miljoonaa euroa eli 4,3 prosenttia. Vuoden 2005 alusta Sokos Helsingin rakennuksessa toimivien Ravintola Memphisin ja Coffee Housen liiketoiminta siirtyi HOK-Elannolle. Maaliskuussa avattiin tsekkiläisravintola Vltava Elielinaukiolla ja syyskuussa Chico's Forumissa. Lokakuussa avattiin Chico's ja Hesburger Kauppakeskus Sellossa sekä Keravan Prismakeskuksessa Rosso. Vuoden aikana avattiin seitsemän uutta, lopetettiin kaksi ja myytiin kahdentoista pienen ravintolan liiketoiminta. Muun liiketoiminnan liikevaihto oli 38 miljoonaa euroa, jossa on vähennystä 6 miljoonaa euroa eli 13,1 prosenttia. Vähennys johtuu Hotelli Presidentin liiketoiminnan myynnistä vuoden 2005 alussa Sokotel Oy:lle, jolloin hotellista tuli Sokos Hotel -ketjun suurin kotimainen yksikkö. HOK-Elannon muun liiketoiminnan muodostavat nyt polttonestekauppa ja liikennemyymälät, hautauspalvelu, Backas Puutarhakeskus ja kiinteistöliiketoiminta. HOK-Elanto osti huhtikuussa SOK:lta Uudenmaan ABC Oy:n osakekannan, jonka myötä kaksi ABC-liikennemyymälää siirtyi kiinteistöineen HOK-Elannon omistukseen. Joulukuussa avattiin 1 500 m2 ABC-liikennemyymälä Hyvinkäällä. HOK-Elanto konsernin liikevaihto jakautui toimialoittain seuraavasti: Liikevaihto Liikevaihto Muutos 2005 M€ 2004 M€ % Market- ja tavaratalokauppa 938,6 860,3 9,1 Ravintolaliiketoiminta 98,9 94,8 4,3 Muu liiketoiminta 37,7 43,4 - 13,1 HOK-Elanto konserni yhteensä 1 075,2 998,5 7,7 HOK-Elanto julkistaa vuoden 2005 tilinpäätöksen ennakkotiedot 9.2.2006. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Arto Hiltunen, puh. 010 76 60 100 tai arto.hiltunen@sok.fi Tiedotuspäällikkö Ralf Nyberg, puh. 010 76 60 590 tai ralf.nyberg@sok.fi