HOK-Elanto investoi yli 70 miljoonaa euroa

HOK-Elanto investoi yli 70 miljoonaa euroa Vuoden alussa toimintansa käynnistäneen HOK-Elanto-konsernin liikevaihto oli ensimmäiseltä kuudelta kuukaudelta 476,1 milj. euroa. Katsauskauden tulos ennen satunnaiseriä, varauksia ja veroja oli 11,3 milj. euroa. - HOK-Elanto tulee tänä vuonna investoimaan yli 70 milj. euroa liiketoimintansa kehittämiseen. Kehitämme vahvasti käyttötavarakauppaamme, jossa Sokos-tavaratalotoiminta on tullut mukaan uutena toimialana ja syyskuussa avaamme Olariin uuden Prisman, toteaa HOK-Elannon toimitusjohtaja Arto Hiltunen. Lukujen vertailuun HOK:n ja Elannon edellisvuoden toimintaan vaikuttaa sulautumisen yhteydessä tehdyt toimialajärjestelyt. Vuonna 2003 Helsingin Osuuskauppa HOK:n ja Osuusliike Elannon vastaavan kauden yhteenlaskettu liikevaihto oli 503,5 milj. euroa. Liikevaihto pieneni, koska Tradekalle myytiin vuoden vaihteessa 46 Siwaa, yksi Valintatalo sekä kaksi hotellia. Vastaavasti kasvu tavaratalokaupassa näkyy vasta loppuvuoden kehityksessä. HOK-Elannon katsauskauden tulos ennen satunnaiseriä, varauksia ja veroja oli 11,3 milj. euroa, kun Helsingin Osuuskauppa HOK:n ja Osuusliike Elannon yhteenlaskettu tulos edellisen vuoden vastaavana aikana oli 14,8 milj. euroa. Tulokseen sisältyy käyttöomaisuuden myyntivoittoja 1,1 milj. euroa (viime vuoden vastaavana ajankohtana 0,7 M?). Lisäksi tulokseen sisältyy sulautumisesta aiheutuneita kuluja 4,9 milj. euroa (0,6 M?). Maxit Prismoiksi HOK-Elannon vähittäiskaupan liikevaihto 1.1.-30.6.2004 oli 410,5 milj. euroa, kun se edellisen vuoden vastaavana aikana oli HOK:n ja Elannon yhteenlasketuista luvuista laskien 430,6 milj. euroa. Kun huomioidaan luovutettujen toimipaikkojen liikevaihto vastaavana aikana, saadaan kasvuksi noin 3 prosenttia. Vähittäiskaupan liiketulos oli 2,7 milj. euroa ( 7,7 M?). Tuloksen heikentyminen johtuu sulautumiskuluista, sillä alkuvuoteen ajoittui Maxien, Siwojen ja Valintatalojen muutos S-ryhmän konsepteihin. Lisäksi tulokseen vaikutti kiristynyt hintakilpailu. Ravintolaliiketoiminnan liikevaihto katsauskaudella oli 46,3 milj. euroa (48,3 M?) ja liiketulos 3,0 milj. euroa (1,8 M?). Liikevaihdon pieneneminen johtuu alan yleisestä heikosta kehityksestä. Tulosparannus johtuu kustannustehokkuuden kasvattamisesta ja sulautumisen synergiaeduista. Muuhun liiketoimintaan sisältyvät Backas Puutarhakeskus, HOK-Elannon hautauspalvelu, Ramada Presidentti Hotelli, polttonestekauppa sekä Sateenkaari-kosmetiikkamyymälät. Muun liiketoiminnan liikevaihto oli katsauskaudella 18,7 milj. euroa (24,6 M?). Muun liiketoiminnan liiketulos oli 0,2 milj. euroa (0,9 M?). Tavaratalokauppa uusi toimiala HOK-Elannon bruttoinvestoinnit katsauskaudella olivat 55,0 milj. euroa. Suurimmat kohteet olivat Helsingin Sokoksen liiketoiminnan hankinta sekä Malmin ja Tikkurilan Prisman kiinteistöjen hankinnat. Lisäksi investoitiin mm. rakenteilla olevaan Olarin Prismaan sekä toimipaikkojen muuttamiseen S-ryhmän konseptien mukaisiksi. Myymälöiden muuttaminen käynnistettiin jo viime vuoden elokuussa ja vuoden vaihteen jälkeen olivat vuorossa suuret yksiköt. Maxien muuttaminen Prismoiksi kesti noin kuusi viikkoa yksikköä kohti ja muutokset toteutettiin myymälän palvellessa asiakkaitaan koko remontin ajan. Prisma Iso Omena avattiin helmikuussa. Suomen suurin Prisma avattiin Kannelmäessä huhtikuun alussa ja neljä viikkoa myöhemmin valmistui Prisma Sello Leppävaarassa. Kevättalvella muutettiin yhteensä 14 pientä Valintataloa tai Siwaa Alepaksi. HOK-Elanto avasi huhtikuussa uuden S-marketin Korson keskustaan rakennuttamaansa liikekiinteistöön. Vuosaaren Columbuksen, Tuusulan ja Matinkylän S-marketit remontoitiin. Hakaniemessä Maxin tilalle tehtiin Sokos-tavaratalo, jonka pohjakerroksessa on iso S-market. Avajaiset pidettiin toukokuun 6. päivänä. Huhtikuun alussa toteutettiin HOK-Elannon ja SOK:n välillä toimialajärjestely, jossa HOK-Elanto osti SOK:lta Helsingin Sokos- tavaratalon liiketoiminnan. Vastaavasti HOK-Elanto myy SOK:n tytäryhtiö Sokotel Oy:lle hotelli Presidentin liiketoiminnan. Sokos Tapiola jatkaa SOK:n omistuksessa tiiviissä markkinointi- ja muussa yhteistyössä muiden pääkaupunkiseudun Sokosten kanssa. Lisäksi HOK-Elanto osti SOK:lta Malmin ja Tikkurilan Prismojen liiketilat. Samassa järjestelyssä ostettiin SOK:lta myös Järvenpään Emotion-myymälän liiketoiminta. HOK-Elanto tulee jatkossa laajentamaan palvelujaan tässä kauneuden ja kosmetiikan erikoiskauppaketjussa. Hotelli Presidentin liiketoiminnan luovutus tapahtuu 1.1.2005, jolloin se liittyy Sokos Hotels -ketjuun ja tulee olemaan ketjun suurin hotelli. HOK-Elanto teki myös esisopimuksen hotellin liiketilaan oikeuttavien osakkeiden myynnistä kiinteistösijoittajalle 31.12.2004. Ravintolaliiketoiminnassa sulautuminen toteutettiin ilman konseptimuutoksia. Liiketoiminta-alueen merkittävimmät tapahtumat olivat uuden Olohuone-ravintolan avaaminen Korsossa, Kannelmäen Prisman ravintolamaailman uudistaminen, ravintola Zetorin ja City-käytävän Rosson peruskunnostus sekä Itäkeskuksen Chico'sin laajennus. Emotion-myymälöiden ketju tulee jatkossa korvaamaan nykyiset Sateenkaari- kosmetiikka-myymälät. Alkuvuoden aikana suljettiin kolme Sateenkaarta. SOK ja HOK-Elanto perustivat vuoden alussa Uudenmaan ABC Oy:n, joka kehittää ABC-liikennemyymälöiden rakentamista pääkaupunkiseudulla. Yritys avasi kesäkuussa Espoon Nihtisillassa automaattiaseman, joka ensi vuonna laajenee liikennemyymäläksi. 26 000 uutta asiakasomistajaa Helsingin Osuuskauppa HOK:n ja Osuusliike Elannon jäsenistä tuli ilman eri toimia Helsingin Osuuskauppa Elannon jäseniä. Katsauskauden aikana uusia asiakasomistajia yli 26 000. Helsingin Osuuskauppa Elannon asiakasomistajien lukumäärä 30.6.2004 oli 437.000. S-Etukortti on käytössä kahdella kolmasosalla pääkaupunkiseudun talouksista. Vuoden alusta otettiin käyttöön uusi Bonus-taulukko, jonka mukaan asiakasomistajille ostoista voidaan maksaa jopa 5 prosenttia Bonusta. HOK-Elannon asiakasomistajat saivat alkuvuoden aikana Bonusta yhteensä 12,6 milj. euroa. Yhteistyö ja arkiset teot Uudella osuuskunnalla on pitkät juurensa pääkaupunkiseudulla ja on edeltäjiensä mukana elänyt mukana seudun kasvussa. HOK-Elanto tulee jatkossakin toimimaan tämän kehityksen edistämiseksi. Se tekee sitä omalla liiketoiminnallaan ja se toimii yhdessä muiden tahojen kanssa. HOK-Elanto julkaisi 25.8.2004 yhteiskuntavastuuta käsittelevän esitteensä: Haasteena hyvä arki. HOK-Elanto on toimialueellaan merkittävä työnantaja, joka työllistää noin 5 200 henkilöä. Yritys tarjosi kesätyöpaikan muodossa usealle sadalle nuorelle mahdollisuuden tutustua työelämään. Tulevat hankkeet Syksyllä 2004 avataan Espoon Olarissa uusi Prisma sekä Hakaniemen Ympyrätalossa S-Market ja ravintola Rosso. Lisäksi syksyllä toteutetaan seitsemän S-marketin peruskunnostus. Hyvinkäällä avataan syyskuussa uusi hautauspalvelun toimisto. Muita vireillä olevia liikepaikkahankkeita ovat Forumin, Pakilan, Leppävaaran ja Espoon keskuksen S-marketit. Uusia Prismoja suunnitellaan Viikkiin, Lommilaan ja Hakunilaan. Keravan ja Tikkurilan Prismoja laajennetaan. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Arto Hiltunen, puh. (09) 188 4100, arto.hiltunen@sok.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/25/20040825BIT00120/wkr0001.pdf