HOK-Elannon liikevaihto miljardi euroa ja tulos 45 miljoonaa euroa

Helsingin Osuuskauppa Elannon ensimmäisen toimintavuoden liikevaihto oli ennakkotietojen mukaan 998 miljoonaa euroa. Toimialajärjestelyt huomioon ottaen vertailukelpoinen kasvu oli 5 prosenttia. HOK-Elannon ensimmäisen vuoden tulos oli 45 miljoonaa euroa. Sulautuneiden osuuskuntien yhteenlaskettu tulos oli edelliseltä vuodelta 18 miljoona euroa.

– Pääkaupunkiseudulle syntyi juuri sellainen vahva osuuskunta, joka oli tavoitteenakin, toteaa toimitusjohtaja Arto Hiltunen. – Vuoden 2004 aikana investoimme toimipaikkaverkkomme kehittämiseen 78 miljoonaa euroa. HOK-Elannon tulos on hyvä ja vahvistaa edelleen yli 450 milj. euron tasettamme. Omavaraisuusaste on 60 prosenttia. HOK-Elanto konsernin tulos ennen satunnaiseriä ja veroja oli 45,0 milj. euroa (ed. vuosi 18,4 M€). Tulokseen sisältyy sulautumisesta aiheutuneita kuluja 5,6 milj. euroa (20,5 M€) ja käyttöomaisuuden myyntivoittoja 13,5 milj. euroa (4,4 M€). Konsernin liiketulos vuodelta 2004 oli 48,2 milj. euroa (22,6 M€). Hallittu rakennemuutos – Uuden osuuskunnan synnyttämisen vaiheet noudattivat hämmästyttävän hyvin ennakkoon laadittua käsikirjoitusta, aina toteutuneita kustannuksia myöten, Hiltunen toteaa. – Muunsimme yhteensä 42 myymälää, joiden joukossa oli kolme suurta hypermarkettia ja yksi tavaratalo. Jokainen remontti eteni suunnitelmien mukaisesti, ja myymälät saatiin avattua sovittuina päivinä. Urakka edellytti sujuvaa yhteispeliä yli sadan yhteistyökumppanin kanssa. Voimme puhua vertaansa vailla olevasta henkilökuntamme suorituksesta. Vuoden 2004 ennakkotietojen mukaan HOK-Elannon liikevaihto nousi odotetusti lähes miljardiin euroon. Vuonna 2003 erikseen tilinpäätöksen tehneiden Helsingin Osuuskauppa HOK:n ja Osuusliike Elannon yhteenlaskettu liikevaihto oli 1 025 miljoonaa euroa. Osana sulautumisratkaisua HOK-Elanto myi vuoden 2003 lopussa Tradekalle 47 myymälän ja kahden hotellin liiketoiminnan. Nykyisten liiketoimintojen vertailukelpoiseksi kasvuksi tulee näin noin 5 prosenttia. Markkinaosuus alueen päivittäistavarakaupasta on noin 34 prosenttia ja ravintolapalveluista 12 prosenttia. Sulautuminen ilman irtisanomisia HOK-Elannon vakituisen henkilökunnan määrä oli vuoden 2004 lopussa 4 985 henkilöä. Henkilökunnan määrä kasvoi vuoden aikana yli 130 henkilöllä. Kokoaikaisten työntekijöiden osuus kasvoi vuoden aikana kahdella prosenttiyksiköllä 40 prosenttiin. Sulautumisen yhteydessä henkilökunnan kouluttamiseen käytettiin yli seitsemäntuhatta koulutuspäivää. – Uudessa tilanteessa tuli luonnollisesti muutoksia joidenkin henkilöiden työtehtäviin. Tämä oli kuitenkin siitä poikkeuksellinen sulautuminen, että sen johdosta ei irtisanottu ketään, toteaa Arto Hiltunen. Vähittäiskauppa kasvoi 6,5 prosenttia HOK-Elannon vähittäiskaupan liikevaihto oli vuoden 2004 ennakkotietojen mukaan 860,3 miljoona euroa, jossa on kasvua 52,1 miljoonaa euroa eli 6,5 prosenttia. Vähittäiskaupan liiketulos oli katsauskaudella 16,0 milj. euroa (13,3 M€). Tulokseen vaikuttivat isojen yksiköiden muutoskulut sekä yhden Prisman avaus- ja käynnistyskulut. Liikevaihto kertyi 10 Prisman, 42 S-marketin, 73 Alepan ja kahden Sokos-tavaratalon (8 kk) ja yhden Emotion-myymälän liiketoiminnasta. Elannon myymälöiden muuttaminen S-ryhmän ketjukonseptien ja järjestelmien mukaisiksi jatkui kevättalvella 2004, jolloin muutettiin Alepoiksi 16 Valintataloa tai Siwaa. Näiden myymälöiden muutostyöt kestivät 1-2 viikkoa myymälää kohti. Vuoden aikana suljettiin kaksi Alepaa kiinteistöjen peruskorjausten tai liiketilan uudisrakennustöiden vuoksi. Maaliskuussa avattiin Korsossa uusi S-market ja marraskuussa Ympyrätalon S-market. Kesällä 2005 avataan Forumin pohjakerroksessa uusi S-market. Maxien muuttaminen Prismoiksi kesti noin kuusi viikkoa yksikköä kohti ja muutokset toteutettiin myymälän ollessa auki koko remontin ajan. Prisma Iso Omena avattiin helmikuun 12. päivänä. Prisma Kannelmäki avattiin huhtikuun 1. päivänä, ja se on Prismaketjun suurin yksikkö. Muutoksen yhteydessä tehtiin peruskunnostus sekä uusi sisäänkäynti ja otettiin omaan käyttöön aiemmin muille vuokrattua tilaa. Leppävaaran Kauppakeskus Sellossa pystyttiin hyvin hyödyntämään vuotta aikaisemmin avatun Maxin kalusteet myös uudessa konseptissa ja Prisma Sello avattiin huhtikuun 29. päivänä. Hakaniemessä Maxin tilalle tehtiin Sokos-tavaratalo, jonka pohjakerroksessa on iso S-market. Avajaiset pidettiin toukokuun 6. päivänä. Huhtikuun alussa tehtiin HOK-Elannon ja SOK:n välillä toimialajärjestely, jossa HOK-Elanto osti SOK:lta Helsingin Sokos-tavaratalon liiketoiminnan ja vastaavasti myi SOK:n tytäryhtiö Sokotel Oy:lle hotelli Presidentin liiketoiminnan. Keskustan Sokos-tavaratalon liiketoiminta siirtyi HOK-Elannolle 1.5.2004. Järjestelyihin liittyen Hotelli Presidentin liiketoiminnat siirtyivät SOK:lle vuoden 2005 alusta. Sokos Tapiola jatkaa SOK:n omistuksessa, mutta tiiviissä markkinointi- ja muussa yhteistyössä muiden pääkaupunkiseudun Sokosten kanssa. Lisäksi HOK-Elanto osti SOK:lta Malmin ja Tikkurilan Prismojen liiketilat ja Järvenpään Emotion-myymälän liiketoiminnan. HOK-Elanto tulee jatkossa laajentamaan palvelujaan tässä kauneuden ja kosmetiikan erikoiskauppaketjussa ja avaa uudet yksiköt mm. Kauppakeskus Sellossa ja Jumbossa. Tikkurilan Prisma laajenee maaliskuussa ja Keravan Prisman laajennus valmistuu marraskuussa 2005. Tulevia suuria Prisma-hankkeita on suunnitteilla Viikkiin, Hakunilaan ja Lommilaan. Vltava tshekkiravintola Elielinaukiolle HOK-Elannon ravintolatoimialan liikevaihto oli 94,8 miljoonaa euroa, jossa on vähennystä 3,9 miljoonaa euroa eli 4 prosenttia. Nykyisellä liikevaihdollaan ja 120 yksiköllään HOK-Elannon ravintolaliiketoiminta on alansa suurimpia toimijoita Pohjoismaissa. Vuoden 2004 liiketulos oli 7,5 milj. euroa (3,7 M€). Tuloskehitys saatiin aikaan kustannustehokkuuden kasvattamisella, synergiahyödyillä ja ketjutoiminnan tiivistämisellä. Vuoden aikana avattiin uusi Olohuone-ravintola Korsossa, uudistettu ravintolamaailma Kannelmäen Prismassa ja Rosso Ympyrätalossa. Lisäksi peruskunnostettiin ravintola Zetor ja City-käytävän Rosso sekä laajennettiin Itäkeskuksen Chico's. Vuoden aikana myytiin neljän ravintolan liiketoiminta. HOK-Elanto puolestaan osti Sokotel Oy:ltä keskustan Sokoksessa toimivien ravintola Memphisin ja Coffee Housen liiketoiminnat. Vuonna 2005 HOK-Elanto avaa maaliskuussa maan suurimman tshekkiläisravintolan, Vltavan, Elielinaukion entisen Cityterminaalin rakennuksessa. Kesällä avataan Forumin kauppakeskuksen pohjakerrokseen uusia ravintoloita. Leppävaaran Kauppakeskus Sellon toinen vaihe valmistuu syksyllä ja myös sinne HOK-Elanto avaa uusia ravintoloita. Liikennemyymälöitä pääkaupunkiseudulle Muun liiketoiminnan, johon kuuluvat hotellitoiminta, polttonestekauppa, hautauspalvelu, Sateenkaari-kosmetiikkamyymälät, Backas Puutarhakeskus sekä kiinteistöjen vuokratuotot, liikevaihto oli 43,1 miljoonaa euroa, jossa on vähennystä 0,9 miljoonaa euroa eli 2 prosenttia. Liikevaihdon vähenemiseen vaikutti Sateenkaari-ketjun alasajo vuoden aikana. Muun liiketoiminnan liiketulos oli 24,7 milj. euroa (5,6 M€), johon sisältyvät myydyn liiketoiminnan ja käyttöomaisuuden kauppavoitot. SOK ja HOK-Elanto perustivat vuoden alussa Uudenmaan ABC Oy:n, joka kehittää ABC-liikennemyymälöiden rakentamista pääkaupunkiseudulla. Yritys avasi viime kesäkuussa Espoon Nihtisillassa automaattiaseman, joka tänä vuonna laajenee liikennemyymäläksi. Marraskuussa avattiin kokonaan uudet ABC-liikennemyymälät Tuomarinkylässä ja Järvenpäässä. HOK-Elanto avasi joulukuussa Nurmijärven S-marketin yhteyteen uuden ABC-automattiaseman. Yli 50 000 uutta asiakasomistajaa HOK-Elantoon liittyi vuoden aikana yli 51 000 uutta asiakasomistajaa ja omistajien määrän nettolisäys oli 36 000. S-Etukorttia käyttää kaksi kolmasosaa pääkaupunkiseudun talouksista. Asiakasomistajien määrä oli vuoden vaihteessa yhteensä yli 456 000. Bonusmyynnin osuus koko konsernin myynnistä on noin 71 prosenttia. – Ihmiset ovat hyviä arkielämänsä asiantuntijoita, ja etujen arvoa kuvaa hyvin liittyneiden asiakasomistajien määrä. Vuoden aikana asiakasomistajille maksettiin Bonusta lähes 30 milj. euroa, toteaa Arto Hiltunen – Parantuneita etuja ovat mm. uusi bonustaulukko, joka palkitsee ostonsa keskittävää asiakasomistajaa jopa 5 prosentin Bonuksella sekä Tuplabonuskampanjat. Uudet partnerit ovat edelleen monipuolistaneet etujen tarjontaa. Voidaan sanoa, että kortilla saa etua melkein joka elämäntilanteessa. Vastuullista yhteistyötä Helsingin kaupungin pelastuslaitos, Helsingin Osuuskauppa Elanto ja Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) solmivat 28.1.2004 turvallisuuskumppanuussopimuksen. Sopimuksen tavoitteena on kehittää uudenlaisella yhteistyöllä helsinkiläisten ja kaupungissa asioivien turvallisuutta. HOK-Elanto on jatkanut yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin kanssa tukemalla mm. Paljon väliä -projektia, joka vie kouluihin tietoa vertaissovittelusta, suvaitsevaisuudesta ja ensiaputaidoista. HOK-Elanto tukee myös Lastenklinikoiden Kummit ry:n ja Elämä on parasta huumetta ry:n nuorisotyötä. HOK-Elanto konsernin liikevaihto ja liiketulos jakautuivat toimialoittain seuraavasti: Liikevaihto Muutos Liiketulos -04 Liiketulos-03 Vähittäiskauppa 860,3 M€ + 6,5 % 16,0 M€ 13,3 M€ Ravintolaliiketoiminta 94,9 M€ - 4,0 % 7,5 M€ 3,7 M€ Muu liiketoiminta 43,1 M€ - 2,0 % 24,7 M€ 5,6 M€ HOK-Elanto konserni yhteensä 998,2 M€ + 5,0 % 48,2 M€ 22,6 M€ Luvut ovat ennakkotietoja ja tilintarkastamattomia. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Arto Hiltunen, puh. (09) 188 4001 tai arto.hiltunen@sok.fi Tiedotuspäällikkö Ralf Nyberg, puh. (09)188 3275 tai 050 687 22, ralf.nyberg@sok.fi