HOK-Elannossa vastuullisuus on arkipäivän tekoja

HOK-Elannossa vastuullisuus on arkipäivän tekoja HOK-Elanto julkisti ensimmäisen sulautumisen jälkeisen vastuullisuusesitteen 25.8.2004. Haasteena hyvä arki -esitteeseen on koottu tiivistelmä niistä vastuulliseen yritystoimintaan liittyvistä teoista ja kehittämishankkeista, joihin HOK-Elannossa on panostettu. HOK- Elanto on yksi Suomen suurimpia palvelualan yrityksiä ja työllistäjiä, joten myös hankkeet painottuvat ihmisten, niin henkilökunnan kuin asiakkaiden, päivittäisen hyvinvoinnin edistämiseen. Vastuu henkilöstöstä Henkilöstön hyvä työvire, ammattitaito, jatkuva oppinen ja turvallinen työympäristö ovat tärkeitä asioita palveluyrityksen jokapäiväisessä toiminnassa. HOK-Elanto panostaa jatkuvasti henkilöstön hyvinvointiin mm. tukemalla työntekijöidensä opiskelu-, virkistys- ja harrastustoimintaa. Yrityksessä toimii myös oma sairauskassa, joka täydentää työterveyshuollon palveluita ja tarjoaa lisäetuuksia henkilöstölle. HOK-Elanto työllistää paljon nuoria, opintojensa ohella työskenteleviä henkilöitä ja tarjoaa työharjoittelupaikkoja monille kaupan ja ravintola-alan opiskelijoille. Näin ollen HOK-Elannolla on merkittävä rooli myös uuden sukupolven kasvattamisessa työelämään. Monikulttuurisuuden edistäminen Palveluala työllistää yhä enemmän maahanmuuttajia. HOK-Elannon Alepa- ketju on ollut yhteistyökumppanina jo neljässä maahanmuuttajien työllistämiseksi tarkoitetussa kurssissa. Maahanmuuttajakoulutukset ovat onnistuneet hyvin, mutta monikulttuurisuuden tulo työpaikoille on vasta aluillaan. HOK-Elanto on mukana myös valtakunnallisessa ETMO- monikulttuurisuusprojektissa, joka pyrkii tietoa lisäämällä edistämään valtaväestön ja maahanmuuttajien keskinäistä sopeutumista työpaikoilla. Vajaakuntoisten työllistäminen Vuodesta 1995 HOK-Elanto on työllistänyt vajaakuntoisia. Ensimmäiset heistä palkattiin pääkaupunkiseudun S-marketeihin. Tällä hetkellä palkkalistoilla on noin 40 vajaakuntoista työntekijää. Jokainen heistä osallistuu toimipaikassaan tavallisiin töihin työkuntonsa mukaan. Vates (Vajaakuntoisten työllistämisen edistämissäätiö) antoi HOK-Elannon S-market-ketjulle Vuoden vammaisten työllistäjä -tunnustuksen vuonna 1998. Vastuu toimintaympäristöstä HOK-Elannolla on myös meneillään monia yhteiskunnan hyvinvointia lisääviä hankkeita. Näistä esimerkkeinä voidaan mainita HOK-Elannon ja Suomen Punaisen Ristin (SPR) vuosina 2003-2006 yhdessä toteuttama Paljon väliä -nuorisoprojekti. Tämän suvaitsevaisuutta edistävän projektin ensimmäisenä vuotena tavoitettiin lähes 40 tapahtumassa yli 3500 koululaista sekä lukuisa määrä vanhempia ja opettajia. Toinen esimerkki on vuonna 1998 alkanut yhteistyö Suomen Lastenklinikoiden Kummit ry:n kanssa. Asiakkaat ovat voineet lahjoittaa useissa HOK-Elannon myymälöissä pullojen palauttamisesta saamansa rahat sairaiden lasten hyväksi. Yhteistyövuosien aikana asiakkaiden lahjoituksista ja HOK- Elannon tukivaroista on koostunut puolen miljoonan euron summa lastenklinikoille. Lähitulevaisuuden haasteet Lähitulevaisuudessa HOK-Elannossa pyritään paneutumaan siihen, miten vastuulliseen yritystoimintaan liittyviä asioita voitaisiin mitata ja raportoida. Puhtaan taloudellisen sponsoroinnin sijaan etsitään sellaisia tuettavia kohteita, joiden kanssa voidaan toteuttaa yhteisiä kehittämishankkeita. Lisätietoja: henkilöstöjohtaja Antero Levänen, puh. (09) 188 4167, GSM 050 500 2015 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/25/20040825BIT00130/wkr0001.pdf